Пропустити не можна відмовити. Як уряд заплутав карантинний перетин адмінмежі з Кримом та чи можна скористатись задекларованими винятками | QHA media
Ексклюзив

Пропустити не можна відмовити. Як уряд заплутав карантинний перетин адмінмежі з Кримом та чи можна скористатись задекларованими винятками

20 Березня 2020, 14:00
Закрити
Тетяна ІваневичQHA media

На час загальнонаціонального карантину уряд обмежив перетин адмінмежі з окупованим Кримом для кримчан, мешканців материкової України та іноземців. Втім, прийняте 14 березня розпорядження №291 містило низку незрозумілих формулювань і обмежень щодо в’їзду на півострів для тих, хто не має там реєстрації.

Цього тижня уряд спробував підкоригувати ситуацію і вніс зміни в своє попереднє розпорядження, спробувавши пояснити, за яких обставин можуть бути зроблені винятки для перетинаючих адмінмежу. Тож було запропоновано дозволити виїзд з тимчасово окупованої території Криму і Севастополя та в’їзд на неї громадянам України за наявності підстав гуманітарного характеру за рішенням голови Державної прикордонної служби України з негайним інформуванням міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій.

Останні нововведення ще не набули чинності, однак правозахисники вважають, що ані перша, ані друга версія урядових рішень не дають повною мірою відповіді на запитання громадян щодо винятків із заборон та містять необґрунтовану дискримінацію щодо пересування, виходячи з наявності чи відсутності реєстрації.
Юрист Української гельсінської спілки з прав людини Максим Тимочко детально проаналізував для QHA media урядові рішення і дав рекомендації тим, кому необхідно перетнути адмінмежу під час карантину в порядку винятку.


Незрозумілі терміни, бюрократична процедура дозволу, невмотивована дискримінація


Недоліком першої редакції розпорядження про тимчасове припинення роботи КПВВ на адмінмежі з Кримом було те, що в’їзд на територію анексованого Росією півострова був дозволений лише тим громадянам, які мали там зареєстроване місце проживання.

Затверджені позавчора зміни передбачають, що прикордонники пропускатимуть громадян також за наявності підстав гуманітарного характеру. Наразі ці зміни не опубліковані, а це означає, що вони не застосовуються поки співробітниками ДПС.

Однак, судячи з усього, ці зміни набудуть чинності через декілька днів. 

Насправді вони не вирішать проблему і ось чому.

Законодавство про прикордонний контроль не деталізує та не роз’яснює термін “підстава гуманітарного характеру”. Це може створити проблему в контексті перетину адмінмежі, адже практика показує, що невизначеність в юридичній термінології та широка свобода розсуду чиновників дозволяє тлумачити такі терміни не на користь людини. Чомусь пригадалась ситуація із постановою Кабміну №1035 і про тлумачення митниками поняття “товар” та “особисті речі”. Пригадуєте, як бінокль вивести можна було, а ось меблі та побутову техніку –  ні. Це дає підстави сумніватися в якості і цього розпорядження. 

Закони та інші правові акти мають бути доступні та зрозумілі громадянам. Люди, які повертаються в Крим або їдуть з нього, мають передбачати характер поведінки прикордонників та усвідомлювати, в якому випадку їх пропустять, а в якому – ні. 

Наразі уряд створив таку ситуацію: 

  • громадяни України, які зареєстровані в Криму, можуть перетинати адміністративний кордон на в’їзд в Крим без обмежень. Повернутися назад вони зможуть лише у випадку наявності тих самих гуманітарних підстав;
  • громадяни України, які не мають зареєстрованого місця проживання в Криму, можуть перетинати адміністративний кордон на виїзд з Криму без обмежень, однак в’їзд на окуповану територію буде можливий вже за дозволом голови ДПС і лише у випадку, якщо це зумовлено підставами гуманітарного характеру.

Тобто з незрозумілих причин на тих громадян, які не мають “кримської реєстрації”, покладається додатковий тягар – пояснювати причини гуманітарного характеру, які ніде конкретно не визначені.

Наприклад, не зрозуміло, що має показати прикордоннику людина, якщо її родич помер на окупованій території? Невже фотокопію свідоцтва про смерть окупаційної “влади”, яку йому надішлють родичі телефоном ? 

Більш того, ми не думаємо, що така складна бюрократична процедура (отримання дозволу від голови ДПС) буде ефективною, так як вона буде значно затягувати процес перетину адмінмежі.


Що має зробити уряд


Держприкордонслужбі та МінТОТ слід невідкладно надати громадянам чіткі роз’яснення режиму перетину адмінкордону з Кримом та пояснити, що таке “підстави гуманітарного характеру”.

Дискримінаційні норми, які ставлять свободу пересування у залежність від місця реєстрації громадян, слід взагалі скасувати.

Крім того важливо розуміти, що порядок в’їзду на тимчасову окуповану територію та виїзду з неї був визначений ще у 2015 році та затверджений постановою Кабміну №367. Жодних змін до цього порядку наразі зроблено не було, що, на мій  погляд, є помилкою, так як розпорядження не може змінювати норми затвердженого порядку. Між іншим, сам порядок передбачає, що робота контрольних пунктів може тимчасово припинятися за рішенням голови Держприкордонслужби

Відтак в подальшому це розпорядження повинно бути або скасоване або змінене таким чином, аби воно відповідало постанові № 367.

Держава може впроваджувати заходи щодо обмеження свободи пересування будь-кого, хто перебуває на її території, серед іншого, і з метою охорони здоров’я. Однак такі обмеження мають бути передбачені законом та бути пропорційними з урахуванням обставин, які склались. Очевидно, що загроза поширення коронавірусу, вимагає від держави вчинення активних дії щодо захисту своїх громадян.

Проте досягти мети захисту життя і здоров’я наших громадян слід за рахунок встановлення належного санітарно-епідеміологічного контролю та медичного нагляду на КПВВ, а не шляхом вибіркової заборони їхнього пересування


Рекомендації громадянам


У випадку якщо людині потрібно перетнути адмінмежу, перш за все слід враховувати позицію окупаційної “влади”, яка встановлює власні обмеження щодо пересування на територію Кримського півострова.

Наразі російська влада заборонила в’їзд на територію Криму іноземців, якими вона вважає всіх громадян України, що не отримали окупаційного громадянства РФ, незалежно від їх реєстрації в українському паспорті

По друге, якщо у вас є поважні причини для перетинання адміністративного кордону (навчання, робота, догляд за членами сім’ї, повернення додому тощо), наполягайте на тому, що це зумовлено гуманітарними потребами. Хоча процедура, за якої прикордонники вимагають надати пояснень і підвтерджень гуманітарних підстав не є адекватною (і її треба скасовувати), все ж постарайтесь мати при собі документи, які можуть підтвердити ці обставини. Доречно буде повідомити органи ДПС України про намір перетнути адміністративну межу заздалегідь, надіславши звернення на офіційну електронну пошту відповідного підрозділу. У випадку виникнення проблем, рекомендуємо звертатись до приймальні УГСПЛ з питань Криму за порадою до наших адвокатів. Вони, в свою чергу допоможуть правильно звернутися до відповідальних органів державної влади.

Для отримання оперативних консультації – контакти приймальні УГСПЛ:

Гаряча лінія (в робочі дні з 10:00 до 18:00): +380501402565
Viber (лише текстові повідомлення): +380997936418
e-mail: krym.priemnaya@gmail.com
ФБ: https://www.facebook.com/pravdop.donbas.krym/
Гаряча лінія юриста приймальні в Херсоні (в робочі дні з 10.00 до 18.00),
viber: +380668831149

Нагадаємо, роботу контрольних пунктів в‘їзду/виїзду на тимчасово окуповану територію АР Крим та Севастополя та виїзду з неї тимчасово припинили з 18 березня до 3 квітня. Тимчасове призупинення роботи КПВВ на адмінкордоні регулюється розпорядженням Кабміну від 14 березня 2020 року №291. В перший день карантину пасажиропотік через адмінмежу скоротився вп’ятеро.

Дивитись ще: