Влада охлосу і шлях до диктатури? Закон про референдум: депутати і соціум ошелешені

Публікації
Тетяна ІваневичQHA
26 Січня 2021, 20:10
Тетяна ІваневичQHA
26 Січня 2021, 20:10

Верховна Рада ухвалила закон про всеукраїнський референдум, поданий президентом Володимиром Зеленським в червні минулого року. «За» цей законопроєкт проголосувало 255 народних  депутатів.

Це сталось на другий день після зустрічі президента зі своєю фракцією, яка продемонструвала вражаючу єдність при натисканні на кнопки. Фракція «Слуга народу» дала на підтримку закону 226 голосів, депутатська  група «Довіра»  — 20, позафракційні — 9. Решта фракцій не дали жодного голосу «за». Навіть «Опозиційна платформа — За Життя», хоча її відомий депутат Віктор Медведчук від початку каденції Зеленського активно просуває ідею доцільності впровадження закону про референдум.

У повідомленні на сайті парламенту щойно прийнятий законопроєкт назвали законом «Про народовладдя через всеукраїнський референдум», хоча в самому документі назва звучить більш стримано «Про всеукраїнський референдум». Та й термін «народовладдя» у тексті закону не згадується. 

Згідно до закону, на референдум може бути винесене тільки одне питання. Це можуть бути питання про:

1) затвердження закону про внесення змін до розділів І, ІІІ, XIII Конституції України;

2) загальнодержавного значення;

3) про зміну території України;

4) про втрату чинності законом України або окремими його положеннями.

Не можуть виноситись на референдум питання:

1) що суперечать положенням Конституції України, загальновизнаним принципам і нормам міжнародного права, закріпленим, насамперед, Загальною декларацією прав людини, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, протоколами до неї;

2) що скасовують чи обмежують конституційні права і свободи людини і громадянина та гарантії їхньої реалізації;

3) спрямовані на ліквідацію незалежності України, порушення державного суверенітету, територіальної цілісності України, створення загрози національній безпеці України, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі;

4) щодо питань податків, бюджету, амністії;

5) віднесені Конституцією України і законами України до відання органів правопорядку, прокуратури чи суду.

Ініціатори всеукраїнського референдуму варіюються залежно від теми опитування.

Президент призначає референдум щодо затвердження змін до розділу І "Загальні положення", розділу ІІІ "Вибори. Референдум" і розділу XIII "Внесення змін до Конституції України" Конституції України.

Також президент проголошує всеукраїнський референдум за народною ініціативою.

У компетенції Верховної Ради є призначення референдуму щодо зміни території України.

Новацією для українського законодавства є «референдум за народною ініціативою». Президент своїм указом може проголосити його на вимогу не менш ніж трьох мільйонів громадян України, які мають право голосу. Підписи для цього мають бути  зібрані не менш як у двох третинах областей і не менше за 100 тисяч підписів у кожній області.

Ще однією новацією є те, що законопроєкт передбачає можливість проведення електронного голосування.

Щодо референдуму про зміни території, то тут закон встановлює певні обмеження. Фактично таким референдумом громадяни можуть висловитись щодо вже прийнятого Верховною Радою України закону про ратифікацію міжнародного договору про зміну території України.

Результати референдуму не потребують затвердження будь-яким державним органом. Референдум визнається таким, що відбувся, якщо в ньому брали участь щонайменше 50% виборців, внесених до реєстру. Змінити рішення, ухвалене на референдумі, можна тільки на іншому референдумі, але не раніше, ніж за три роки.

Одним з основних обмежень для проведення референдуму є введення воєнного чи надзвичайного стану в Україні або окремих її місцевостях. У випадку введення такого стану проголошення та проведення всеукраїнського референдуму забороняється.

Депутат про рішення парламенту: «Прикре самогубство…»


Експерти та народні депутати доволі бурхливо відреагували на прийняття закону.

Ключовою претензією стало те, що запроваджується механізм «народного» коригування законів, який був прийнятий не менш «народними» обранцями — депутатами парламенту.  

Народний  депутат Володимир В’ятрович небагатослівний:

Прикре самогубство. Парламент ухвалив закон про референдум, який руйнує парламентаризм.

Його колега Володимир Ар’єв також акцентує на тому, що вводиться неприйнятна і неіснуюча в правових країнах практика, коли  референдумом можна приймати і скасовувати закони. 

Сьогодні ВР відкрила двері охлократії й олігархократії вкупі. Бо те, що подано під соусом «народовладдя», насправді руйнує демократичний процес і конституційний устрій… Уявіть, що всіх експертів, фахівців, які беруть участь у роботі над законодавством, замінить телевізор. Який контролюють, здебільшого олігархи. Уявили?

Ар’єв вважає, що Конституційний суд має скасувати закон про референдум у тій частині, де він грубо суперечить Основному закону. 

Перший віцеспікер парламенту Руслан Стефанчук вважає, що якщо українці через референдум вирішать скасувати хороший законопроєкт, то це буде на їхній відповідальності.

Назвавши референдум інструментом народного вето для «неправильних» законів, Стефанчук, водночас, поклав відповідальність за ймовірне скасування законів «правильних» на виборців. 

Це питання відповідальності народу України. Це дуже важлива річ. Тому що референдум — це не тільки право», — пояснив перший віцеспікер, додавши, що в законі передбачені певні запобіжники від непродуманих народних рішень. 

Про приховану небезпеку диктатури говорять колишні народні депутати.

Народний депутат VIII скликання Сергій Висоцький вважає, що народні депутати просто обнулили систему балансів і противаг у державі. Особливо турбує норма про те, що референдум може скасовувати чинність ухвалених законів. Екснардепа непокоїть, що таким чином, буцімто з волі народу, можуть бути спроби скасувати закони про мову чи про люстрацію. Хоча реальним ініціатором цього буде аж ніяк не народ, а конкретні політичні сили.

...турбує мене інше… у досвідчених руках, які знатимуть, як функціонує влада та політика, цей закон про «народовладдя» може перетворитися на інструмент дуже швидкої узурпації влади. Зеленський заради оплесків руйнує державу та готує диктаторські важелі для того, хто прийде після нього.

Політолог Дмитро Воронков відзначає певну небезпеку в низькій квоті голосування і вважає, що її треба збільшити.

Як показав досвід Брексит, голосова квота 51% є не просто не ефективною, але і досить небезпечною з позиції внутрішньої суспільно-політичної стабільності в державі. Іншими словами, референдум (особливо у випадку з Україною), таким чином, можна чудово використовувати як інструмент дестабілізації. Ну або розхитати країну ненавмисно. Так що тільки один цей момент перетворює потрібний країні закон на небезпечну політичну зброю.

Народ — про обіцяне народовладдя


У соцмережах щойно прийнятий закон активно обговорюється і тональність висловлювань більш негативна. Користувачі вважають, що за певних обставин референдум використають для перекладання на народ відповідальності за якісь провали чи сумнівні рішення влади. 

Користувачі Фейсбуку нагадують президенту Зеленському про долю опитування, яке проводилось під час місцевих виборів восени минулого року.

Інші користувачі побоюються, що закон про референдум може стати інструментом для порушення територіальної цілісності України. 

Закон про референдум проголосовано.Наступний крок - закон про місцеві референдуми.Передбачається можливість зміни...

Posted by Оксана Машовець on Tuesday, January 26, 2021

Небезпечним вважають не сам закон, а те, хто і як його застосовуватиме.

Фейсбук-спільнота поділяє побоювання експертів щодо можливості встановлення диктатури. Один із користувачів нагадує, що референдуми були улюбленими інструментами диктаторів минулого століття.