«На найближчі два-три тижні загрози дефіциту продуктів не існує». В Асоціації рітейлерів підводять перші підсумки карантинних обмежень та прогнозують наслідки | QHA media
Интервью

«На найближчі два-три тижні загрози дефіциту продуктів не існує». В Асоціації рітейлерів підводять перші підсумки карантинних обмежень та прогнозують наслідки

24 марта 2020, 20:00
Закрыть

Текст: Тетяна Іваневич
Фото: Богдан Дацюк

QHA media

Промисловий та продовольчий ринок України продовжує лихоманити від запровадження тритижневого COVID-карантину. З минулого тижня закрились всі торгові центри, крім продуктових та аптек. Люди масово кинулися скуповувати продукти і “мильно-рильноє”, оголивши полиці магазинів в деяких містах до ступені дефіциту 1990-тих. 

Спочатку скуповувались на час карантину, аби зайвий раз не виходити з дому в місця скупчення людей. Трохи згодом карантинні заходи стали ще жорсткішими: зупинилось метро, а згодом і весь транспорт, на додачу ж почали циркулювати чутки про продовження карантину. Все це спровокувало нову хвилю набігів на супермаркети. Повільно, але на найбільш затребувані продукти почали зростати ціни.

Як пережили супермаркети перші дні загальнонаціонального карантину і певної споживчої паніки, які мережі найбільше постраждали від карантинних обмежень і як вони намагаються втриматись на ринку, та чи очікувати громадянам тотального дефіциту або значного зростання цін? На ці й інші питання QHA media відповів представник Асоціації рітейлерів України Іван Зайцев.

Фото: Facebook, Иван Зайцев

Дефіциту продуктів поки не буде, ціни можуть зрости на фреш-групу та імпорт 


Виходячи з нинішньої ситуації, який прогноз можна зробити на найближчі два-три тижні: чи існує загроза дефіциту або різкого стрибка цін на продукти харчування? Що саме на це впливатиме?

На найближчі два-три тижні ніякої загрози дефіциту не існує. Тому що, як тільки почали впроваджувати обмежувальні заходи, то мережі вже почали формувати певні резерви критично важливих продуктів саме з розрахунку щонайменше місяць, а, скоріше, на шість тижнів

Щодо стрибка цін, то це можливо щодо продукції короткострокового зберігання, тобто по фреш-групі (овочі, свіже м’ясо — прим. ред.) — саме через те, що тут не сформуєш запаси на шість тижнів, скажімо, моркви або огірків. Відповідно тут торговельні мережі залежать від постачальників, які постійно реагують на ринкову ситуацію та постійно коригують вартість продуктів. Відповідно, як ви вже побачили на прикладі АТБ, борщовий набір подорожчав на 15-40% в залежності від продукції.

Це не примха торговельних мереж, це саме через те, що постачальники збільшують ціни

Водночас більшість торговельних мереж зараз прийняли рішення про обмеження націнки на продукти харчування та на соціально важливі товари. Залежно від мережі вони домовились не більше 10%. Але деякі мережі, та ж сама АТБ, «Новус» або «Сільпо», декларують, що націнка у них буде до 5%: тобто за скільки купили — за стільки і продали.

А щодо імпортних продуктів?

Зрозуміло, що існує ризик, що подорожчають імпортні продукти, саме через обмеження постачання в Україну, наприклад, різних сирів з Європи або певних видів інших товарів, тих самих томатів тощо.

Імпортні продукти будуть дорожчати з двох причин: перша — це через те, що зараз дуже важко ввести продукцію через санітарні та карантинні заходи, а друге — через невизначеність курсу гривні.

Тому що постачальники і мережі не знають, який курс гривні буде через тиждень, І вони, звісно, закладають ці ризики в ціну.

Тобто громадянам скуповувати харчі через побоювання дефіциту чи різкого стрибка цін зараз немає сенсу?

Продукти обов’язково будуть. І за цим уважно стежить держава. Крім того, як я вже сказав, сформований резерв на 4-6 тижнів, крім того, є держрегулювання. Тобто скуповувати сенсу немає. Споживча паніка створює дуже складну ситуацію для мереж.



Люди починають економити і витрачати на найнеобхідніше


Які торговельні мережі найбільше постраждали через введення карантину —  одягу-взуття-електроніки, будівельні і господарські, продуктові? І що їх очікує найближчим часом?

Найбільше від карантинних заходів постраждав фешн-рітейл. Ці магазини зачинені,  і хоч і можна придбати продукцію через інтернет, але в Україні обсяг продажу через інтернет одягу та взуття порівняно невеликий. Знову ж таки дається взнаки те, що є невизначеність з курсом гривні і те, що споживачі в період кризи в першу чергу скорочують витрати саме на одяг та взуття.

Щодо парфумерії, точної інформації у мене немає, але, думаю, що це також не першорядні витрати, відтак буде дуже велике падіння. Воно не пов’язане з коливанням цін чи обмеженням імпорту, а саме через те, що більшість споживачів зараз не буде витрачати гроші на новий парфум.

Відповідно будівельні супермаркети теж підпадають під цей ризик, але більшість будівельних торгує не тільки, власне, будівельними матеріалами, але й товарами для ремонту, для дому. Тобто у споживачів все одно залишається потреба оновлювати крани, робити дрібні ремонти тощо.

Електроніка минулого тижня пережила певний сплеск споживання. Знову ж таки, тут варто враховувати, що споживачі не впевнені, що завтра гривня буде коштувати стільки, скільки вона коштує.Тому в період кризи вони зробили значну кількість покупок великої побутової техніки — те, що відкладали на потім. От це “потім” прийшло, і був певний сплеск споживання. Але це означає, що в найближчі тижні або навіть місяці магазини великої побутової техніки будуть відчувати падіння продажів. Саме через те, що вже був цей відкладений попит і був сплеск споживання, а зараз люди знову починають економити і витрачати на найбільш необхідне.

Щодо продуктових, то тут важко щось прогнозувати, тому що кожного дня ситуація змінюється.

Вже зараз подейкують, що карантин буде продовжений чи-то на два тижні, чи-то на два місяці. На який період у супермаркетів є запас міцності та якою буде ситуація після карантину, чи очікувати дефіциту або різкого стрибка цін? Чи будуть супермаркети компенсовувати “карантинні” збитки?

Кожна компанія буде вирішувати питання особисто. Мій прогноз — навряд чи буде різке підвищення цін. Саме через те, що наслідки цієї кризи будуть відчуватись ще щонайменше півроку. Більшість мереж чудово розуміють ситуацію, оскільки це не перша криза на їхній пам’яті, тож вони не будуть підвищувати ціни різко, тобто більше 10%. У найкращому випадку вони будуть намагатися компенсувати втрати потім, коли споживчий попит і споживчі настрої вже покращаться. Так, певне підвищення цін буде, знову таки, коли ми кажемо про мережі електроніки або одягу, але то вони залежать від курсу гривні.


Горизонт планування зараз — місяць-два


Яким чином торгові мережі зможуть мінімізувати свої збитки?

Більшість торговельних мереж незалежно від сфери діяльності намагаються оптимізувати витрати. Перш за все, намагаються домовитись з орендарями. Торговельні центри, магазини одягу, взуття, електроніки, які зараз зачинені, намагаються домовитись, щоб не платити орендну плату (на час карантину), а платити тільки комунальні та експлуатаційні витрати. Комусь вдалося домовитись повністю, і зараз їм орендодавець влаштовує «канікули», комусь вдалося домовитись, щоб сплачувати 30-50%, комусь не вдалося домовитись взагалі. Це дуже індивідуально і залежить від власника приміщення та від орендаря.

Про скорочення персоналу поки що не йдеться. Персонал намагаються втримати саме через те, що до цього декілька років спостерігався дефіцит робочої сили, і вакансій було набагато більше, ніж шукачів роботи. 

Чи можна вже робити прогноз на осінь? Чи очікують восени зростання цін постачальників самі рітейлери?

Розумієте, у тих рітейлерів, з якими я спілкувався, у них зараз горизонт планування — не більше, ніж місяць-два. Саме через те, що ніхто не знає, коли і наскільки буде продовжений карантин, і в якій економічній ситуації Україна опиниться, коли карантин завершиться. І взагалі що буде з пандемією. Тобто тут дуже багато факторів, які взагалі не піддаються передбаченню. І, звісно, планувати щось навіть на осінь зараз ніхто не ризикне.

Смотреть еще: