«Зброя‌ ‌та‌ ‌Безпека‌-2021»‌: картинки з виставки

Публікації
Тетяна ІваневичQHA
16 Червня 2021, 15:41
Тетяна ІваневичQHA
16 Червня 2021, 15:41

ХVII Міжнародна спеціалізована виставка «Зброя та Безпека-2021» та ХII Міжнародний авіакосмічний салон «Авіасвіт – ХХІ» відкрились у Києві після торішньої ковідної паузи.

Цього року експонентів було дещо менше, ніж на попередньому заході. Позаторік безпосередньо у виставці взяли участь 352 підприємства, а загальна кількість учасників сягнула 500. Цьогоріч нові та відомі розробки у сфері оборони та авіакосмічної галузі представляють 332 підприємства. Українську експозицію представляють 36 підприємств ДК «Укроборонпром», 23 підприємства ГС «Ліга оборонних підприємств України», два підприємства Державного космічного агентства України. Також у виставці беруть участь понад 130 інших державних і приватних підприємств як ОПК, так і суміжних галузей.

У перший день виставку відвідали віцепрем'єр-міністр — міністр з питань стратегічних галузей промисловості Олег Уруський, головнокомандувач Збройних сил України генерал-полковник Руслан Хомчак, заступник міністра внутрішніх справ України Антон Геращенко, голова ДК «Укроборонпром» Юрій Гусєв та інші.

Віцепрем'єр-міністр Олег Уруський під час відкриття висловив сподівання на укладання нових контрактів 

Цьогорічна виставка демонструє багато нового від вітчизняних і закордонних компаній. Нині багато уваги приділяється безпілотним і роботизованим системам. Також українські виробники представили багато нових зразків перспективної бронетанкової техніки, — відзначив він.

Щодо іноземних учасників, то їхня кількість теж була меншою за позаторішню — 35 компаній із 13 країн (виставка-2019 — 51 учасник із 15 країн світу).

Скажімо, серед експонентів не було турецьких компаній Aselsan (виробник БПЛА «Байрактар») і Roketsan (виробник ракетної зброї). В оргкомітеті повідомили, що цього року представники компаній відвідують виставку не як учасники, а як гості. 

Варто згадати, що незадовго до виставки з’явилась інформація, що Aselsan планує запропонувати Україні власну систему протиповітряної оборони ближньої дії — 35-мм зенітний артилерійський комплекс Korkut. А безпосереднє обговорення цього питання має відбутися на виставці «Зброя та безпека». За підсумками першого дня, про подібні перемовини інформація не з’являлась.

Інші ж турецькі компанії-виробники цього року експонувались.

Так, свою експозицію представила MAKİNA ve KİMYA ENDÜSTRİSİ KURUMU (корпорація механічної та хімічної промисловості) — одна з провідних установ турецької оборонної промисловості. Спектр виробництва: боєприпаси, ракети, зброя, вибухові речовини та піротехнічні вироби.


Зброя — з неба і проти неба


У виставці цього року вперше взяли участь всесвітньо відомий авіабудівний конгломерат Embraer та американська військово-промислова корпорація Lockheed Martin Corporation.

Lockheed Martin Corporation спеціалізується в галузі авіабудування, авіакосмічної техніки, суднобудування, автоматизації поштових служб та аеропортової логістики і є світовим лідером продажів військової техніки та озброєння. Українці знають таку її продукцію, як багатофункціональний легкий винищувач F-16 Fighting Falcon та переносний протитанковий ракетний комплекс третього покоління FGM-148 Javelin.

Це наша перша виставка в Україні, перша зустріч із Україною. Ми тільки починаємо наше співробітництво з українською державою. Поява стенду компанії на виставці в Україні засвідчує зацікавленість у розвитку нашого партнерства і у нас вже були контакти з «Укроборонпромом», — зауважують у спілкуванні з «Кримськими новинами» учасники.   

На стенді компанія демонструє макет винищувача, а віцепрем'єр-міністр Уруський особисто поспілкувався з Ренді Ховардом, директором з розвитку бізнеса F-16/F-21 Lockheed Martin Aeronautics. 

Але планується не лише започаткувати активну комунікацію, але й представити різний спектр продукції, в якій може бути зацікавлена Україна. 

Варто нагадати, що протитанкові ракетні комплекси «Джавеліни» вже понад два роки має на забезпеченні українська армія, і компанія сподівається на розширення співробітництва.

Ймовірно, йтиметься не лише про співробітництво на кшалт «купити-продати». Тренд купити-продати був актуальний, може, років двадцять тому, країни в такому вже не зацікавлені. Майбутнє в тому, щоб компанії, такі як Lockheed, не лише продавали, але й розвивали тут співробітництво разом із компаніями з України, говорить один зі співрозмовників агентства.

Київське конструкторське бюро «Луч» представило на виставці розвідувально-ударний безпілотний літальний апарат «Сокіл-300».

А польська WB Group — безпілотну авіаційну систему «Fly Eye» для ведення авіаційної розвідки вдень і вночі. У ЗМІ писали, що «FlyEye» у зоні АТО/ООС з 2015 року.

Під час виставки презентували надсучасний український багатоцільовий ударний stealth-БПЛА ACE ONE. Експонувався його повнорозмірний макет. Надшвидкий бойовий дрон, за даними розробників, здатен у внутрішніх відсіках переносити озброєння вагою до однієї тони. Презентували проєкт засновники Міжнародної компанії ACE, експрезидент ДП «Антонов» Олександр Лось і колишній голова Державного космічного агентства України Володимир Усов. Двигун розробили ДП «Івченко-Прогрес» і «Мотор Січ». Планер створило ТОВ «Гідробест».

Компанія ПрАТ «Рамзай» презентує безпілотний ударний вертоліт RZ-500. Наразі проводяться його випробування.

Серійно виготовляє SL-231 SСOUT— український тримісний, легкий, багатоцільовий гелікоптер.

Компанія «Мотор Січ» експонує модернізований вертоліт Мі-2МСБ-1 (який відрізняється від інших вертольотів легкого класу просторою вантажопасажирською кабіною, подвійною системою управління і дводвигуновою силовою установкою),  а також Мі-8МСБ зі «скляною кабіною».

У новій панелі кабіни пілотів електронні індикатори замінили на аналогові, а на самому гелікоптері встановили нову авіоніку. 

Були представлені на виставці і простіші мобільні засоби для пересування в небі.

«Небесний мотоцикл» — гірокоптер «Сапфір» представило на виставці товариство «Гіропракт».  

Декілька років тому можливості «Сапфіра» для використання в сільському господарстві (оприскування полів) вже презентувались на агровиставці.

На мілітарній же виставці презентувалась тримісна модифікація, «відтюнінгована» у тому числі і для участі в бойових діях. Гірокоптер або автожир «Сапфір» має кілька модифікацій залежно від кількості посадочних місць. На виставці представлено своєрідний «мікс» — тримісний апарат із люлькою для санітарних цілей (евакуація хворих/поранених).

Це розроблено в Україні, базуємось ми в Житомирі. З самого початку такі індивідуальні літальні апарати розроблялись для десантно-штурмових операцій. У даному вигляді «Сапфір-3» — це машина для десантування, перевезення снайперських пар. Хоча на фронті «Сапфір» поки що не використовується. Ми очікуємо, коли підпишуть всі документи. Вже пройшли всі випробування, лишились формальності. Загалом же вже випущено понад п'яти подібних апаратів різної модифікації, — розповідає «Кримським новинам» представник компанії.

Попри те, що, на перший погляд, гірокоптер складається лише з крісла, мотора і лопатей, захист для пілота і напарника передбачено.

Під час бойових дій пілот сидить у бронежилеті, і плити від бронежилету підкладаються для захисту знизу. Але гірокоптер цікавий тим, що він може летіти дуже низько над землею і знешкодити його дуже важко. Без спеціальної прицільної зенітної сітки дістати його доволі складно, з автомата, приміром, неможливо, — пояснює фахівець.

Гірокоптер може комплектуватись кабіною, але навіть за її відсутності особливого дискомфорту пілот через роботу лопатей не відчуває, і на такому апараті можна літати навіть взимку.

Співрозмовник акцентує, що автожир є чи не найбільш безпечним видом авіатранспорту. І, на відміну від гвинтокрила, набагато дешевший і простіший у керуванні. Навчання пілотів триває орієнтовно три тижні, компанія планує організувати навчання пілотів в Україні.

Висота злету залежить від потужності двигуна. Швидкість — 150-175 кілометрів на годину. Апарат також цікавий тим, що  здатний літати в умовах поривів вітру близько 20 метрів у секунду.

Якщо порівнювати з найбільш відомим російським гвинтокрилом Мі-8, то цей коштує в 200 разів менше, літає вдвічі далі — максимальна дальність 700 кілометрів, — говорить представник компанії.

Директор товариства «Гіропракт» Лариса Пащенко в спілкуванні з «Кримськими новинами» зазначає, що і «Сапфір-2», і «Сапфір-3» — це нові розробки і покращення  їхніх тактико-технічних характеристик триває.

Такий гірокоптер дуже зручно використовувати для моніторингу територій, пожеж, газогонів, лісосмуг, для прикордонників через відсутність кабіни радіус огляду 360 градусів (хоча є моделі й з кабіною). Спектр його використання широкий, управління просте, пальне — бензин А-95 доступне для всіх автомобілістів, здійснювати посадку він може і на ґрунт, і на бетонні поверхні. У серійному виробництві його поки що немає. Для цього треба пройти сертифікацію. Зараз ми саме перебуваємо на етапі сертифікації, який, на жаль, дуже тривалий. На роки. Скажімо, компанія «Мотор Січ», яка теж на цій виставці представлена і зробила в 2020 році перший в Україні гелікоптер, ще не подала документи до Державіаслужби на сертифікацію, а ми вже з ними (авіаслужбою) працюємо три роки, — розповіла вона.


На захист приморських територій і морських кордонів


Компанія «Нібулон» із Миколаєва та французька OCEA представили результати кооперації у виробництві катерів берегової охорони. Проєкт реалізується в рамках великої міжурядової рамкової Угоди між Україною та Францією щодо офіційної підтримки у посиленні системи морської охорони та безпеки кордонів, підписаної в листопаді 2019 року у Парижі під час правоохоронної виставки «Milipol 2019». 

У рамках проєкту посилення системи охорони морських кордонів для потреб Держприкордонслужби заплановано, що Україна придбає 20 французьких патрульних кораблів ОСЕА проєкта FPB 98 Mk I  на сумму 136,5 млн євро. Нові патрульні катери нестимуть службу у Чорному і Азовському морях.

Голова наглядової ради компанії «Нібулон» Андрій Вадатурський розповідає «Кримським новинам»:   

Контракт було укладено минулого літа 22 липня, а на даний час у Франції побудовано два катера. До кінця поточного року один або два катери передадуть нашим прикордонникам в Україні. З іншого боку, зараз прикордонники приймають ці катери у Франції, готують команди. У рамках цієї угоди 15 катерів будуються на заводі у Франції, і п'ять — в Україні, стандарти якості будуть однаковими. Компанія «Нібулон» планує почати будівництво цих п’яти катерів в  Україні. Це те, що називається локалізація, це передача технологій, передача частини замовлення в Україну. Наші спеціалісти повинні виїхати до Франції, подивитись, як влаштований процес, зробити те ж саме в Україні. І таким чином закінчити програму з будівництва 20 катерів до кінця наступного року.

Представник французької компанії ОСЕА Філіп Нері зауважує, що цей контракт — перший досвід співпраці їхньої компанії в Україні, і висловлює сподівання, що будуть і наступні проєкти. Водночас не став відповідати на питання — чи ведуться вже якісь нові перемовини.

Андрій Вадатурський також додав, що завод «Нібулон» будує до 10 цивільних суден окремо саме для внутрішнього попиту, для перевезень річками. Одразу згадалось найвідоміше на загал — це «баржа з кавунами». Вадатурський підтвердив, що саме їхня баржа в рамках соціального проєкту з підтримки фермерів Херсону  перевозила кавуни з Херсону до Києва.

Компанія «UMS» вже майже 20 років проєктує і випускає човни й катери торгових марок Tuna і UMS, виробнича база знаходиться в Києві на Рибальському острові. Майже 80% човнів йде на експорт до країн Європи.

У нас в асортименті є патрульні човни, пожежні човни, вся наша техніка вже служить на воді в Чорному і Азовському морях. Клієнти — держустанови, зокрема берегова охорона, морська поліція. Із останніх розробок — RIB-човни з надувними балонами 9 і 6 метрів (RIB-човни — це надувні човни з жорстким корпусом, — прим. ред.), а також кабінні катери — їх у нас бере морська поліція. Але є й інша лінійка для сімейного сегменту, для риболовлі, — розповідає представник компанії.

ТОВ «Верф — Чорноморські яхти» з Миколаєва проєктує і будує яхти від 17 до 35 метрів зі сталі та алюмінію. Також підприємство займається комерційним суднобудуванням — проєктуванням і будівництвом службових і робочих суден різного призначення: лоцманські судна, гідрографічні судна, роз'їзні катери тощо.

Ми працюємо як з цивільною технікою, так і зі службами порятунку. У серійному виробництві є промірний катер BSY 40 Dolfin із електродвигунами і сонячними батареями для потреб гідрографії України — для проміру глибин. У серпні ми передаємо це судно замовнику Держгідрографії. Також у виробництві є швидкісне патрульне судно BSY 870. Для військових розробили проєкти військових кораблів. Зокрема, BSY 52 special — катер, призначений для несення патрульної служби у прибрежних районах морів. Лишилось знайти кошти для виготовлення, але замовника поки немає, — розповідає «Кримським новинам» представник підприємства.


Бронетехніка для доріг і боїв


Увагу і дорослих, і юних відвідувачів виставки привернув бойовий танк БМ «Оплот» виробництва ХКБМ ім. О.Морозова. Але були представлені й інші, в тому числі нові озброєння.  

Конструкторсько-виробниче підприємство «Українська бронетехніка» вперше на цій виставці демонструє бронеавтомобіль «Новатор» із бойовим модулем НСВТ 12,7 мм (з можливістю модифікації під встановлення кулемету Browning M2). Вперше представлять і новий розвідувально-ударний безпілотний авіаційний комплекс (БАК) RAM II на базі бронеавтомобілю «Новатор». 

Також представлено «Смереку» — 120-мм мобільний мінометний комплекс, який створений на базі бронеавтомобіля «Варта», сідельний тягач КрАЗ-6510ТЕ та бронеавтомобіль «Камрат-М».

Увагу відвідувачів, у тому числі цивільних привертав  футуристичний дизайн всюдиходів подвійного призначення.

Вода, камені, дорога» — такі перешкоди може долати всюдихід Atlas, що є  українською розробкою компанії Atlas Industry з Дніпра, — розповідає «Кримським новинам» представниця компанії.

Всюдихід може використовуватись для виконання і цивільних, і військових завдань, рятувальних операцій, оскільки комплектацію можна змінювати. Вона розрахована від 6 до 12 людей, або ж замість крісел можна поставити ноші для медичних рятувальних операцій.
Відмінність від аналогів полягає, зокрема, в тому, що управління всюдиходом відбувається за допомогою керма, а не важелів. Тобто кермувати їм може будь-яка людина, яка їздить на «механіці», — розповіла вона.

Зараз у виробництво впроваджуються три моделі в чорному, білому та зеленому кольорах.  Його ціна близько 105 тисяч доларів.

На виставці також були представлені засоби індивідуального захисту військових, засоби зв'язку, продукція для силових структур.

Фото: Богдан Дацюк