КИЇВ (QHA) -

Активізація комунікативної ролі СММ ОБСЄ між сторонами конфлікту на Донбасі дозволить нейтралізувати негативи від виходу російської частини зі Спільного центру з контролю та координації питань припинення вогню.

Таким чином заступник директора з міжнародних питань Центру дослідження армії, конверсії і роззброєнь (ЦДАКР) Михайло Самусь прокоментував агентству QHA наслідки виходу російських офіцерів з СЦКК та варіанти подальшого функціонування цієї структури. Нагадаємо, що Росія в середині грудня минулого року під надуманими приводами вивела своїх офіцерів зі складу СЦКК та намагається схилити Україну до прямої комунікації із представниками проросійських бойовиків. Україна вважає такий варіант неприйнятним.

Михайло Самусь зазначає, що компенсувати вихід росіян з СЦКК можна, переключивши частину роботи зі взаємодії на представників Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ в Україні  і саме через їх посередництво вирішувати ті питання, які раніше українська сторона вирішувала напряму контактуючи з офіцерами РФ в СЦКК (приміром, встановлення локального перемир’я тощо).

Він нагадав, що СЦКК був створений у вересні 2014 року для комунікацій між російськими і українськими представниками, щоб забезпечити виконання Мінських домовленостей. І якщо на той момент місія СММ ще була недостатньо розгорнута в Україні, то наразі ситуація принципово інша — ОБСЄ активно працює в зоні конфлікту на Донбасі, в тому числі, співпрацюючи з СЦКК, кількість спостерігачів становить майже 700 осіб, по обидва боки лінії зіткнення розгорнуті її передові патрульні бази. СММ моніторить виконання Мінських домовленостей щодо дотримання режиму припинення вогню, відведення озброєнь, однак вони також контактують зі сторонами в тому числі щодо встановлення «вікон тиші» для проведення робіт на цивільних об’єктах інфраструктури. На думку Михайла Самуся, СММ має зараз активніше виконувати саме комунікативну роль, ставши тим посередником в СЦКК між українською стороною та проросійськими бойовиками, яким донедавна були російські офіцери.

— Україні зараз варто звернутись до СММ ОБСЄ з проханням активізувати свою комунікаційну роль і я думаю, ОБСЄ цілком це може зробити. Більше того – вони зобов’язані це зробити. СЦКК було створено в умовах, коли ОБСЄ ще не розгорнуло свою місію. Зараз СММ ОБСЄ активно там працює і в принципі, якщо СЦКК не працює як комунікативний орган, ОБСЄ може виконувати цю функцію — оголосити перемир’я чи оперативно добитися припинення вогню на якійсь ділянці. ОБСЄ і повинно цим займатися — крім моніторингу, ще й активною комунікативною функцією, а не просто констатацією, що на північ поїхало 30 танків, а на південь — 48, чим вони переважно до останнього часу займались.

Експерт вважає, що Україна може звертатись до СММ ОБСЄ стосовно конкретних випадків, коли російські окупаційні війська обстрілюють якийсь мирний об’єкт. А вже СММ ОБСЄ має звертатись до російської сторони (проросійських бойовиків — ред.) з вимогою припинити обстрілювати цивільний об’єкт, оскільки це завдає шкоду інфраструктурі та ставить під загрозу життя та здоров’я мирних мешканців (варто зазначити, що представники ЗСУ розповідали агентству QHA, що зараз вони саме й практикують звертання до СММ ОБСЄ в тих випадках, коли раніше звертались до російських «колег» в СЦКК).

Говорячи про подальше функціонування СЦКК, Михайло Самусь зазначає, що українська сторона цілком може проігнорувати зникнення російських «партнерів» в Центрі і СЦКК може продовжити існувати лише в українському форматі. А українські силові відомства, спецслужби можуть і надалі моніторити, як виконуються Мінські домовленості. Водночас, він звертає увагу, що таким чином моніторингова функція СЦКК зберігається, а от комунікативна втрачається, оскільки СЦКК створювався саме для комунікації України і Росії.

— Ми можемо свою частину СЦКК спокійно підтримувати і за участі українських представників силових відомств, спецслужб продовжувати моніторити те, як Росія виконує Мінські домовленості. Але за таких обставин (без участі росіян — ред.) СЦКК вже не буде комунікативним органом.  Втім, якщо Росія, як країна-агресор, не хоче комунікувати в цьому форматі — це вже не наші проблеми — це проблеми Росії і наших західних партнерів. Наша позиція полягає в тому, що нам взагалі не треба звертати на це увагу (демарш РФ — ред.). Росія вийшла, вона зруйнувала СЦКК, СЦКК може продовжувати існувати лише в українському форматі, за присутності українських силових відомств, компетентних органів.

Михайло Самусь також не вважає доцільною ідею запросити до СЦКК замість росіян представників Франції чи Німеччини. На його думку, Центр був створений безпосередньо для комунікації між Україною і Росією і якщо росіян в ньому не буде, представники інших країн не зможуть забезпечити ефективне його функціонування, оскільки буде відсутня основна сторона, з якою необхідно підтримувати спілкування — РФ. Приміром, незрозуміло — яким чином представники то ї ж Німеччини в СЦКК зможуть вплинути на припинення вогню проросійськими бойовиками. Водночас,  він вважає, що Україна може ініціювати створення іншого міжнародного моніторингового органу, який би відстежував перебіг окупації Росією українських територій.

— Ми цю ідею не підтримали, ми не бачимо, що можуть робити французи чи німці  в СЦКК (замість росіян — ред.). СЦКК має чіткі функції, є Положення про СЦКК, він створений, щоб відслідковувати виконання Мінських домовленостей між Росією і Україною. Ми можемо просто створити якийсь міжнародний український схожий орган, який буде відслідковувати ситуацію, і туди запросити представників інших країн — відслідковувати як Росія окупувала українські території, які вони там безчинства роблять, як вони там знущаються з українських громадян.

Коментуючи намагання Росії замістити кадрових російських офіцерів в СЦКК представниками проросійських бойовиків, Самусь наголосив, що такий сценарій для України принципово неприйнятний. Він підкреслив, що позиція України полягає в тому, що це зовнішній, російсько-український конфлікт і будь-які спроби Росії представити його як конфлікт внутрішній, в тому числі, шляхом подібного примусу до співпраці з місцевими бойовиками, повинні припинятись. Започаткований понад три роки тому варіант спілкування в форматі СЦКК напряму між Росією і Україною відповідав українській трактовці конфлікту і зараз не можна допустити підміни.

— Ні в якому разі не можна допускати туди /в СЦКК/ таких proxy-представників Росії, які там будуть називатися «представниками мешканців Донбасу». Позиція нашого Центру (ЦДАКР) — ніяких бойовиків не існує в природі. Є окупаційні війська і окупаційна цивільна адміністрація Російської Федерації на окупованій території України. Військова компонента — перший і другий армійські корпуси, цивільний компонент діє під прикриттям так званих «ДНР-ЛНР». Україна це повинна розглядати саме з такої позиції — є країна агресор-окупант, Росія окупувала Донбас, окупувала Крим і ми можемо комунікувати в рамках цього конфлікту лише з Росією — або військовим способом, або дипломатичним, або іншим — в залежності від того, на якому рівні відбувається комунікація.

Як повідомлялось, учора на Постійні Раді ОБСЄ у Відні Італія оголосила пріоритети свого головування в організації на найближчий рік. Серед найголовніших — сприяння вирішенню конфлікту в Україні і навколо неї, підтримка роботи СММ ОБСЄ в Україні.  Українська сторона закликала італійське головування повною мірою використовувати інструментарій цієї Організації для виконання передбачених функцій. Україна також відзначила, що одностороннє відкликання Російською Федерацією своїх співробітників з СЦКК ще більше збільшила ризики для спостерігачів СММ та реалізацією ними мандатної діяльності в неконтрольованих урядом районах Донбасу.

QHA