15 Березня 2019, 19:13

Росія намагається максимально відтермінувати повернення «скіфського золота» до материкової України - Джеппар

Закртити

Росія розуміє безперспективність спроб повернути «скіфське золото» через суд Амстердаму в кримські музеї, і тому намагається як мінімум затягнути процес повернення артефактів до материкової України.

Таку думку висловила перший заступник міністра інформаційної політики України Еміне Джеппар на прес-конференції, щодо початку апеляційного розгляду справи, передає QHA media.

Джеппар також акцентує на тому, що цінні експонати просто небезпечно повертати до півострова, поки він окупований, оскільки Росія намагається привласнити культурні цінності на окупованій території.  Про це, зокрема, свідчить і політика окупаційної влади щодо археологічних знахідок останніх 5-ти років.

Росія поводиться як злодій, проводить грабіжницьку політику, Росія відчуває що окупація – це тимчасове явище, і поки вона в Криму, намагається здерти з Криму якомога більше. Під час будівництва траси «Таврида» було знайдено близько мільйона артефактів, однак невідомо, де вони знаходяться. І найцінніші з них навряд чи в Криму, – заявила вона.

Міністр культури України Євген Ніщук підкреслив, що Україна зацікавлена, щоб колекція повернулась з Нідерландів «на материк» якнайшвидше. Однак і він вважає, що Росія, руками кримських музеїв, намагатиметься затягнути судовий процес. Тому після того, як 11 червня 2019 року суд в Австердамі прийме рішення по апеляції, скорше за все, на нього іншою стороною буде подана касаційна скарга до Верховного суду Нідерландів. І поки зарано говорити, що вже в червні стане відомо, коли колекція повернеться до України.

Водночас міністр наголосив, що українська сторона не йтиме на жодні поступки в позиції, що доти, доки Крим буде анексований, колекція повинна перебувати на українській території, бо це власність держави Україна. Ніщук також додав, що будь-яке задоволення апеляції кримських музеїв стало б легалізацією анексії і суперечило б всій міжнародній позиції невизнання анексії Криму.

Повернення колекції в фантомні музеї Криму – це втрата її для світової спільноти. Ми одразу розуміємо, що вона б лише формально на короткий час була б завезена до Криму а потім би перемістилась до Росії, – зазначив Ніщук.

Після повернення до материкової України колекція «скіфського золота» одразу буде представлена широкій громадськості не лише України, але й Європі і світу, оскільки у держави є легальна можливість домовлятись на її виставкове експонування в інших країнах, додав міністр.  З 2015 року легальним розпорядником цієї колекції є Національний музей історії України, і одразу після повернення ця колекція переходить в тимчасове операційне користування цього музею.

В Мінкульті також нагадали, що у виставці в Амстердамі в 2014 році брали участь 5 музеїв (4 з Криму та Національний музей історії) і  частина колекції повернулась до Національного історичного музею ще у вересні 2014 року. Зараз колекція перебуває на зберіганні в музеї Алларда Пірсона, вона складає 1111 одиниць (або 565 предметів).

Ніщук також відзначив, що музей є одним з провідних музеїв світу, і увесь цей час колекція зберігається в належному стані, все збереження відбувається за європейськими безпековими нормами, предмети, які вимагають особливих умов, знаходяться у відповідному кліматичному режимі.

Перший заступник міністра культури України Світлана Фоменко додала, що жоден з кримських музеїв не був представлений на суді і це означає підтримку України з боку Нідерландів, оскільки, за наявною у неї інформацією, представники цих музеїв просто не отримали дозвіл на в’їзд до країни.

Ще однією цікавинкою стало те, на що саме спирались сторони при відстоюванні своїх позицій. Якщо Україна, зокрема, спиралась на Женевську конвенцію ЮНЕСКО 1970 року, то сторона кримських музеїв в своїй апеляції не застосовувала жодної міжнародної конвенції. Натомість намагалась до унікальних культурних артефактів застосовувати законодавство, яке використовується при розгляді звичайних майнових суперечок, ігноруючи культурну цінність колекції.

11 березня 2019 року відбулося засідання Апеляційного суду Амстердама у справі за позовом держави Україна до Музею Алларда Пірсона – археологічного музею Амстердамського університету про повернення в Україну експонатів виставки «Крим – золотий острів у Чорному морі» або «Скіфське золото». Апеляційний суд має оголосити рішення у справі 11 червня 2019 року.

В грудні 2016 року Окружний суд Амстердаму виніс рішення на користь України, постановивши повернути колекцію державі.

Дивитись ще: