КИЇВ (QHA) -

В інтерв'ю для QHA директор департаменту туризму Міністерства економічного розвитку і торгівлі України Іван Ліптуга повідомив, що треба зробити, щоб поліпшити ситуацію в галузі і що заважає прискорити цей процес.

QHA: Іване Леонідовичу, яка на сьогодні туристична привабливість України для інтуристів?


Іван Ліптуга: Змушений констатувати, що політичні, економічні проблеми, конфлікти позначилися на привабливості України. У порівнянні з 2013 роком, коли нашу країну відвідали 26 млн туристів, після Революції Гідності ця цифра опустилася до рекордних 13 млн людей. Хочу звернути увагу на один важливий аспект — туризм вимагає позитиву, якісного інформаційного поля. На жаль, наша державна інформаційна політика у світі дуже слабка, і про Україну чують набагато більше негативу, аніж позитиву.

На щастя, на сьогодні в нашій країні створено понад 300 асоціацій і громадських організацій у сфері туризму. Інше питання, що не всі з них є дієвими. Хоча деякі видають реальний продукт, який може поліпшити конкурентність України на туристичному ринку. Яскравий приклад такої продуктивної роботи — національний портал Zruchno.Travel.

QHA: Як можна охарактеризувати глобальні туристичні тенденції в світі, і які їхні причини?

Іван Ліптуга: Якщо подивитися на світ, то сьогодні ми живемо в епоху двох революцій — технологічної та туристичної. Туристична революція проявляється в тому, що з кожним роком в усьому світі все більше і більше людей подорожують. Так, згідно зі статистикою Світової туристичної організації, 2016 року 1,235 млрд осіб вирушали в туристичні подорожі по всьому світу.

QHA: Скільки грошей з бюджету було виділено на презентацію України в світі?

Іван Ліптуга: Традиційно на туризм гроші в Україні не виділяються. Однак цього року, завдяки допомозі депутатів ВРУ, на туризм у нашій державі було виділено 30,5 млн грн. Але вже травень місяць, а ці кошти не почали використовувати, оскільки існують дуже складні бюрократичні процедури. Але навіть за цих умов ми сподіваємося, що у другому півріччі бюджет буде реалізовуватися, що дозволить нам здійснити заходи в рамках програм стандартизації інформаційних технологій, участі у міжнародних заходах і виставках. Хоча багато які з них уже пройшли, і в них представляли Україну окремі регіони і міста.

До слова, займаючись розвитком туризму в нашій країні, я зіткнувся з тим, наскільки нерівномірно розвинені окремі регіони. Є сильні міста і області, де є міцні власники бізнесу і люди, що піклуються про розвиток туризму, на іншому полюсі — менш багаті і захоплені посадовці, бізнесмени, яким потрібна допомога. Все це свідчить про необхідність щоденної, системної роботи, налагодження комунікацій, обліку місцевої специфіки при плануванні.


QHA: Чи вважаєте Ви, що бюджет на розвиток туризму в нашій країні повинен бути більшим?

Іван Ліптуга: Звісно, бюджет на туризм у нашій державі має бути в 10 разів більшим (тобто складати, як мінімум, 305 млн). Адже якщо порівнювати з іншими країнами світу, наприклад Грузією, в якій витрачають щорічно 18 млн доларів (486 млн грн) на просування маркетингу туризму, то стане зрозуміло — для такої великої країни як Україна 30,5 млн — це дуже мало. При цьому я свідомо не називаю туристичних бюджетів Туреччини і США, які обчислюються сотнями мільйонів доларів, які ці держави витрачають на маркетинг туризму і власної інвестиційної привабливості.

QHA: Що найбільше заважає розвитку сфери туризму в Україні?

Іван Ліптуга: Бюрократизм, зарегульованість. Дуже складно працювати з нашим бюджетним законодавством і процедурою освоєння грошей. Для того, щоб кардинально змінити ситуацію, нам потрібно змінити ідеологію ставлення до фінансування туризму, як на місцях, так і в центрі.

Адже туризм, образно кажучи, є найгучнішим національним рупором, оскільки саме завдяки йому держава стає привабливою не лише для візитерів, а й для інвесторів і багатьох інших категорій бізнесу. Сподіваюся, у нас все вийде, і бюрократичні труднощі будуть оперативно усунуті.

Спілкувався Едуард Солодовник

QHA