«Підвішений» уряд. Які сигнали дає провалення програми уряду в парламенті для країни, Ради і Кабміну

Публикации
Тетяна ІваневичQHA
18 июня 2020, 18:00
Тетяна ІваневичQHA
18 июня 2020, 18:00
Тетяна ІваневичQHA

Верховна Рада провалила програму діяльності уряду Дениса Шмигаля: чим це зумовлено і про які подальші сценарії для самого уряду і для країни може сигналізувати таке голосування? Програму уряду сьогодні підтримало лише 207 народних депутатів. Притому що ще три місяці тому за персону самого прем’єра проголосувала ледь не конституційна більшість - 291 депутат, а склад його уряду підтримало 277 нардепів. 

Наразі ситуація змінилась, в першу чергу, в самій монобільшості: лише 176 з 248 «слуг народу» підтримали програму свого ж прем’єра. Кілька десятків «слуг» проігнорували навіть особисте прохання президента Володимира Зеленського, який перед голосуванням поспілкувався з фракцією по відеозв’язку.

Денис Шмигаль на своїй facebook-сторінці підкреслив, що для уряду негативне голосування нічого не змінює, і він продовжить «виконувати намічені завдання».

Глава Кабміну також акцентував, що «уряд не цікавить імунітет — нас цікавить добробут країни».

Цими словами Шмигаль артикулював один з найцікавіших нюансів голосування по програмі - чи означає відсутність підтримки з боку нардепів урядової програми подальшу швидку зміну уряду. Деякі експерти і депутати вважають, що однозначних висновків робити не варто, оскільки наявний імунітет в уряду Олексія Гончарука не дозволив його міністрам втриматись на посадах визначений «імунітетний» рік. Інші ж припускають, що таким чином влада полегшує собі можливість для маневру щодо самозахисту власного іміджу у разі погіршення соціально-економічної ситуації: чергова відставка уряду, як такого, що не впорався, дозволить хоча б на певний час перевести стрілки народного невдоволення на урядовців.

Більше того, опитані QHA media експерти вважають, що на осінь можливе не лише урядове, але й більш радикальне перезавантаження влади - аж до дочасних парламентських виборів. Мета, знов таки, - відвернути увагу суспільства від відповідальності самого президента за ситуацію в країні. Експерти висловлюють нерозуміння, що в умовах акумулювання повної влади в руках однієї політсили виникають подібні ситуації - вже другий уряд президента Зеленського не сприймається Радою, де існує президентська монобільшість.

Одна з головних небезпек для країни полягає в тому, що урядова нестабільність триває в умовах війни, і це негативно відбивається не лише на економіці, але й на безпеці. Крім того, тасування уряду навряд чи призведе до якихось якісних змін, оскільки лава запасних у «слуг народу» надзвичайно коротка, і це засвідчує те, що і досі деякі посади в уряді вакантні.

«Уряд вже має збирати свої валізи і вивозити речі з Кабінету міністрів»


Директор Інституту світової політики Євген Магда вважає, що провалення оновленої програми уряду зумовлено як політикою, так і економікою. З економічних чинників називає зростання цін, ріст безробіття і закриття бізнесу, яке хоч і було спровоковане коронавірусною пандемією, але уряд не зміг надати представникам малого та середнього бізнесу якусь зрозумілу інформацію про допомогу в умовах карантину. Загалом же і другий уряд Зеленського, ймовірно, очікує доля цапа відбувайла.

«Я думаю, що цей уряд буде працювати максимум до вересня. І попри те, що це - другий уряд Зеленського, а в парламенті є більшість «Слуги народу», навіть низці депутатів від «Слуги народу» очевидна неспроможність цього уряду ухвалювати якісь ефективні рішення. Нагадаю, що уряд до цього часу не повністю укомплектований, попри те, що він вже сто днів працює.

Тому нічого дивного не відбулось - абсолютно логічне голосування в тому сенсі, що всередині «Слуги народу» пан Арахамія говорив, що вони не хочуть, мовляв, давати додаткові можливості для уряду уникнути відставки, тобто давати політичний імунітет. А у самого прем’єра немає аргументів, і, в тому числі, ресурсних аргументів для депутатів-мажоритарників, щоб в принципі вплинути на це рішення. Заява (Шмигаля) про те, що імунітет не потрібен - це така хороша міна за поганої гри. Тобто можна сказати, що уряд за великим рахунком вже має збирати свої валізи і вивозити речі з Кабінету міністрів

Але я не бачу причин, за яких третій уряд Зеленського стане більш ефективним, ніж попередні. Довжина лави запасних була вже продемонстрована. Це - не лава запасних, а ослінчик запасних. Для чого міняти уряди? Для того, щоб показати рішучість президента, дистанціювати президента від виконавчої влади і показати, що він такий у нас весь в білому, а всі інші - ні».

Президент може піти на дочасні вибори Ради заради збереження власного авторитету


Політолог Сергій Таран вважає, що урядова чехарда зумовлена нерозумінням з боку глави держави, що і як треба робити для управління країною. Навіть в умовах абсолютної влади. За обставин, коли країна знаходиться фактично в стані війни, урядова нестабільність негативно впливає і на безпеку. Втім, уряди продовжать тасувати, а восени черга, ймовірно, дійде і до парламенту. Розкол серед «слуг» при голосуванні за принципові питання політолог пояснює тим, що у фракції зібрані випадкові люди, яких не об’єднує ані якась програма, ані якесь ідеологічне бачення.

«Провалення програми уряду - це свідчення тотального банкрутства влади Зеленського і свідчення абсолютного нерозуміння, що робити з країною. Парадокс в тому, що рік тому Зеленський взяв абсолютну владу в цій країні, тепер працює вже другий їхній уряд, у них зараз є реально все, абсолютно повна влада, ніхто їм не заважає, а вони не знають, що робити. Немає ні програми, ні кадрів, ні стратегії. І тут немає ні політики, ні економіки. Тут є просто абсолютна нездатність керувати країною, нерозуміння того, що взагалі для цього треба робити. Можна знов поміняти уряд Шмигаля на уряд Гончарука або придумати ще п’ять інших урядів, але, на жаль, свій непрофесіоналізм цими кадровими змінами не приховаєш.

Тому нас очікує дуже серйозна політична і економічна криза, і відповідальність за це лягає лише на одну людину, яка має абсолютну владу в цій країні. Звісно, це дуже небезпечно для країни. Тому що країна зараз потребує не просто стратегії і програми, а дієвої стратегії і розуміння того, що потрібно робити з країною у внутрішній і зовнішній політиці. Виходом із ситуації могла б стати відмова від популізму і перехід до професійної політики, відмова від політичних переслідувань і перехід до правової прозорої системи, відновлення європейського і євроатлантичного курсу країни. Або - тотальна зміна влади через дочасні вибори. Іншого шляху, на жаль, немає.

Я думаю, що президент піде на дочасні вибори Ради, думаючи, що це допоможе зберегти його власний авторитет серед людей. Тому що вся відповідальність за те, що відбувається, буде покладена саме на Верховну Раду, а не на нього. Але я думаю, що це точно питання не на літо. А от на осінь можуть бути всі варіанти, в тому числі і цей. Навряд чи це надовго врятує рейтинг президента, але я не виключаю, що він вважає саме так. Тому варіант перевиборів до парламенту теж не можна виключати».

Один президент, друга Рада, третій уряд? 


Цікаво, що попри прогнози політологів, у «слуг» заперечують можливість дочасних парламентських виборів. Минулого тижня журналіст Юрій Бутусов написав у Facebook, що президент Володимир Зеленський начебто «запустив інформацію про ймовірність дострокових виборів у Верховну Раду, кадрових змін в уряді та суміщення дострокових виборів із місцевими в жовтні».

Однак днями заступник голови фракції «Слуга народу» Микита Потураєв заявив, що дострокові вибори у Верховну Раду найближчим часом оголошувати не будуть, принаймні, з ним президент такі перспективи не обговорював.

Втім, тенденція до перезапусків виконавчих та виборних органів влади, яка простежується в останній рік, засвідчує, що рішення про дочасні вибори дочасно обраного нинішнього парламенту може бути прийняте, щойно набереться критична маса потрібних чинників. І тоді вже друга Рада обере третій уряд при одному незмінному президенті.