КИЇВ (QHA) -

Ініціатори законопроекту щодо внесення змін до закону про громадянство України (№8297) мають надати офіційне роз’яснення його положень, щоб зупинити хвилю інформаційних спекуляцій на темі можливого позбавлення кримчан українського громадянства.

Як передає кореспондент QHA, про це заявив юрист Української Гельсінської спілки з прав людини Максим Тимочко на брифінгу в УКМЦ.

За словами правозахисника, впродовж тижня з моменту оприлюднення проекта документу на сайті Верховної Ради, окремі експерти поширюють думку про те, що вказаний законопроект передбачає можливість позбавлення жителів окупованого Криму громадянства України через участь у виборах РФ та спробу перетину кордону України за паспортом РФ. Тезу про те, що Україна, начебто, планує відмовитися від своїх громадян, активно тиражують проросійські ЗМІ в Криму, вона цілеспрямовано просувається у соцмережах.

Однак аналіз тексту законопроекту не підтверджує такі тези, і водночас вказує на інші можливі проблеми, вважають в УГСПЛ. Тимочко підкреслює, що на думку УГСПЛ, цей законопроект не поширюється на жителів тимчасово окупованої території і навіть якщо автор законопроекту передбачав можливість поширення його положень на громадян, які проживають в Криму, то такий підхід явно суперечить Конституції і законам України і не має перспектив для набуття чинності. Зокрема, у ст. 5 чинного Закону України про забезпечення прав і свобод на окупованих територіях задекларовано принцип про те, що громадянство Російської Федерації, яке отримане в Криму, є незаконним, не визнається Україною і не створює правових наслідків, отже відповідно не є підставою для втрати українського громадянства. 

— Я хочу довести ключовий меседж — громадянство, яке набуте громадянами України в Криму, воно не визнається Україною як громадянство іноземної держави, ці громадяни не визнаються такими, що набули статусу громадянина іноземної держави. І окрім того, участь у цих виборах в Криму є абсолютно незаконною і не може нести негативні наслідки для кримчан, — підкреслює Тимочко.

Водночас, в суспільстві й надалі переважає нерозуміння і невірна трактовка пропозицій законопроекту. За словами Максима Тимочка, впродовж цього тижня до УГСПЛ щодня звертаються десятки громадян з тимчасово окупованих територій з одним лише питанням: "як це вплине на них, як це вплине на їхню долю, чи дійсно вони будуть позбавлятися українського громадянства лише за те, що вони мають незаконний паспортний документ РФ?».

Багато в чому таке нерозуміння зумовлене й тим, що власне текст законопроекту неякісно виписаний, і крім того містить деякі норми, які суперечать або чинному законодавству, або й одна одній у межах цього закону, зауважує юрист.

— Там була норма, яка зачіпала кримчан, що отримання російского громадянства на території Криму внаслідок незаконних дій органів окупаційної влади не визнається добровільним. А відповідно воно не може бути підставою для втрати українського громадянства. І тут же в цьому ж законопроекті закладається протилежна абсолютно норма, яка і ввела в оману багатьох громадян: вказується, що якщо громадянин України скористався виборчим або іншим правом, яке надає йому іноземне громадянство, або виконав обов'язки, до яких його зобов'язує іноземне громадянство, то це є окремою підставою для втрати громадянства України.

Втім, незважаючи на великий суспільний резонанс і поширення у тому числі дезінформаційних тверджень щодо його наслідків, українська влада і досі так і не пояснила чітко свою трактовку норм законопроекту. Таке мовчання дозволяє й надалі спекулювати на деяких статтях, запропонованих у проекті, що йде не на користь іміджу України, як держави, в очах її власних громадян, що проживають в окупованому Криму, так і в очах міжнародної спільноти.

Правозахисники закликають представників влади прокоментувати нарешті цей законопроект, роз'яснити суспільству, що вони в дійсності мали на увазі тим, що зареєстрували його, і уточнити його положення в подальшому, коли він буде розглядатися в профільних комітетах Верховної Ради, щоб зняти соціальну напругу і одразу розставити усі крапки над "і". Юрист УГСПЛ наголошує, що під час гібридної війни, під час збройного конфлікту, будь-які законодавчі ініціативи, які навіть потенційно можуть нести загрози для іміджу України на світовій арені, для її громадян, мають досить ретельно готуватися і обговорюватися з суспільством.

— Навіть представники Адміністрації президента не змогли за цей час адекватно прокоментувати, що малося на увазі і не розставили необхідні акценти для суспільства, внаслідок чого Російська Федерація використала цю тимчасову слабкість для пропаганди. І в усіх проросійських кримських ЗМІ це була найпопулярніша новина — що Україна хоче відмовитися від своїх громадян і що Україна хоче їх позбавити громадянства через те, що вони були на виборах в Криму, — каже Тимочко.

Адвокат, член Громадської ради при Державній міграційній службі України Ольга Поєдинок також зауважує, що норми законопроекту прописані недолуго, що дозволяє вдаватися до абсолютно протилежних трактовок. А такі двозначні тлумачення, у разі набуття чинності, можуть призводити до різноманітних зловживань. Вона також нагадала, що Україна вже законодавчо визначила, що не визнає примусово надане кримчанам російське громадянство і воно не тягне для громадян жодних правових наслідків. І найнезрозумілішим є те, чому в новому законопроекті міститься норма, яку можна трактувати як запровадження іншого підходу до цього питання.

— Цей законопроект може створити паралельну правову реальність для українських громадян Криму, які мають російське громадянство, російські паспорти. У нас питання примусового автоматичного отримання російського громадянства громадянами України в Криму вже врегульоване чинним законодавством. Натомість ми маємо у законопроекті якусь складночитабельну конструкцію, яка текстуально і змістовно відрізняється від того, що ми вже маємо у чинному законодавстві.

Говорячи про ймовірність позбавлення кримчан громадянства за участь у нещодавніх виборах президента РФ, Ольга Поєдинок також зауважила, що за загальнодіючою практикою закон зворотньої сили не має. Окрім того, самі вибори, які РФ проводить на окупованій території, є незаконними і не визнаються ані Україною, ані іншими країнами світу.

Юрист Регіонального центру прав людини Віталій Набухотний також вважає, що той законопроект, який є на сьогодні, не поширюється на кримчан, які зараз перебувають в тимчасово окупованому Криму. Водночас, він звертає увагу на те, що навіть якщо законопроект спрямований на певну групу осіб і якщо Україна навіть гіпотетично планує позбавити громадянства тих, хто зрадив державу і причетний до незаконної анексії, то це може ускладнити в подальшому притягнення таких осіб до відповідальності.

—  Україна дуже зацікавлена в тому, щоб притягувати до відповідальності зокрема осіб, які були задіяні в окупації Криму, проте у той же час, якщо теоретично Україна позбавить громадянства частину того населення, відповідно будуть виникати проблеми з кримінальною юрисдикцією, як Україна потім буде вирішувати питання екстрадиції тощо.

Таким чином, вважають юристи, законопроект потрібно не лише роз’яснити для уникнення подальших спекуляцій, але й доопрацювати, щоб повністю виключити двозначні трактовки і потенційні ризики для громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території АР Крим.

QHA