Варварська «реставрація» Ханського: від палацу до сараю

07 декабря 2018, 08:50
Закрыть

Тетяна Іваневич

QHA media

Російська окупаційна влада продовжує під виглядом реставрації знищувати єдину в світі пам’ятку кримськотатарського палацового мистецтва – Ханський палац в Бахчисараї. Нищить Росія Хан-сарай вже не вперше. Історики згадують, що великої шкоди будівлям комплексу завдала «модернізація», яку підготував у 1783 р. князь Григорій Потьомкін перед візитом Катерини ІІ. Це сталося після того, як Катерина ІІ підписала указ про «включення» Криму до складу Російської Імперії. Майже через двісті тридцять років потому, після російської анексії Криму, на Ханському палаці знов йдуть будівельні роботи. На словах окупаційна влада називає їх «реставрацією», по документам вони проходять як «термінові протиаварійні роботи», а історики і реставратори в один голос говорять про руйнування і нищення пам’ятки, оскільки при проведенні робіт знищуються автентичні матеріали й елементи декору, застосовуються сучасні технології та будматеріали.


Авральна «реставрація» замішана на політиці

Якщо Хан-сарай і потребував реставрації, то не такої негайної і не такої варварської. Нинішні роботи на Ханському палаці мають переважно політичне підґрунтя, відзначають українські і міжнародні експерти.

— Бахчисарайський ансамбль — єдиний в світі свідок державності кримських татар як нації, як народу. Втрата цієї пам’ятки рівноцінна втраті генетичного коду нації, і такого в жодному разі не можна допустити, — говорить національний координатор Міжнародного центру з дослідження, збереження та реставрації культурних цінностей (ICCROM) в Україні Анатолій Антонюк.

Починаючи роботи на Хан-сараї, кримська “влада” намагалась також привернути на свій бік нелояльних до неї кримських татар, продемонструвавши начебто турботу про їхню історичну минувшину. Делегат Курултаю, член уряду АР Крим в 2009-2012 роках, активний захисник Ханського палацу Едем Дудаков припускає, що Росія поспішала провернути реставраційні роботи під вибори президента РФ, які відбулись навесні цього року, щоб залучити кримських татар на виборчі дільниці. Однак зробила це такими методами, що досягла лише зворотного ефекту – кримські татари не лише масово проігнорували незаконні в Криму вибори Путіна, але й отримали максимально негативні враження від показушної реставрації.

Я колишній громадянин СРСР, я був в депортації, я знаю всі пропагандистські прийоми, які застосовував Радянський Союз. Те ж відбувається і зараз. Нічого не змінилось. Це класичний пропагандистський прийом – перед виборами показати тому народу, який не ходить на вибори, що ось, бачите, держава начебто переживає за вас. Насправді, вони отримали зворотній ефект, — говорить Дудаков.

Фотофіксація стану даху Великої Ханської мечеті у 2015 році. На думку Едему Дудакова, покрівля перебувала в задовільному стані.

Наразі роботи в Бахчисараї, які тривали понад півтора роки, призупинені. Змінилась компанія-підрядник – замість «Кирамета» і «АТТА Груп» розроблятиме  науково-проектну документацію і вестиме роботи ТОВ «Меандр».

Однак українські історики припускають, що це не призведе до позитивних зрушень в реставраційних роботах. Кримський історик Олексій Мотов зауважує, що хоч у «Меандра» і є ліцензія на реставраційні роботи, але компанія вже має досить негативний бекграунд не лише в Криму, але й і в Росії.

Компанія «Меандр» вже негативно відмітилась, коли виступала генпідрядником і приймала роботи на мечеті Хана Узбека в Старому    Криму. Там на кладку XVI-XVII століття ця компанія поклала штукатурну пластикову сітку, а зверху зацементувала цементним розчином. До них є багато питань, в тому числі і в Російській Федерації щодо їхніх реставраційних робіт в Санкт-Петербурзі.

Водночас, Мотов додає, що з чисто будівельної точки зору компанія позитивно відзначилась під час робіт на Ластівчиному гнізді. Однак ті роботи не потребували якихось професійних реставраційних якостей, там треба було укріпити саму скелю, на якій розташований замок, щоб він не сповз у море.


Іспанська «монашка» проти кримської «татарки»

Старі балки просто розпиляли на дрова

Фахівці констатують – Ханський палац, який через анексію не встиг попасти до списку ЮНЕСКО, вже частково втратив підстави для включення до нього.

Зараз російські компанії перетворюють палац Хан-сарай на «сарай» в чисто російському, найгіршому розумінні цього слова.

В Ханському палаці відсутнє головне – це філософія реставрації, збереження автентичності. Філософія реставрації – донести до майбутніх поколінь ту технологію, яку використовували давні майстри. Те, що вони роблять в Хан-сараї жодного зв’язку з реставрацією не має, тому що реставрація – це збереження технологій і збереження по максимуму матеріалів, — наголошує захисник Ханського палацу Едем Дудаков.

Руйнується комплекс в цілому, руйнуються його окремі об’єкти. За оцінками експертів, Велика ханська мечеть (Біюк Хан Джамі — одна з найстаріших споруд комплексу «Ханський палац», була збудована у 1532 році за часів правління хана Сахиба I Герая, видатного діяча в історії Криму) майже зруйнована реставрацією.

Роботи на ній велись взимку, хоча зазвичай реставрація зимою не проводиться. Місце проведення робіт не було належним чином облаштоване і захищене від негоди, не було зроблене необхідне захисне накриття. Коли з мечеті зняли покрівлю, її внутрішні приміщення почало заливати дощами і засипати снігом, оскільки захисна плівка була зроблена таким чином, що не від чого не захищала. Волога потрапила у перекриття і підлогу молитовного залу. Впродовж кількох місяців Міхраб (місце для імама), а також розписи на південному і західному фасадах будівлі, виконані майстром Омером у 18 столітті залишалися фактично під відкритим небом. Після зняття покрівлі, архаїчні балки демонтували за допомогою важкої будівельної техніки, їх не реставрували, а замінили новими. І втрату балок експерти фіксують як безповоротну.

На жаль, такі елементи культурної спадщини, як кровля і балки мечеті ми вже повернути не зможемо, тому що їх вже розпиляли, — констатує Єдем Дудаков.    

Опубліковано Edem Dudakov Субота, 1 грудня 2018 р.

Знявши автентичну покрівлю мечеті, розібравши так звану «татарку» — черепицю ручної роботи, «реставратори» замість неї частково зробили покрівлю із сучасної іспанської черепиці. Замість традиційної техніки реставраційних робіт були застосовані сучасні будівельні методи — залитий бетон і армування, використовувались сучасні будівельні розчини і суміші.

Едем Дудаков розповідає, що заміна давньої черепиці на сучасну стилізовану підробку була спроектована заздалегідь.

В проекті було чітко відображено, що на цьому об’єкті культурної спадщини буде сучасна іспанська черепиця «Монах і монашка». Це нонсенс, коли проект знищує елемент культурної спадщини. А черепиця ручної роботи – це елемент культурної спадщини, він був захищений законами і Радянського Союзу, і України. І навіть нинішніми законами, які туди Росія принесла.

Історик Олексій Мотов наголошує, що втрата автентичності якоїсь будівлі чи елементу ансамблю призводить до втрати автентичності всього історичного комплексу.

— Якщо ми втрачаємо щось одне, ми втрачаємо комплекс, ми втрачаємо ансамбль, ми втрачаємо автентичність палацу в цілому. Я бачив Біюк Хан Джамі вже під новим дахом і при цьому з поплившими фарбами розписів навколо вікон, з деструктованим шаром штукатурки під дахом – вона вже не вписується в комплекс.

Колишній директор музейного комплексу Ельвіра Аблялімова розповідала, що до них потрапив акт огляду демонтажних робіт, яким списуються як «такі, що не становлять історичної цінності» частина черепиці, а бутова кладка стін визнається «кам’яним дріб’язком». Серед підписантів цього акту не виявилось жодного науковця, працівника, реставратора, представника відділу обліку фондів. Деякий «дріб’язок» замість передачі до музею був просто вивезений на звалище.

Олексій Мотов розповідає, що навколо історичних пам’яток почали з’являтись елементи сучасної інфраструктури або будівлі, які також руйнують комплексний історичний вигляд пам’яток. Приміром, в Бахчисараї провели трубу зовнішнього газопроводу, яка різко дисонує із забудовою двохсот-трьохсотлітньої давнини.

На жаль, той самий Бахчисарай, його автентичний вигляд з тими вертикальними тополями на фоні мінаретів він вже втрачений. Тополі вже вирубали, їх в Бахчисараї вже немає, їх майже не лишилось в старому місті. І повітряний газогін кинули по старому місту. Уявіть картину — жовта труба діаметром 15-20 см йде по фасадам будівель XVIII-XIX століття.

Пам’ятка архітектури з ознаками сучасного ремонту, на фоні газогонів втрачає історичну цінність в очах фахівців і шанс потрапити до списку ЮНЕСКО. Зараз в Ханському палаці роботи йдуть на головному корпусі, на гаремному корпусі, на усипальниці Дюрбе, але Олексій Мотов зауважує, що варварська реставрація вже спричинила ланцюгову реакцію непередбачуваних руйнувань в Хан-Сараї.

— Ми можемо втратити взагалі Ханський палац, навіть не як об’єкт ЮНЕСКО, а взагалі. Зараз там після всіх «реставрацій» починається просідання грунту під палацом, пішли тріщини на адміністративному корпусі.

Нонсенс заключается в том, что на стадии проекта "Первоочередных противоаварийных работ" обойдя процедуру комплексной Государственной экспертизы, подрядчик получил положительное заключение на исключение предмета культурного наследия "ЧЕРЕПИЦЫ ТАТАРКИ" из объекта культурного наследия Буюк Хан Джами. Заказчик — "Комитет по охране культурно наследия РК", согласовал замену предмета культурного наследия на испанскую черепицу заводского изготовления, не смотря на то, что согласно их собственного приказа №116 от 13.06.2017 "черепица татарка" на Хан Джами охраняется законом.Такие дела. Еще раз поговорим о ТАТАРКЕ, пока она цела.#ханпалацвандалы

Опубліковано Edem Dudakov Понеділок, 19 лютого 2018 р.

Втім, Ханським палацом не обмежуються всі втрати, яких зазнала Україна після російського захоплення Криму, і яких ще може зазнати. Історики розповідають, що більшість визначних об’єктів культурної спадщини, які є на території Криму, так чи інакше були включені в так звану Федеральну цільову програму РФ, і для проведення робіт на них було виділено 3 млн рублів. Йдеться, зокрема, про Мечеть Узбека в Старому Криму, будівлю Художнього музею в Сімферополі тощо. Зважаючи на ту «реставрацію», яка проводиться на Ханському палаці, історики вбачають для цих будівель скоріше загрози, ніж користь. І небезпідставно. Наприклад будівля Художнього музею в Сімферополі, колишня будівля Офіцерського зібрання 51-го кінного полку, вже втратила автентичні балкони: їх спиляли разом зі старовинною ліпниною.


Зупинити Росію…

Палац на «реставрації»

«Реставрація» Ханського палацу має завершитись до 2020 року. Активісти, експерти, представники кримськотатарських організацій, українська сторона, громадськість намагаються запобігти остаточному знищенню історичних будівель комплексу. Але набір інструментів впливу на Росію невеликий – переважно зараз все обмежується публічними заявами, намаганнями привернути до проблеми увагу міжнародної історико-культурної спільноти.

Колишній директор Бахчисарайського культурного заповідника Ельвіра Аблялімова вже понад півроку намагається зупинити варварську реставрацію через суд. Однак кримські і російські суди майстерно відфутболюють позови.

«Вийшло замкнене коло, при якому московські суди вимагають документи з Криму, а в Криму ці документи не видають», — розповідає адвокат Микола Полозов.

Спроби позиватися продовжаться, хоча в цілому Полозов визнає, що захищати Хан-сарай, зупинити його варварську реставрацію через російські суди практично нереально. Втім, так само як і через міжнародні – Росія у себе і в Криму блокуватиме такий розгляд, а рішення міжнародних судів ігноруватиме. Так само Росія ігнорує і надалі ігноруватиме заклики України і міжнародної спільноти. Полозов згоден з кримськими істориками, що наразі максимум, що можна зробити, — це фіксувати.

   Матеріал підготовлений за підтримки Міністерства інформаційної політики України

Смотреть еще: