КИЇВ (QHA) -

В Україні й досі не затверджений Порядок евакуації туристів, які опинилися у нештатних ситуаціях за кордоном, і відсутність такого нормативного документу ускладнює як процес самої евакуації, так і подальший захист прав людей у судових інстанціях.

Як передає кореспондент QHA, таку думку висловив адвокат Дмитро Моргун, пояснюючи, як мають діяти люди, якщо через невиконання турооператорами своїх обов’язків, вони опиняються заручниками в аеропортах.

Адвокат нагадав, що відповідно до ст. 14 закону про туризм, держава зобов’язана провести евакуацію громадян, які потрапили у форс-мажорну ситуацію під час закордонної поїздки. У тому числі це стосується затримки авіарейсів. Туристи мають звертатися по допомогу не лише до авіакомпаній, але й до українських консульств у відповідних країнах. Якщо держава не проводить таку евакуацію, громадянин має право подати позов як в українських судових інстанціях, так і до Європейського суду з прав людини, у разі, якщо в Україні його позов не задовольнять.

— Держава має забезпечити евакуацію туриста, якщо він потрапляє в якусь форс-мажорну ситуацію. Наприклад, турист не може вилетіти упродовж декількох годин або днів з аеропорту перебування в якійсь країні. Він має право звернутися до нашої консульської служби у державі перебування, і держава зобов'язана здійснити відповідну евакуацію. Якщо держава не здійснює таку евакуацію, це прямий шлях до подання відповідного позову про відшкодування збитків з боку держави, у першу чергу, моральної шкоди, тому що ми знаємо, що люди ночують і по дві, і по три доби в аеропортах. І людина має право звернутися за стягненнями і до держави також. Якщо держава не реагує і позов не задовольняється в українських судових інстанціях, людина має повне право звернути це стягнення до держави в Європейському суді з прав людини.

Водночас, Дмитро Моргун зауважує, що на сьогодні у базі законодавства відсутній підзаконний акт, який би детально регулював порядок такої евакуації, визначав відповідні терміни, процедури і відповідальних. За словами юриста, відповідний документ — положення або інструкцію — мав затвердити Кабмін, однак юристам й досі нічого про нього невідомо. А відсутність такого документа певним чином ускладнює захист порушених прав туристів, зокрема тому, що немає критеріїв і норм проведення такої евакуації.

— Положення, яке мало бути видане Кабінетом міністрів, центральним органом виконавчої влади, який мав врегулювати питання евакуації туристів у цьому випадку, що прямо випливає із закону як зобов'язання держави, такого положення немає у системі національного законодавства. І я так розумію, кожна ситуація вирішується в ручному порядку. Має існувати порядок, за яким відбуватиметься ця евакуація, який визначатиме, хто є посадовою особою, яка за це відповідає, яка служба несе відповідальність, які дії вони мають здійснити у той чи інший термін, як вони мають забезпечити цю евакуацію. Це інструкція або положення, згідно яких мають рухатися посадові особи. Якщо такої інструкції не існує, то виникає запитання — до кого звертатися? До прем'єр-міністра?

Дмитро Моргун також нагадав про нещодавній випадок, коли через проблеми між авіакомпанією і туроператором «Оазіс Тревел Україна» в аеропортах України і Тунісу застрягли сотні людей. За його словами, люди в такій ситуації мають право у судовому порядку вимагати відшкодування завданих їм збитків. І в першу чергу позиватися необхідно до туроператора, який безпосередньо продав їм тур і несе відповідальність за надання туристичних послуг.

— Претензії можна направити безпосередньо або до турагента, або до туроператора. Предметом купівлі з боку замовників турпослуг є туристичний продукт, до якого входить у тому числі й перевезення, влаштування у відповідному готелі, екскурсійна програма. Туроператор має забезпечити виконання цих зобов’язань. Будь-які посилання з його боку до третіх осіб, які буцімто щось не виконали — це проблема тієї організації, яка стоїть контрагентом у вашому договорі — це туроператор і турагент.

Адвокат зауважив, що позиватися для захисту своїх інтересів можна й треба. Навіть, якщо існує небезпека, що туроператор, який не виконує свої зобов’язання, може оголосити себе банкрутом, збитки туристу буде відшкодовано, оскільки кожен туроператор має оформити в банку гарантію туристичного агента.

— Кожен туроператор має оформити банківську гарантію або гарантію від фінансової установи щодо страхування своєї цивільної відповідальності перед туристом. Під час придбання туристичних послуг, турист має право довідатися про наявність такої гарантії. І навіть якщо туроператор оголошує про банкрутство, турист може звернутися за відшкодуванням до банку-гаранта. Той, хто буде йти до кінця, той свої гроші отримає, — підсумував Дмитро Моргун.

Нагадаємо, з 29 червня сотні українських туристів декілька днів були заблоковані в аеропортах декількох країн. По декілька годин, а то й діб люди очікували в аеропортах Тунісу, Албанії, Грузії, а також в аеропорту "Київ". Ситуація була зумовлена заборгованістю туроператора "Оазіс" перед авіакомпанією "Браво". Мінінфраструктури пообіцяло розглянути питання позбавлення ліцензії компанії "Оазіс".

QHA