КИЇВ (QHA) -

Прийняття закону про деокупацію Донбасу дозволить змінити статус українських заручників, перевівши їх у статус військовополонених, і таким чином полегшивши їхній захист.

Про це у коментарі агентству розповів заступник директора Центру досліджень армії, конверсії та роззброєнь (ЦДАКР) з міжнародних питань Михайло Самусь, коментуючи положення законопроекту.

За словами експерта, це стане можливим, оскільки у законі конфлікт на Донбасі буде визнано збройним конфліктом з іншою державою — Росією. Тоді як зараз юридично у нас проведення антитерористичної операції. На його думку, це є позитивом, оскільки військовополонені підпадають під дію міжнародних конвенцій.

У внутрішньому правовому полі це є дуже важливим питанням, оскільки правовий статус ЗСУ змінюється. Якщо ми визнаємо, що це є збройний конфлікт з іноземною державою, нарешті змінюється статус наших заручників це вже не заручники, а військовополонені. Військовополонені це вже інші міжнародні конвенції і це вже вступає в силу міжнародне гуманітарне право. Там абсолютно інші підходи до цього.

Михайло Самусь також роз’яснив нюанси щодо передбаченого в законі Об’єднаного оперативного штабу ЗСУ. За його словами, цей штаб стане аналогом Ставки Верховного головнокомандувача, яка була б створена у разі оголошення військового стану в країні. Однак оголошуватись цей стан і діяти штаб будуть локально лише у зоні конфлікту.

— Якби в Україні оголосили воєнний стан, то створили б ставку Верховного головнокомандувача. Тут воєнний стан або особливий стан може бути оголошений лише на окупованій території, і в цілому у так званій зоні проведення АТО. В цьому випадку цей оперативний штаб виконуватиме роль ставки Верховного головнокомандувача.

За словами експерта, відбудуться зміни і в підпорядкуванні силових структур, які діятимуть у зоні проведення військової операції.

—  Президент керуватиме оперативним штабом, оперативний штаб буде під командуванням військового командувача — начальника Генерального штабу, а йому будуть підпорядковуватися всі командувачі силових відомств (СБУ, Національна поліція тощо), які входитимуть в угрупповання, що проводитиме операції на окупованих територіях.

Михайло Самусь зауважив, що таким чином ситуація із характером операції та структурами буде приведена у відповідність до реальності: в законі замість терміну «АТО» вводиться поняття «російська збройна агресія», і керування операцією переходить від СБУ до військових — так, як це і належить у подібній ситуації.

— Зараз досі юридично військами в зоні АТО командує начальник Антитерористичного центру СБУ, що абсолютно не відповідає реаліям. Це не його завдання абсолютно він не повинен проводити військові операції, не повинен командувати аеромобільними військами чи морською піхотою. А він зараз цим займається формально. А зараз просто все буде приведено до реальності: буде командувач, який реально командуватиме, і він буде військовим, а не представником СБУ.

Як повідомляло QHA, сьогодні Верховна Рада проголосувала в першому читанні за проект закону про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями у Донецькій та Луганській областях (№ 7163).

У законопроекті Росія визнається окупантом частини українських територій Донецької та Луганської областей, правовий режим ОРДЛО визначений як тимчасово окупованої території України, також вказується, що російська окупація є нелегітимною і не створює для Російської Федерації жодних територіальних прав.

Замість поняття АТО вводиться поняття «російська збройна агресія», органи влади, створені в ОРДЛО, називаються «окупаційною адміністрацією Російської Федерації».

Безпосереднє керівництво силами та засобами Збройних Сил України, інших військових формувань, Міністерства внутрішніх справ України, Національної поліції України, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, покладається на Об’єднаний оперативний штаб Збройних Сил України.

У проекті також визначено, що Україна не несе відповідальності за протиправні дії Російської Федерації як держави-агресора, її збройних сил, інших військових формувань та окупаційної адміністрації на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях.

QHA