«Не бачимо обґрунтованих підстав для посилення обмежень перетину адмінмежі з Кримом». Правозахисники вимагають від Зеленського і Шмигаля пояснити закриття КПВВ | QHA media
Інтерв'ю

«Не бачимо обґрунтованих підстав для посилення обмежень перетину адмінмежі з Кримом». Правозахисники вимагають від Зеленського і Шмигаля пояснити закриття КПВВ

11 Серпня 2020, 10:00
Закрити
Тетяна ІваневичQHA media

Відновлення жорстких карантинних обмежень на КПВВ з окупованим Кримом зламало плани і попсувало нерви багатьом українцям, спричинило напругу і навантаження на державні органи влади, дотичні до забезпечення перетину адмінмежі.

Рішення про посилення обмежень було прийнято впродовж доби: вранці в суботу президент Володимир Зеленський доручив уряду не допустити другу хвилю COVID-19, зокрема, закривши КПВВ на адмінмежі. Уряд того ж дня, в суботу, ухвалив відповідне розпорядження і вже о восьмій ранку в неділю обмеження набули чинності.

Фактично, найближчі три тижні до Криму можуть потрапити люди, зареєстровані там, а на материкову Україну – ті, хто прописаний за межами окупованої території. У разі наявності нечисленних «гуманітарних підстав» можуть бути зроблені винятки, але й цю ситуацію бюрократично ускладнили. Звичайні люди обурені і дезорієнтовані. Правозахисники також не розуміють поспіх і відсутність зрозумілого обгрунтування посилення обмежень.

Голова «Кримської правозахисної групи» Ольга Скрипник в інтерв’ю «Кримським новинам» розповіла, що правозахисники звернулись до президента і уряду з вимогою пояснити прийняті обмеження, а у разі відсутності обґрунтованих підстав для їх введення – скасувати. Вона також розповіла, в чому полягає новизна обмежень, по яким категоріям вони вдарять найбільш боляче та поділилась прикладами, з якими довелось зіткнутися громадянам і правозахисникам в перші дві доби новацій.


«Держава повинна пояснювати причини своїх дій, а не просто звалювати все начебто на COVID»


Цими вихідними facebook-сторінки кримчан, профільних правозахисних груп, представництва президента в АРК буквально штормило від обговорення несподіваної реінкарнації жорсткого карантину на адмінмежі з Кримом.  Правозахисники були в курсі, що плануються такі зміни?

Всі були не в курсі. Це настільки була раптова новина. Про ці зміни нікого не попередили, державні органи також були не готові до цього. Зараз йде шквал звернень, зараз дійсно колапс та великі проблеми для людей. Особливо ускладнює ситуацію те, що людей жодним чином не попередили, не дали їм жодного часу, щоб щось спланувати. Тому це для нас було, м’яко кажучи, дивне рішення, враховуючи те, що тиждень тому навпаки було спрощення правил перетину, і навіть самоізоляцію відмінили. 

Судячи з обговорень, ніхто не розуміє реальних причин введення обмежень, поясненню уряду щодо убезпечення від другої хвилі коронавірусу як серйозній підставі мало хто вірить. Можливо, правозахисники знають більше про реальні причини такого рішення влади?

Ми поки що не бачимо якихось притомних, нормальних, об’єктивних пояснень того, що відбулося з КПВВ з Кримом. І, в принципі, обґрунтованості пояснення щодо COVID-19 теж поки не бачимо. Якщо ми дивимось українську статистику, то тут очевидно, що Крим, кримчани не впливають на розповсюдження коронавірусу, зовсім інші регіони зараз лідирують. Скажімо, Львівська, Закарпатська, Івано-Франківська – це ті області, в яких найбільша кількість захворювань, а Херсонська область не відноситься до таких «червоних зон» (на Херсонщині за останніми даними зареєстровано 269 інфікованих коронавірусом – прим.ред.). І якби, наприклад, стояло питання ввести обмеження для недопущення поширення коронавірусу, то достатньо було б повернути самоізоляцію, а не обмежувати в цілому перетин. 

Щодо терміновості і несподіваності рішення про закриття КПВВ, чи може воно бути вмотивоване якимись безпековими причинами? Можливо, українські спецслужби отримали якусь інформацію, яка спонукала швидко ввести такі обмеження?

Можна припускати, що це рішення викликане міркуваннями безпеки або це якесь політичне рішення, яке пов’язане навіть, скажімо, з перемовинами по Донбасу. Але, знов таки, це – припущення, і ми не знаємо, що насправді відбувається. Зараз ми не бачимо, що з боку Росії є якісь рухи щодо ескалації конфлікту через Крим. Тому я не знаю, може є якась інша інформація у нашої держави. Поки що об’єктивно ми не бачимо якихось серйозних  причин. Знов таки, якщо навіть такі причини є, то держава зобов’язана, може, не видавати всі державні таємниці, але комунікувати з людьми. Вона зобов’язана пояснювати їм причини, а не просто звалювати все начебто на COVID-19. Це – ненормальна практика, це ненормальна комунікація з  боку уряду і з боку Офісу президента. 

Вони повинні були скликати пресконференцію, попередити, дати людям хоч якийсь час або хоча б пояснити, що відбувається і чим зумовлена така терміновість. Бо на сьогодні існують лише припущення, і це не означає, що за цими припущеннями дійсно щось є. Люди зараз відчувають себе покинутими. Спочатку їх обмежила держава-окупант, а тепер їх обмежила ще й своя власна держава. Крим, по суті, й так був закритий росіянами, кількість людей, які їдуть до Криму або виїжджають звідти, була обмежена ще з 18 березня через дії окупуючої держави. А зараз виходить, що ми, в принципі, ввели такі ж самі дії, як окупант. Це незрозуміло.

«Якщо реальних підстав для введення таких обмежень немає, уряд взагалі має скасувати таке рішення»


Ви пробували отримати якесь пояснення у владних інституцій?

Правозахисні організації і КПГ, зокрема, звернулись до представників влади з проханням пояснити реальні причини таких обмежень. Правозахисники звернулися до президента, щоб він пояснив, чому дав таке доручення. Звернулись також до прем’єр-міністра, щоб уряд негайно затвердив перелік гуманітарних підстав, за якими люди можуть виїжджати або заїжджати до Криму, бо на сьогодні такого чіткого переліку немає. Тобто люди не знають на що посилатися, не знають, яке рішення приймуть прикордонники. Відповідно і прикордонники зараз дуже суб’єктивно можуть приймати рішення, кого пропускати, а кого – ні. Так не може бути, ця система має бути прозорою. 

В своїх зверненнях до президента і прем’єра ви просите про роз’яснення причин відновлення жорстких карантинних обмежень на адмінмежі з Кримом чи про їх скасування?

Ми спочатку просимо пояснити причини. Якщо це – серйозні причини, тоді ми вимагаємо, щоб були роз’яснені на рівні уряду і затверджені гуманітарні підстави для перетину адмінмежі в цей час. А якщо реальних підстав для введення таких обмежень немає, уряд взагалі має скасувати таке рішення. Наше звернення вже надіслано до Офісу президента та Кабінету міністрів, тож ми очікуємо на відповідь.

В який термін урядовці мають її надати?

Зрозуміло, що вони можуть послатися на закон про звернення громадян. Водночас зрозуміло, що це – термінова ситуація, тож як відповідальна влада вони мають відповідати на ці питання негайно. От якраз і подивимось, як влада зреагує на наші запити. Їх ніхто не обмежує – вони можуть і сьогодні нам відповісти. Але подивимось, як вони будуть реально діяти. Формально вони можуть відкладати цю відповідь на багато днів.

Які категорії найбільше постраждали від несподіваного посилення карантинних обмежень?

У нас зараз звернень дуже багато, останні дві доби ми постійно відповідаємо на звернення людей, і, в принципі, всі люди, які до нас звертаються, мають серйозну підставу в’їхати до Криму або виїхати. Люди у відчаї, вони обурені. Тиждень тому була скасована самоізоляція, і для людей це був отой сигнал, який вони чекали, щоб поїхати до своїх родичів в Крим чи з Криму, для людей це дуже важливо, бо тривалий час вони не могли через ці обмеження виїхати. А тепер знов ввели обмеження, причому на рівні старих обмежень, які були навесні. Зараз дуже вразлива категорія – це молодь, яка вступила до вишів на материковій Україні. Оскільки вони не мають прописки на підконтрольній території, вони вимушені чекати на цей дозвіл, подавати документи і зрозуміло, що не всі люди знали про ці зміни, вони поїхали до КПВВ, бо мали виклик, поселення в гуртожитку, квитки тощо, і вони просто вимушені були повертатися додому і чекати на цей дозвіл.

Друга категорія людей, яка до нас звертається, це – люди, які, наприклад, постійно проживають за дозволом на проживання, наприклад, в країнах Європи, але вони влітку приїхали навідати своїх родичів в Криму, і зараз їм треба повертатися додому, вони мають квитки на літак. І виходить, що їм треба проїхати транзитом до Херсону або Києва, щоб полетіти далі в свою країну постійного проживання, але оскільки вони не мають прописки на підконтрольній території, вони не можуть зараз виїхати і тепер їм треба доводити цю гуманітарну підставу, а у них вже квитки – тобто це багато проблем в цих людей. Є й ті, які, наприклад, виїжджають з Криму на постійне проживання. Тепер вони не можуть вивезти свої речі через те, що вони не можуть знайти водіїв, які б погодились допомогти вивезти ці речі. Бо таких водіїв з київською пропискою не пропустять зараз до Криму, або якщо вони з кримською пропискою виїдуть сюди, то буде самоізоляція. І те, що повернули для всіх самоізоляцію, це також серйозна проблема, бо, наприклад, абітурієнти, які зараз вступають до вишів, їм треба селитися в гуртожитки, ставати на облік і подавати документи – як вони можуть знаходитись на самоізоляції?

А кримчани, які живуть на материку без прописки, наскільки їх зачепило?

Ті кримчани, які не мають тут (на материку) прописки, вони можуть в’їхати до Криму, але у них буде складність виїхати звідти на материк. Їм треба буде підтверджувати, що у них є робота або є якась власність, тобто надавати всі підстави і чекати дозволу.

Умови перетину забюрократизували ще більше, ніж навесні


Щось відчутно змінилось в умовах перетину?

Скажімо, зараз дозвіл для перетину на гуманітарних підставах треба погоджувати не лише з ДПСУ, але й з міністерством з питань реінтеграції. Раніше голова ДПСУ давав дозвіл з інформуванням Мінреінтеграції, тобто вони їм просто повідомляли. Тож зараз ще більше ускладнили цю ситуацію в порівнянні з весною. Тепер дозвіл треба погодити з міністерством, погодити з прикордонниками і чекати, поки всі ці люди погодять, а потім отримати цей дозвіл безпосередньо на Каланчаку або Чонгарі. Це може зайняти багато часу. Коли люди вже приїхали і навіть мають всі документи, вони чекають годин шість-вісім. Деякі люди вже не змогли отримати дозвіл і повернулися додому, тому будуть чекати кілька днів, доки розглянуть. А ситуації бувають різні. Наприклад, до нас звернулась жінка, у якої зараз батько дуже хворий, і він, по суті, може у будь-який день померти. Вона навіть не може виїхати до нього, бо їй треба чекати поки все узгодять. А відлік йде вже буквально на години. Це насправді такі людські історії, і мені, як кримчанці, дуже боляче читати всі ці звернення людей, які потрапили в таку складну ситуацію через дії нашої держави.

Зараз громадяни можуть десь ознайомитись із оцим переліком гуманітарних підстав?

Немає чіткого переліку гуманітарних підстав. Є деякі підстави, які зараз опублікувало представництво президента в АРК, але ж це треба приймати окремою урядовою постановою, на яку можна було посилатися при прийнятті рішення прикордонниками. Але цих конкретних правових документів зараз нема. Тобто уряд прийняв просто оці обмеження, але нічого не розписав про гуманітарні підстави.

Я пригадую, що ми ще в червні з вами спілкувались і вже тоді йшлося про необхідність прийняття урядом переліку цих гуманітарних підстав…

Його так і не прийняли. Потім взагалі зняли ці обмеження щодо перетину КПВВ, і вони були неактуальні. А тепер вони знов самі повернули ці обмеження, і, відповідно, знов постало питання щодо гуманітарних підстав, які так і не були визначені. 

Самоізоляція теж була відновлена?

Всі хто перетинає адмінмежу за гуманітарними підставами, за пропискою, мають встановити застосунок «Дій вдома». Зняти цю самоізоляцію можна лише за наявності негативного ПЛР-тесту, який зазвичай здають в приватних клініках і який коштує від 1500 до 2000 грн. Для багатьох людей це – серйозна сума і зрозуміло, що вони не планували такі зміни.

Дивитись ще: