КИЇВ (QHA) -

Заступник директора Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння (ЦДАКР) Михайло Самусь вважає, що Європа демонструє політику подвійних стандартів, продовжуючи комплектувати армію Російської Федерації сучасними зразками летальної зброї.

— Ще в 2016 році ЦДАКР повідомляв про те, як італійці, незважаючи на санкції, продовжують постачати армії РФ бронемашини «Iveco LMV». До слова, саме ці машини використовувалися російськими військовими у Сирії. Досі невідома реакція офіційного Риму на ці угоди, які не тільки порушують санкції ЄС проти РФ, але і базовий документ Євросоюзу в сфері торгівлі зброєю — «Кодекс поведінки ЄС у сфері експорту озброєнь», — повідомив він.

Також він навів і інші факти. Так, французька компанія ECA Group постачає Росії безпілотні надводні та підводні апарати військового призначення — мова йде про найбільш передові технології, які зараз доступні на світовому ринку військово-морської техніки: безпілотний катерах Inspector Mk 2 і бойові підводні апарати Seascan Mk 2. Крім того, комерційний директор ECA Group Домінік Маллі повідомив російським ЗМІ, що французи починають організацію виробництва цих військово-морських дронів у самій державі агресора — Росії.

— Цікаво, чи замислювався пан Маллі про те, що його надводні та підводні роботи в руках російських військових перетворяться на знаряддя вбивства, які будуть застосовуватися в Чорному і Азовському морях проти України? А також у Балтійському — де французький Inspector Mk 2 і Seascan Mk 2 буде застосовуватися проти ВМС країн НАТО, — зазначає Михайло Самусь.

Він розповів і про те, що з Будапешта також надходить інформація про те, що угорський уряд, як і раніше, не припиняє свою військово-технічну співпрацю з Москвою.

— У 2016 році між Росією та Угорщиною велися переговори про можливість закупівлі угорським Міноборони до 30 вертольотів Мі-8/17 на суму близько $ 490 млн. Оскільки грошей у бюджеті Угорщини не було, угода не відбулася. Однак Будапешт домовився про «економ-варіант» — ремонт у Росії чотирьох вертольотів Мі-17. І вже у травні 2017 року угорські вертольоти повернулися з РФ на 59 авіабазу ВПС Угорщини у Кечкеметі. При цьому угорський уряд чомусь вирішив, що ремонт військових вертольотів у Росії не підпадає під санкції ЄС. Хоча, за усіма правовими канонами, надання послуг з ремонту військової техніки входить у поняття «військово-технічне співробітництво». Адже немає різниці, що саме здійснюється в рамках військово-технічного співробітництва — продаж озброєнь, ремонт військової техніки або трансфер військових технологій — у будь-якому випадку, військово-технічне співробітництво з Росією для країн ЄС заборонене, — зазначив Самусь.

У розпорядженні експерта виявилися дані про те, що в червні Міноборони Угорщини почало підготовку до проведення тендеру з ремонту ударних вертольотів Мі-24. На офіційній сторінці «Щоденних електронних тендерів» (Tenders Electronic Daily, Додаток до Офіційного журналу ЄС) 29.06.2017 року МО Угорщини розмістило повідомлення, що шукає підрядника для виконання робіт з ремонту та обслуговування шести вертольотів Мі-24П і шести вертольотів Мі-24В. Термін виконання контракту — чотири роки з моменту підписання сторонами відповідних угод.

На його думку, це повідомлення є «чистою формальністю, яка покликана продемонструвати «прозорість» процедури пошуку виконавця для здійснення ремонту 12 угорських вертольотів Мі-24». Тому що насправді умови тендера прописані так, що виграти їх може тільки одна компанія — «Вертольоти Росії».

Як бачимо, на шляху до Європи і в процесі реалізації євроінтеграційних заходів Україні ще не раз доведеться зіткнутися з поняттям бізнес-інтересів окремих європейських країн. Крім того, дані факти порушення умов накладення санкцій і деяких базових всередині європейських документів свідчить про необхідність удосконалення правового поля ЄС з урахуванням реальності гібридної війни, яку Росія ось уже третій рік веде проти України.

ФОТО: інтернет

QHA