КИЇВ (QHA) -

В інтерв’ю Радіо Hayat екс-директор департаменту туризму і курортів Мінекономіки, радник першого віце-прем’єр-міністра України Іван Ліптуга розповів, як туризм може стати відправною точкою на шляху до залучення в Україну іноземних інвестицій.

Радіо Hayat: Що втратила туристична галузь України після анексії Криму, і що сьогодні ця сфера може запропонувати іноземним туристам?

Іван Ліптуга: Україна багато втратила із анексією Криму. До 2014 року туризм в Україні розвивався дуже високими темпами. До Криму, Одеси, Херсону, Миколаєва та інших міст та областей нашої держави приїжджали туристи з РФ. Зараз кількість туристів з Росії, які приїжджають до України, зменшилася майже вдвічі.

Сьогодні, і це політика всіх країн світу, держави намагаються залучати туристів до своєї країни, а не рекламувати виїзний туризм, оскільки це кошти для нашого бюджету від закордонних туристів. Натомість, майже 85% туристів в нашій країні – громадяни України.

Хоча, в той же час, з моральної, політичної, культурної точки зору це дуже добре. Адже коли українці подорожують своїми містами, пізнають свою Батьківщину, це дозволяє змінити певне стереотипне ставлення до своїх співгромадян. І якщо б в нас така політика була упродовж всіх 26 років незалежності, мабуть, не сталося б анексії Криму.

Крим приймав, особливо у літній сезон, більшість українців, які приїжджали на пляжний відпочинок, на рекреацію. Миколаїв, Херсонщина та особливо Одеса приваблювали в якості об’єкту відпочинку переважно іноземців, мешканців сусідніх країн.

Сьогодні українці приїжджають до Одеси. Зокрема, про це не прямо свідчить те, що з травня до жовтня у перлині Чорного моря важко знайти, де поселитися, купити квитки на будь-який вид транспорту. Але якщо говорити про туризм та його розвиток, залучення великих та прямих закордонних інвестицій, то слід казати про те, що потрібно і надалі працювати над покращенням сервісу, щоб він був конкурентоспроможним.

Радіо Hayat: Що треба зробити, щоб краще представити потенційні туристичні можливості України?

Іван Ліптуга: Потрібно більше системності, маркетингу. Нажаль, про Україну, в цілому, в світі дізнаються здебільшого, коли читають негативні новини. Але їхньою особливістю є те, що така інформація поширюється набагато краще та швидше, ніж позитивна.

Тому, щоб в світової спільноти та туристів не було уявлення про те, що туристична активність нашої держави схожа на спалах тижневої активності, всі держустанови, представники бізнесу повинні проводити системну роботу.

Кожне місто, кожен регіон та країна в цілому повинні цілеспрямовано займатися рекламою на багатьох міжнародних, туристичних заходах, виставках.

До речі, саме зараз український павільйон представлений на світовій виставці у столиці Великої Британії – Лондоні. В нас там є стенд, на якому представлені Київ, Львів, Одеса, декілька наших туроператорів, але масштаби та частота участі в подібних заходах всіх інших регіонів нашої держави має бути ще більшою.

Радіо Hayat: На 2026 рік Стратегією розвитку туризму в Україні заплановано збільшення кількості туристів до 30 млн осіб на рік, які під час відвідання України витрачатимуть близько 80 млрд грн. В той же час, зайнятість населення у національній туристичній галузі за 8 років має сягнути 1,6 млн осіб. Чи дійсно досяжні ці показники?

Іван Ліптуга: Стратегію ми розробили ще коли розробили відділ туризму (в складі Мінекономрозвитку України, – ред.). До цього туризм був то у складі Мінкультури, то Мінінфраструктури, але ніколи до туризму не ставилися як до важливої галузі економіки, на відміну від розвинених світових та європейських країн

Перелічені вами показники дуже, так би мовити, профільтровані багатьма міністерствами, з якими погоджувалася стратегія розвитку туризму в Україні. Якщо в нас буде ставлення на рівні ключових міністерств до туризму як до важливого сектору, то, відповідно, зміниться ставлення до туризму на місцях. Це дозволить змінити ставлення до туристичної сфери як до придатку до культури, спорту чи інфраструктури, та дозволить розглядати його як флагман інвестиції.

Адже, саме з туризму починаються інвестиції до України. Оскільки саме з туризму починається шлях до інвестування до країни. Тому наше завдання - використовуючи стратегію туризму, створити дорожню карту, напрямок для подальшого руху бізнесу та громадськості, бо сьогодні конкуренція на туристичному ринку світу надто велика.

Всі міста світу конкурують між собою, кількість подорожуючих туристів щороку зростає. Тільки цього року у порівнянні з тим же періодом минулого року їхня кількість зросла на 6% (за січень-червень це майже 600 млн туристів, – ред.) та у 2016 році досягла відмітки 1,2 млрд людей, які мандрують світом.

До речі, Україна знаходиться в самому центрі найбільш відвідуваного континенту світу, бо в Європу в’їжджають понад 50% всіх туристів світу. В Париж, Мадрид, Київ. Тому, нам треба так розвивати сферу, і це комплексна справа, і розвиток авіації, внутрішнього транспорту, індустрії гостинності, і толерантного ставлення людей, які приймають цих туристів. Починаючи з таксистів, офіціантів, працівників готелів, музеїв, та доносити до них, що своїм ставленням до туристів ми всі робимо цю країну привабливою для подорожей.

Радіо Hayat: Ви казали, що сьогодні зустрічалися з міністром інфраструктури України, не є таємницею, про що йшлося на вашій зустрічі?

Іван Ліптуга: Ви знаєте, що цього року була прийнята стратегія розвитку транспорту, і зараз, як один з елементів, розробляється авіаційна стратегія України. Відбулася зустріч з представниками всіх аеропортів Борисполя. Жулян, Одеси, Ужгороду, Сум, регіональних аеропортів. Всі вони говорили про перспективи розвитку авіації: як внутрішньої,так і зовнішньої.

Я не кажу про угоду «Відкрите небо» (в березні 92 року підписали 23 країни-члени ОБСЕ, мета - забезпечення можливості здійснювати обльоти територій різних держав, – ред.), оскільки це залежить від домовленостей між Іспанією та Великобританією за Гібралтар. Але розвиток транспортної індустрії – це дуже великий елемент успіху, оскільки на шляху до просування до нього інфраструктура залишається необхідним елементом.

При цьому, на Укрзалізниці маємо ситуацію, коли держава має лише 1300 працюючих вагонів, кількість яких та рухомого складу скорочується майже на 10% на рік, через закінчення граничного терміну експлуатації.

В авіації також нам треба щось робити так, щоб розвивалися аеропорти і авіакомпанії. В тому числі, надавати дотації для внутрішніх перевезень, які сьогодні виживають за рахунок зовнішніх. Це стосується майже всіх аеропортів, але це комплексна справа і для цього потрібні стратегії. 

Джерело: Радио Hayat

QHA