КИЇВ (QHA) -

Закон «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями у Донецькій та Луганській областях» визначає військові формування проросійських бойовиків на Донбасі як складову окупаційних Збройних Сил Російської Федерації, а утворення «ЛДНР» та створені ними «органи управління» — як окупаційну адміністрацію Російської Федерації.

Як передає кореспондент QHA, про це повідомив співавтор закону, юрист-міжнародник, суддя Міжнародного кримінального трибуналу з колишньої Югославії Володимир Василенко на брифінгу.

За словами Василенка, дуже важливим є те, що в законі дається визначення Збройних Сил Російської Федерації, які діють на окупованому Донбасі, а також чітко окреслено хто до них належить. Зокрема, до складу ЗС РФ віднесено військові з’єднання бойовиків, створені з місцевих сепаратистів на Донбасі, оскільки Росія використовує їх у війні проти України.

— Закон встановлює, що до складу ЗС РФ входять як регулярні збройні формування Росії, так і нерегулярні збройні формування, тобто ті незаконні збройні формування, які були створені в Донецьку і Луганську. Там їх називають по-різному бойовики, сепаратисти тощо, але насправді це збройні формування, які були створені, які фінансуються, які озброюються, які контролюються, які перебувають під командуванням російських військових і вони використовуються Росією у війні проти України.

В законі також дається визначення окупаційної адміністрації Російської Федерації на території ОРДЛО. Причому складовою цієї окупаційної адміністрації є не тільки власне органи Російської Федерації, які керують всіма подіями на окупованій території, а також незаконно, самозванно утворені "ЛНР" та "ДНР".

— Тобто це ніякі не республіки, це ніякі не окремі терористичні організації, а це частина окупаційної адміністрації Російської Федерації, — зазначає експерт.

Володимир Василенко також зазначив, що в законі узагальнені і системно викладені й інші важливі елементи правової позиції України в питанні відсічі збройній агресії РФ та подоланні її наслідків, які підкреслюють, що ситуація на Донбасі є зовнішньою збройною агресією з боку РФ.

Зокрема, в законі чітко констатується факт, що Росія здійснила злочин агресії проти України, розв'язавши агресивну війну, починаючи з окупації Криму.  І наслідком цієї агресії є тимчасова окупація Росією певної частини території України — окремих районів Донеччини і Луганщини.

Також принципово важливим для подальших дій України в правовому плані є те, що в законі регламентується статус і режим окупованих територій і чітко констатується, що окупація частини території України не породжує жодних прав для Росії, а всі прийняті окупаційними органами "акти" є нікчемними.

— Згадані фактори є дуже важливими для того, щоб поставити крапку в суперечках — чи це внутрішній, чи це міжнародний конфлікт. Положення закону створюють підстави для однозначного визначення ситуації в Україні як міжнародного збройного конфлікту, породженого збройною агресією Російської Федерації, — підсумовує експерт.

На думку експерта, закон створює солідне підгрунтя для захисту українських національних інтересів, зокрема він надав законної сили тим постановам щодо російської агресії, які раніше були ухвалені Верховною Радою України, а також тим твердженням стосовно конфлікту, що були відображені у нотах МЗС, заявах президента тощо

— Прийнятий закон не ідеальний, але цей закон не суперечить Конституції та нормам міжнародного права. Закон підтвердив дію надзвичайно важливих постанов Верховної Ради, які ухвалювалися в різний час і стосувалися тих чи інших юридичних аспектів боротьби України з російською агресією. В преамбулі цього закону є посилання на всі ці постанови. 

Як повідомляло QHA, президент Російської Федерації Володимир Путін сьогодні скликав нараду Радбезу у зв'язку із прийнятим Верховною Радою України законом про деокупацію Донбасу.

QHA