КИЇВ (QHA) -

Останніми днями значно активізувався автомобільний рух через неконтрольовану ділянку українсько-російського кордону на Донбасі.

Такі дані випливають з тижневого огляду від Місії спостерігачів ОБСЄ на прикордонних з Україною російських блокпостах Гукове і Донецьк за період 9-16 січня 2018 року (місія працює на території РФ на прохання російського уряду).

За інформацією місії, на обох пунктах пропуску майже в 2,5 рази зросла кількість вантажних автомобілів, які перетинають кордон в обох напрямках. У порівнянні з попереднім тижнем, загальна кількість вантажівок зросла з 218 до 568 (177 прослідувало через Гукове, 391 — через Донецьк). З цієї кількості 340 машин прямували на територію Російської Федерації, а 228 в Україну (райони ОРДЛО). Більшість машин мали українські номерні знаки, видані в Луганській області.

Також більш ніж удвічі з 27 до 74  зросла кількість автоцистерн, які перетинають кордон в обох напрямках. Більшість автоцистерн мають знаки небезпеки, що вказує, що вони перевозять пропан або суміш пропану з бутаном.

За останній тиждень майже вдвічі зросла кількість пасажирських та вантажних мінівенів, які перетинали неконтрольований кордон (йдеться про вантажні мініфургони: легкі вантажні автомобілі з максимальною допустимою масою понад 3,5 т і не більше 7,5 т). У порівнянні з попереднім тижнем, кількість вантажних мікроавтобусів зросла з 92 до 135 (69 прямували до Росії та 66 до України). Місія ОБСЄ зазначає, що фіксує мінівени переважно з українськими номерами, виданими в Луганській області; однак часто бачать і мінівени, зареєстровані в Російській Федерації.

Водночас за останній тиждень скоротилася кількість вантажних поїздів, які перетинають неконтрольований кордон неподалік від пункту пропуску Гукове їх було зафіксовано 13 проти 19 за попередній період (7 потягів їхали до РФ, а 6 до України).

Крім того, 11 січня о 15:48 спостерігачі в Гуково побачили російський військовий вертоліт Мі-8, який пролітав як уздовж кордону з Україною, так і над територією Росії.

Місія не пояснює, чим може бути зумовлене таке значне збільшення автомобільних перевезень через неконтрольований українсько-російський кордон. Водночас можна припустити, що одною з причин є завершення новорічних і різдвяних свят. Наприклад, попередній сплеск автоперевезень був зафіксований за кілька днів до нового року.

Варто також зазначити, що місія ОБСЄ, яка працює у Гуковому і Донецьку на території РФ, інформує про згадані перетини кордону Спеціальну моніторингову місію ОБСЄ, що патрулює українську територію, включно з окупованою. Однак в СММ скаржаться, що бойовики обмежують їх у доступі до прикордонних районів та неконтрольованої ділянки кордону, а також не дають гарантій безпеки для відкриття патрульних баз на території ОРДЛО, які могли б зробити моніторинг прикордонних районів ефективнішим.

Нещодавно в інтерв’ю журналістам перший заступник глави СММ ОБСЄ Александр Хуг зазначив, що якби СММ отримала від бойовиків необхідні гарантії безпеки, вони б могли відкрити передові патрульні бази, зокрема, в Амвросіївці і в Антрациті, і це дозволило б СММ моніторити авто- і залізничні шляхи, що пролягають через кордон.

— Якщо ми говоримо про Амвросіївку, ми могли б здійснювати моніторинг дуже важливого залізничного сполучення з Російською Федерацією, а у випадку з Антрацитом ми могли б здійснювати моніторинг важливого автодорожнього сполучення. Це саме дорога, по якій перетинається кордон між Україною та Росією, — зазначив Хуг.

Поки що, аби дістатись кордону, патрулям ОБСЄ доводиться долати значну відстань і проходити через кілька блокпостів бойовиків. В підсумку на момент прибуття патруля, бойовики мають час підготуватись і приховати небажані для стороннього факти (наявність російської техніки тощо).

Як повідомляло QHA, на сьогодні Україна не контролює 400-кілометрову ділянку державного кордону з РФ у зоні конфлікту на Донбасі. Згідно з даними розвідки та українських чиновників, через цю ділянку в Україну (ОРДЛО) з РФ у значних обсягах постійно поставляється озброєння, військова техніка, боєприпаси і паливо для проросійських окупаційних корпусів на Донбасі, а з окупованої території України в РФ вивозяться матеріальні цінності, зокрема українські заводи, вугілля, метал, зерно тощо. За інформацією військових експертів, саме залізничним транспортом на окуповану частину Донбасу з РФ завозиться важка військова техніка.

Україна неодноразово наполягала на необхідності ввести контроль над цією ділянкою як мінімум з боку міжнародних спостерігачів (наприклад, створити уздовж кордону з української сторони 6 постійних патрульних баз ОБСЄ). Однак Росія та проросійські бойовики всіляко протидіють цьому. Незважаючи на те, що мандат СММ ОБСЄ поширюється на всю територію України, зокрема і ОРДЛО, спостерігачі не мають вільного і постійного доступу до всього периметру неконтрольованого кордону.

QHA