По поличках

У Зеленського запропонували створити в Україні двопалатний парламент. Чи є це кроком до федералізації країни?

14 Червня 2019, 18:27
Закртити

Представник президента Володимира Зеленського у Верховній Раді Руслан Стефанчук заявив, що команда має ідею щодо створення двопалатного парламенту в Україні. Експерти відреагували на таку пропозицію неоднозначно – є ті, хто попередив, що це може стати першим кроком до федералізації України, а є ті, хто вважає, що такий варіант парламенту навпаки принесе країні користь.

QHA media вирішило розібратися, до чого тут федералізація і в чому може полягати небезпека пропозиції команди Зеленського.

Що таке двопалатний парламент?


Двопалатний парламент – це орган представницької та законодавчої влади, облаштування якого передбачає наявність двох палат. Такі палати розрізняють за складом, порядком формування та колом повноважень. Одна з палат, як правило, є верхньою, інша – нижньою.

Так, вони розподіляють між собою функції з ухвалення законів. Спочатку нижня палата розглядає і ухвалює закон, і тільки потім він передається на схвалення верхньої. Зазвичай верхня палата не може вносити зміни у закони, адже її завдання тільки прийняти чи відхилити їх.

Таким чином політично більше функцій виконує нижня палата, яка обговорює і, за необхідності, коригує кожен законопроект. Також перед нею звітує уряд країни. Проте саме нижню, а не верхню палату може розпускати голова уряду чи президент.

Зазвичай парламент ділять на дві палати через необхідність забезпечення пропорційного представництва всього населення країни у випадку федеративних держав.

Іншим випадком може бути, коли хочуть забезпечити більший консерватизм у прийнятті законодавчих рішень. Верхня палата формується не так демократично, як нижня – для її членів існує віковий ценз, і обирати їх може не населення, а певні регіональні органи влади. Буває й таке, що людей у верхній палаті взагалі не обирають. Тоді верхня палата займає близькі для уряду країни позиції, не спрямовані на різкі зміни.

Двопалатні парламенти є в країнах Азії, Америки та Європи.

Чи є двопалатний парламент кроком до федералізації країни?


Політологи по-різному оцінюють ідею щодо створення двопалатного парламенту в Україні. Так, на думку співзасновника та голови Правління Центру соціологічних і політологічних досліджень “Соціовимір”, директора Міжнародного інституту демократій Сергія Тарана, це не дуже гарна ідея.

Сергій Таран


Як правило, двопалатний парламент буває в країнах, де існує розумний регіоналізм і які зокрема інституціалізовані у форматі федерації. Там, де є федерація, там, як правило, є двопалатний парламент, для того, щоб верхня палата представляла інтереси регіонів. Це не для всіх країн, не всі двопалатні парламенти є федераціями, але це точно є та інституція, яка сприяє посиленню регіональних тенденцій.

У той же час політолог, директор Агентства моделювання ситуацій Віталій Бала заявляє, що підтримує ідею двопалатного парламенту, але підкреслює, що є декілька умов.

Віталій Бала


Має бути змінений адміністративний устрій. Вважаю, що у нас має бути десь 10-12 регіонів, а не 27 областей (…) У нас є такі природні й зрозумілі навіть назви, як Полісся, Слобожанщина, Донбас, Галичина, Причорномор’я, Крим і таке ін. Має бути певний перехідний період і треба йти шляхом (унітарних країн з двопалатним парламентом, — ред.)

Чи можливе створення двопалатного парламенту в Україні без переходу до федерації?


Політолог Віталій Бала вважає, що варто обрати у якості прикладу для України Польщу чи Францію. Бо Польща і Франція мають двопалатний парламент і вони є унітарними державами.

Віталій Бала

Я вважаю, що якщо йти таким шляхом, можна уникнути взагалі розмови про федералізацію України. Маючи на увазі, що сенати верхньої палати обиратимуться за мажоритарною системою, а в нижню палату всі підуть за відкритими партійними списками.

Проте політолог Сергій Таран зауважує, що перед тим, як пропонувати зміни до Конституції, треба враховувати проблематику України і можливість проявів сепаратизму. Він наголошує, що зазвичай країни, які є федераціями, утворювалися від окремих держав. Класичний приклад – США. Якщо ж порівнювати Україну з Польщею та Францією, які є унітарними країнами з двопалатним парламентом, то треба врахувати їхні відмінності, які не дозволяють їм стати федераціями.

Сергій Таран


У Польщі зараз достатньо розвинені регіони, але у Польщі, яка є моноархічною нацією, немає й близько тих проблем, що є в Україні. Можна говорити, наприклад, про регіональну політику Франції, але там ніколи у жодному разі не говорять про поворот до федералізму. Якщо, наприклад, є проблема регіоналізму, як в Україні, то небезпечно пропонувати ідеї, які посилюють ці тенденції. Це все одно, що гасити пожежу бензином, а не водою.

QHA media повідомлялощо 24 травня в Україні почалася виборча парламентська кампанія. 21 травня президент Володимир Зеленський
розпустив Верховну Раду восьмого скликання і призначив дострокові парламентські вибори на 21 липня.

Дивитись ще: