«Варто створювати міністерство з подолання наслідків збройного конфлікту» — правозахисниця Луньова про ініціативу поділити Мінвет навпіл | QHA media
Эксклюзив

«Варто створювати міністерство з подолання наслідків збройного конфлікту» — правозахисниця Луньова про ініціативу поділити Мінвет навпіл

06 февраля 2020, 20:00
Фото: zmina.info
Закрыть
Тетяна ІваневичQHA media

Як буде розділено міністерство у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій і внутрішньо переміщених осіб України та побудована робота нових відомств, навіщо міністру реінтеграції потрібен статус віцепрем’єра, а також чи буде існувати окремий напрямок по Криму і по Донбасу в новоствореному міністерстві на базі колишнього МінТОТ. Свій погляд на ситуацію QHA media представила менеджерка з адвокації Центру прав людини ZMINA, кримчанка Олена Луньова.

Що принципово дає нинішня реорганізація – розділення міністерств, які кандидатури керівника можуть бути? В ЗМІ називають Олексія Резнікова.

Розділення міністерств призведе до того, що буде два міністра, але один з них буде ще й віце-прем’єром. Громадські організації одразу говорили, що він не може бути лише міністром, тому що він не матиме координуючих функцій і не матиме змоги вирішити політично складні питання. Приміром, вчора призначили міністра розвитку територій, він — в статусі віцепрем’єра. Якщо таку ж схему застосують і до міністерства реінтеграції, це було б дійсно підвищенням міністерського статусу. А щодо можливих кандидатур, я також чула лише прізвище Резнікова.

Щодо груп людей – ВПО, політв’язні, зниклі безвісти, інші – чи відомо вже, яке з міністерств ким займатиметься?  Наприклад, найближчим часом може відбутися черговий великий обмін, буде звільнено багато людей з Криму. Вони або захочуть повернутися до Криму, або вивезти свої родини на материк, а це великі родини. Хто буде цим займатися?

Наразі цим займається міністерство ветеранів, тому що у них є мандат на допомогу людям, які були позбавлені особистої свободи.

Так все ж таки, після розділення питаннями звільнених осіб мало би займатись міністерство ветеранів чи міністерство реінтеграції?

Якщо ми говоримо про реінтеграцію, то, напевне, зниклі безвісти, питання полонених мали б бути в повноваженнях нового міністерства — реінтеграції. З іншого боку, ми бачимо, що міністерство ветеранів хотіло б за собою ці питання залишити через те, що вони вже формують інфраструктуру для вирішення цих проблем, пропрацьовують алгоритм. Я би ці питання залишила в віданні міністерства ветеранів. Тому що люди, які були в полоні, частина з них — військові, і краще, щоб це питання не було розпорошене між відомствами. І щоб координація надання допомоги і цивільним також була у Мінвету.

А зниклі безвісти?

Зниклих безвісти також варто залишити за Мінветом. Наразі в ньому створена робоча група, яка займалась змінами до закону про зниклих безвісти. Крім того, коли ми кажемо про зниклих безвісти, це не тільки про конфлікт нинішній, але й про інші ситуації, в тому числі в минулому – про Другу світову війну, про українців, які зникли за інших особливих обставин. Це також може залишитися в фокусі Мінвету.

Переселенці?

Ми точно знаємо, що Мінсоцполітики хотіло віддати всі реєстри переселенців і всі питання, пов’язані з переселенцями, до нинішнього міністерства ветеранів. І вже були перемовини. Мінсоцполітики веде реєстри через управління праці і соцзахисту, які у нього перебувають у координації, а хто і як це буде робити зараз – Мінвет чи Мінреінтеграції – все це ще лише буде вирішуватись.

Що ж тоді лишається новоствореному міністерству реінтеграції чи міністерству окупованих територій?

Переміщені особи, «сіра зона», люди, постраждалі від конфлікту, мешканці окупованих територій, компенсації за зруйноване майно – все це має бути в новому міністерстві. Я б взагалі його назвала міністерством з подолання наслідків збройного конфлікту, бо реінтеграції – це завузько. Тому що не всі мають бути реінтегровані, скажімо, це люди, які виїхали за кордони України.

Було одне міністерство – стане два. В бюджеті на них планується виділяти додаткові гроші?

Ні, у них є великий спільний бюджет нинішнього Мінвету. І вони його мають поділити, але як вони це будуть робити – питання. Мені здається, прем’єру треба ставити питання дуже гостро: міністерства повинні бути готові зараз представити план щодо роботи і поділу бюджету.

Чи вам не здається, що такий раптовий розділ Мінвету в тому числі може бути пов’язаний із тим поспіхом, з яким хочуть реінтегрувати ОРДЛО? Адже після місцевих виборів там, які прогнозуються на осінь, це вже не буде окупована територія і увесь масив проблем з реінтеграції обвалиться на українську владу і бюджет.

Таке застереження і таке побоювання є. Я не маю достатніх підстав вважати, що це єдина причина, але я думаю, що вона є. Хоча поки що незрозуміло, як пройдуть Нормандські зустрічі, і які домовленості будуть досягнуті в квітні. Дійсно, зараз це важливе дуже питання, якому має приділятись 100% уваги. І, можливо, тому активізувалась реорганізація.

Ви згадали, що в рамках нинішнього Мінвету міністр не має можливості вирішити «політично складні питання», і тому розділення та підвищення статусу до рівня віце — вмотивовані. А які саме це можуть бути за питання?

Я думаю, що як раз з вирішенням поточних питань у Мінвету проблем особливих нема. А от у стратегічних питаннях, мені здається, зашитий глибокий конфлікт, який не дозволить міністру рухатись і реалізовувати якусь політику, яка може викликати дискусії, але яка може бути необхідною. Наприклад, питання води до Криму. Хто має це вирішувати? Зараз в Сімферополі обмежили використання води. І це може призвести в якийсь момент до кризових гуманітарних проблем. Уявімо, що виникне питання: «А чи не відкрити нам воду?» І як може вирішити це питання міністр, який поєднує цільові групи ветеранів, які постраждали внаслідок воєнного конфлікту, які воювали, і людей, які проживають в Криму? Це очевидний конфлікт інтересів двох великих груп (ветеранів і мешканців окупованих територій). Це політично один міністр вирішити не зможе. Бо вже зараз я читаю, як ветерани проти, щоб відкрити вентиль, і це ми не торкаємось ще питання економічної блокади. Але якщо ми говоримо про реінтеграцію, то реінтеграція буде починатись з відновлення зв’язків, економічних в тому числі. Чи будуть ветерани займати в цьому проактивну позицію? Плюс, мені здається, з ветеранами не проводиться комунікація про те, навіщо це потрібно.

Такий конфлікт інтересів зберігатиметься і після розділення міністерств?

Він буде, але на міністра реінтеграції чи з питань подолання наслідків конфлікту категорія ветеранів буде впливати менше, ніж на міністра, в віданні якого є ветерани.

На вашу думку, хто і яким чином має займатися Кримом в структурі нового міністерства?

Зараз в Мінветі є управління по Криму. Але, на мій погляд, цей напрямок має бути перебудований, взагалі оновлений. Можливо, має бути окремий департамент або профільний заступник міністра з питань Криму, або заступник міністра з питань тимчасово окупованих територій і департамент, який має два директорати: Крим і Схід. Так, наскільки мені відомо, мало бути зроблено в міністерстві ветеранів спочатку. Зараз важливо що: міністерство – це не лише міністр і його заступники, яких він може привести з собою. Міністерство — це люди, які технічно всю роботу роблять. І ми маємо знати, хто ці люди, скільки їх буде, скільки людей зараз буде працювати над питанням Криму. Бо, скажімо, зараз починаються роковини окупації Криму, планується багато заходів, це хтось також має організовувати.

Чула версію, що значну частину по реінтеграції Криму мають віддати представництву президента в АРК…

В представництві і так багато зараз роблять через те, що там відбулися суттєві кадрові зміни, і вони посилили роботу представництва. Антон Кориневич і його заступники, які прийшли з громадських організацій, які займалися Кримом весь час, дуже посилили представництво (Таміла Ташева та Дар’я Свиридова – прим. ред.). І вони де-факто вже координують багато питань. Але в уряді також має бути людина. Те, що робить представництво, вони мають обмежений мандат. Крім того у них немає стільки кадрів, щоб всім займатись. Міністерство — це кадровий та ресурсний резерв.

Смотреть еще: