КИЇВ (QHA) -

Конвоювання українськими силовиками торгових суден в Азовському морі навряд чи доцільно вводити, оскільки воно не дозволить повністю убезпечити судна від затримки і огляду російською стороною.

Таку думку агентству QHA висловив головний редактор Black Sea News, керівник проекту «Майдан закордонних справ» Андрій Клименко, коментуючи можливі варіанти захисту суден, які прямують до українських портів Азову від затримки і огляду їх береговою охороною Росії.

Андрій Клименко нагадав, що минулого тижня РФ різко змінила тактику блокади українських портів — змістила акцент затримок на Керченську протоку. Можливо, у тому числі, цьому сприяла штормова погода зі шквалами, за яких катери берегової охорони ФСБ РФ могли не виходити в море. Водночас, навіть після відновлення хорошої погоди, Росія не відмовилася від затримок біля протоки, а почала використовувати обидві точки.

— Упродовж минулого тижня 14, 16, 17, 18, 20 липня був сильний вітер, за таких умов малі катери не ризикують виходити в море. Тому вони це "компенсували" зростанням часу затримки перед Керченською протокою. А коли погода стабілізувалася — не відмінили цю "компенсацію", але продовжили (повернулися) до затримок посеред моря.

За словами Андрія Клименка, наразі Росія й надалі вдається як до затримок суден у внутрішньому морі (де діють і російські, і українські прикордонники), так і до затримок їх на вході до Керченської протоки, де ситуацію контролюють винятково росіяни.

Саме тому, у разі активізації захисних дій українськими силовиками в Азовському морі, зокрема, шляхом введення конвоювання, російська сторона просто стане активніше застосовувати затримки на вході до Керченської протоки. Втім, експерт акцентує, що Україна все одно має застосовувати захисні заходи на Азові, зокрема, патрулюючи у тих місцях, де росіяне найчастіше затримують судна. Він продемонстрував на мапі, де саме це відбувається.

— Конвоювання особливого сенсу не має — все одно перед Керченською протокою триматимуть, скільки захочуть. А ось патрулювання в районі моря, де чергують катери ФСБ поблизу Бердянська, я б, наприклад, зробив — демонстраційно, щоб не мати вигляд безпорадних.

Речник Державної прикордонної служби України Олег Слободян у розмові з QHA зазначив, що катери ДПСУ проводять активне патрулювання в Азовському морі, а от щодо конвоювання суден, то такі повноваження для служби не передбачені законодавством. Він також зазначив, що наявні у розпорядженні служби патрульні катери не пристосовані до ведення конвою. Водночас, відсутність законодавчих і технічних можливостей для конвоювання торгових суден у прикордонників не означає, що такі обов'язки не можуть бути покладені на інші силові структури.

— Законодавством України, законом про державну прикордонну службу чітко визначено повноваження ДПСУ. Наразі ніде, ні в якому законодавчому акті на Державну прикордонну службу не покладено обов’язки з приводу конвоювання судів. Будь-які подібні дії чи ініціативи мають, по-перше, бути законодавчо закріплені, а по-друге, ті, на кого це може бути покладено, мають бути у змозі це забезпечити. Наші катери, які призначені для патрулювання, вони не призначені для конвоювання торгових суден. Тому наразі говорити про реальність цієї перспективи (конвоювання силами прикордонників — ред.) підстав немає.

Разом з тим, Олег Слободян зазначив, що українські прикордонники проводять регулярні патрулювання в Азовському морі. Він навів приклад, як поява українських катерів і ввічливе попередження російських силовиків про небажаність їхньої присутності, відлякала росіян і змусила їх повернути до російських берегів. Таким чином  українські рибалки, які перебували в цьому районі, були захищені від можливого затримання.

— Буквально на минулому тижні був випадок, коли ми отримали інформацію, що до місця, де перебувають наші рибалки, маленькі рибальські шхуни, наближається російський патрульний катер, наша корабельна катерна група висунулася у цей квадрат. Ми попередили російський патрульний катер про те, що йому не варто перебувати в цьому районі, він розвернувся і послідував до берегів Російської Федерації.

Нагадаємо, Росія почала активно затримувати і оглядати судна, які прямують в українські порти Азовського моря, з квітня цього року. Раніше РФ не здійснювала такі огляди і зараз використовує їх як елемент економічного і політичного тиску на Україну. За цей час було затримано близько 150 суден, у тому числі й іноземних. Окрім того, Росія оголошує райони Азовського моря "районами навчань з бойовими стрільбами", щоб унеможливити проходження там торгових суден. З 2004 року Азовське море вважається морем внутрішнього користування для обох країн і кожна сторона може вільно пересуватися басейном Азовського моря.

Президент України Петро Порошенко нещодавно заявив, що наказав і міністру оборони, і начальнику генерального штабу, і командувачу військово-морських сил України вжити достатніх заходів, щоб зупинити російські провокації під час проходження української Керченської протоки.

Експерт Центру дослідження армії, конверсії і роззброєння Михайло Самусь висловив припущення, що Україна може запровадити конвоювання торгових суден для їхнього захисту від російських провокацій.

QHA