Journalists of blocked TV channels prohibited from working in Ukrainian parliament building

Ukrainian News
Canan Kevser
15 February 2021, 12:41
Canan Kevser
15 February 2021, 12:41

Ukrainian parliament (Verkhovna Rada) cancelled accreditation for journalists of blocked Ukrainian channels.

Journalists of the TV channels 112 Ukraine, NewsOne and ZIK, which banned in Ukraine due to spreading Russian propaganda, were prohibited from working in the parliament building in Ukraine.

The channels were banned from broadcasting in Ukraine by the National Security and Defense Council decision approved on February 2, 2021.

Reporting the development, Member of Ukrainian Parliament Roman Lozinsky from Holos (Voice) faction said the "move was absolutely fair."

"Absolutely fair, because these propaganda mouthpieces from behind the curb were obviously not engaged in journalism, but only in subversive activities and discrediting pro-Ukrainian forces of parliament," Lozinsky wrote on Facebook on Saturday.

He said that last week he appealed to the chairman of the Verkhovna Rada Dmytro Razumkov and the parliamentary chief of staff with a demand to cancel accreditation for journalists of 112 Ukraine, NewsOne and ZIK.

Background

Ukrainian President Volodymyr Zelensky on February 2 signed off on the sanctions proposed by his national-security team against three television stations nominally owned by Taras Kozak, a member of the pro-Russian faction Opposition Platform For Life.

As of the morning of February 3, the broadcasting of NewsOne, ZIK and 112 Ukraine was blocked.

The blocked channels are believed to belong to Viktor Medvedchuk, the head of the faction’s political council and one of the richest and most influential individuals in the country. The politician denies that he owns the television stations.

The move is the latest in a series taken by Kyiv since late January against figures considered Russian agents and follow the inauguration of U.S. President Joe Biden, a staunch supporter of Ukraine.