На словах - для туристів, насправді - для танків? Росія збудує в Криму ще одну дорогу для покращення логістики окупаційних військ

Новости
Степан ДавыдовQHA media
18 августа 2020, 19:30
Степан ДавыдовQHA media
18 августа 2020, 19:30
Степан ДавыдовQHA media

Росія збудує в окупованому Криму ще одну дорогу для покращення військової логістики своїх збройних сил. Вона має оминати Сімферополь з південного сходу і  зв’язати трасу «Таврида»  і південним берегом Криму.

В офіційних заявах російських чиновників і кримських колаборантів потреба в новій трасі пояснюється необхідністю полегшити переміщення для туристів в обхід кримської столиці до чорноморських пляжів. Зокрема, для туристів, що прибувають з Росії через Керченський міст і «Тавриду».

Безумовно, потік транспорту, який рухається на Південний берег Криму, чималий. За різними оцінками, це 20-25 тисяч автомобілів на добу в сезон, із запуском «Тавриди»  він і далі збільшуватиметься. І скарги на затори в районі Сімферополя постійно присутні в кримських соцмережах і туристичних пабліках.

Однак більш уважний розгляд маршруту і місцини, в бік якої проходитиме дорога, засвідчує, що основним мотивом нового будівництва є саме мілітарний. І не лише тому, що російським БТРам і цивільним маршруткам стало затісно на дорогах Криму і їм намагаються дати більше простору для пересування. Там, де нова дорога має закінчуватись, знаходиться діючий військовий полігон і розташовані військові частини ЗС РФ, засвідчують військові експерти. 

На пляж - через полігон?


Днями в російських ЗМІ повідомили, що вже цього року почнуть проектувати Південно-Східний обхід Сімферополя. Проектні роботи обійдуться в 25 мільярдів рублів. 

«Перспективний об'єкт… дасть можливість всім нашим гостям, минаючи місто Сімферополь, опинитися на Південному березі Криму. Грандіозний захід реалізується в рамках федеральної цільової програми», - сказав «віце-прем'єр республіки», куратор реалізації федеральної цільової програми (ФЦП) розвитку Криму, Євген Кабанов.

Почати будівництво обходу передбачається від села Мазанка, де знаходиться транспортна розв’язка траси «Таврида», а завершити - в районі селища Перевальне. Вона включатиме низку розв'язок і примикань до діючих магістралями.

За задумом, дорога від Мазанки (інколи вживають назву селища Донське, яке знаходиться поруч - прим.ред.) на Ялтинську трасу повинна виходити за Перевальне і далі до Алушти. Відрізок від Перевального до Алушти планується реконструйовати для збільшення пропускної здатності. Ділянка від Алушти до Ялти теж реконструюється шляхом розширення дороги в вузьких місцях. Так, на ділянці від села Перевальне до Алушти  планується реконструкція траси Сімферополь-Алушта-Ялта, зокрема, випрямлення ділянок із занадто крутим радіусом. З 23,1 кілометра траси на 4,7 км з них буде чотири смуги руху, на 18,4 км - дві або три. 

Дорога зможе пропускати на добу до 40 тисяч авто, тобто приблизно стільки, як Керченський міст або траса «Таврида». Розробником проекту виступає «Стройпроект».

«Мінтранс» Криму, «адміністрація» Сімферопольського району і підрядники вже почали планування території для будівництва обходу кримської столиці.

Втім, остаточно, де буде проходити нова дорога «Мазанка-Перевальне»,  ще невідомо. 

Розглядаються три варіанти проходження траси: через землі Ангарського військового полігону, у другому поясі санітарної зони Аянського водосховища і крізь села Зарічне і, частково, Перевальне.

На початку цього року в кримських ЗМІ повідомляли про плюси і мінуси цих трьох варіантів прокладання.   

  • «Один з них (варіантів) пролягає через зону активного зсуву. Він вимагає неординарних і непропорційно дорогих технічних рішень. І все одно вони будуть в сформованому рельєфі явно чужорідними тілами. Кожне з таких «тіл» - складна естакада, шляхопровід в сотні метрів або підйом дороги на висоту понад 20 метрів з подальшим спуском по спіралі - здорожує проект на мільярди. Тобто робить його економічно недоцільним.
  • Другий проходить повз Аянського водосховища. На даний момент визнаний фахівцями найбільш оптимальним. Але місцеві жителі наполягають на екологічній складовій - водосховище живить Сімферополь. Хтозна, як відіб'ється близькість із жвавою трасою. Та ще й при будівництві може всяке статися: проб'ють карстову породу - і вода піде...
  • Третій - естетичний і найменш болісний для людей. Він перетинає діючий військовий полігон, який існує тут з незапам'ятних радянських часів періоду підготовки інтернаціональних диверсантів. В українські часи територія занепадалаЗараз, під крилом міноборони РФ, полігон повернувся в початковий режим роботи. «Мінтранс» дійсно обговорював можливість прокладки автомобільного обходу в безпосередній близькості від полігону... таке трасування дійсно реальне, але лише за умови закриття полігону. Про що в доступному для огляду майбутньому не йдеться». 

Преса також згадує, що в зону відведення землі під трасу можуть попасти ділянки садоводчих товариств неподалік селищ Зарчіне і Перевальне. 

З наведених даних стає очевидним, що прокладання нової дороги за одним з проектів надто трудомістке і дороге, за іншим - може спричинити екологічні проблеми і створює проблеми місцевим мешканцям, які будуть змушені залишити свої ділянки, що належали їм десятиліттями. І саме з цих двох варіантів будуть обирати. Оскільки третій варіант - малоймовірний, бо зачіпає інтересі російських військових. І найімовірніше, буде обраний шлях вздовж Аянського водосховища, хоча в умовах водного дефіциту в Криму ставити під загрозу джерело її отримання навряд чи виправдано.

«Перевальне - найбільш компактне місце концентрації сухопутних військ РФ в Криму»  


Назва  селища «Перевальне» - в бік якого планують побудувати нову дорогу, відома українцям переважно з часів окупації Криму Росією. До 2014 року там розміщувалась 36-я окрема механізована бригада берегової оборони ВМС України, а також розташований Ангарський військовий полігон.

Як вже згадувалось, військовий полігон Росія активно використовує і закривати не планує. Тож будівництво нової дороги від «Тавриди» в бік Перевального має обгрунтованість з військової точки зору. 

Кримський експерт, головний редактор видання «Чорноморські новини» (blackseanews) Андрій Клименко в коментарі «Кримським новинам» відзначає, що район куди планують вести нову дорогу «Мазанка-Перевальне»  був і залишається важливим місцем дислокації військ, наразі окупаційних.

Район с. Перевальне - історично відоме в Криму місце концентрації військових частин і полігонів. Там розташовувалися і розташовуються зараз величезні військові частини (бригада берегової оборони), Ангарський військовий полігон, танковий полігон, Сімферопольське загальновійськове училище, яке готувало офіцерів для армій Анголи, Мозамбіку тощо. За радянських часів там дислокувався полк ядерних ракет середньої дальності, нагадує експерт. 

Після 2014 Росія лише активізувала військову діяльність в цьому районі.

«Зараз район Перевального - це найбільше компактне місце дислокації сухопутних військ Росії в Криму. Там розміщена одна з найбільших військових частин окупаційних військ - 126-я бригада берегової оборони Чорноморського флоту РФ (в/ч 12676). Ця бригада - найбільша піхотна частина ЧФ РФ. На облаштування території 126-ї бригади Міноборони РФ збиралось витратити 7,2 млрд рублів. На території також дислокується новостворений 8-й артилерійський полк Чорноморського флоту РФ, який є основою військової потужності загальновійськовий флотської угруповання на півострові». 

Експерт додає, що полігон біля Перевального - це єдиний в Криму полігон, крім Опука, де можна стріляти з гармат.

Зі слів експерта та прогнозованих дорожних будівництв і реконструкцій можна зробити й додаткові висновки. Скажімо, про те, що наявність нової дороги покращить сполучення для військ РФ між полігонами на окупованому півострові. Так само створюється альтернативний і доволі швидкий шлях для сполучення РФ-Таврида-Севастополь дорогами Південно-Кримського узбережжя.

А згадка, що в районі Перевального при Союзі розташовувався полк ядерних ракет середньої дальності, вкупі з запуском Росією вантажного залізничного сполучення Керченським мостом, наштовхує на припущення про ймовірне місце розміщення російських ядерних ракет, у разі їх завезення до Криму (за російським законодавством, перевозити ядерну зброю можна винятково залізницею, бойовими залізничними ракетними комплексами), але далі для місця розташування ракети перевозились трейлерами. І якість доріг, якими вони перевозились, мала неабияке значення для безпеки. Військові експерти вже не вперше висловлюють припущення про ймовірність перекидання російської ядерної зброї до Криму, хоча підтверджено документальних фактів цього поки немає. Але рухи Росії свідчать, що активно готується підгрунтя і інфраструктура для того, щоб можливість завезення такого озброєння існувала.

Втім, ключові цілі і комплексні небезпеки військового дорожнього будівництва, яке Росія веде на півострові, викристалізуються поступово - з реалізацією кожного нового проекту.