КИЇВ (QHA) -

Міністерство закордонних справ України очікує, що під час проведення спостереження за виборами президента Росії Бюро з демократичних інститутів і прав людини (БДІПЛ/ОБСЄ) діятиме на основі поваги до територіальної цілісності держав-членів ОБСЄ, зокрема України.

Таким чином агентству QHA у прес-службі МЗС прокоментували інформацію російських ЗМІ, що окупований Крим може увійти у сферу моніторинга з боку БДІПЛ/ОБСЄ під час виборів президента РФ, запланованих на березень 2018 року.

В МЗС також висловили сподівання, що БДІПЛ/ОБСЄ буде повною мірою дотримуватися резолюцій Генасамблеї ООН, в яких неодноразово підкреслювалася територіальна цілісність України. Зокрема у резолюції ГА ООН від грудня 2016 року Крим та Севастополь були названі українськими територіями, тимчасово окупованими РФ, а Росія була названа країною-окупантом.

— АР Крим та місто Севастополь є територією України, незаконно окупованою Російською Федерацією. Суверенітет та територіальна цілісність України у межах міжнародно визнаних кордонів підтверджуються резолюціями Генеральної Асамблеї ООН. МЗС виходить з того, що у разі проведення спостереження за президентськими виборами 2018 року в РФ БДІПЛ повною мірою дотримуватиметься резолюцій ГА ООН 68/262 «Територіальна цілісність України» від 27.03.2014 року та 71/205 «Ситуація з правами людини в Автономній Республіці Крим та місті Севастополь (Україна)» від 19.12.2016 року відповідно до основоположних принципів Гельсінського заключного акту 1975 року та на основі поваги до принципів суверенітету і територіальної цілісності держав ОБСЄ, — йдеться у заяві.

МЗС вкотре перелічили ті багатосторонні та двосторонні міжнародні договори, які порушила Росія, здійснивши незаконну анексію українського Криму. Українське зовнішньополітичне відомство також наголосило на неприпустимості насильного насаджування в окупованому Криму російського правоустрою.

— Окупувавши внаслідок збройної агресії проти України Крим та насильно насаджуючи на півострові свій правоустрій, Російська Федерація продовжує грубо порушувати основоположні норми і принципи міжнародного права, закріплені зокрема у Статуті ООН, Гельсінському заключному акті Наради з безпеки і співпраці в Європі від 1 серпня 1975 року, Меморандумі про гарантії безпеки у зв'язку із приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 5 грудня 1994 року, а також зобов’язання за багатосторонніми та двосторонніми міжнародними договорами, учасницею яких є Російська Федерація.

Підсумовуючи, в МЗС наголосили, що Україна не визнавала і не визнаватиме голосування під час так званих виборів, які організовує російська влада на території тимчасово окупованих АР Крим та м. Севастополь.

Як повідомлялося в російських ЗМІ, на президентських виборах 2018 року Крим може увійти до числа територій, де моніторинг вестиме БДІПЛ/ОБСЄ. В організації не виключили, що її представники можуть відвідати півострів, щоправда лише в тому випадку, якщо Місія з оцінки потреб побачить в цьому необхідність. Ця Місія прибуде в Росію у грудні цього року, тоді ж міжнародні експерти планують вивчити «політичний контекст і вибрати оптимальний формат спостереження» на виборах президента РФ 2018 року, а також прийняти рішення, в яких регіонах проводити моніторинг, пишуть «Известия».

Варто зазначити, що стосовно виборів до Держдуми РФ 2016 року склалася скандальна ситуація зі спостереженням за їхнім перебігом з боку БДІПЛ/ОБСЄ. З одного боку, керівництво БДІПЛ/ОБСЄ наголошувало, що Крим не є частиною їхніх спостережень, і власне спостереження за виборами на півострові тоді не проводилося. З іншого боку, в остаточному звіті організації навіть не згадувався той факт, що АР Крим та м. Севастополь є незаконно окупованими Російською Федерацією територіями. Натомість неможливість моніторингу за виборами у Криму у звіті пояснюється «відсутністю консенсусу в питаннях статусу Криму серед країн-учасниць ОБСЄ».

Тоді Україна різко засудила цей Звіт БДІПЛ/ОБСЄ. Зокрема Верховна Рада прийняла звернення до держав-учасниць ОБСЄ, в якому наголосила, що пояснення «відсутності консенсусу» щодо приналежності Криму є неприпустимим, оскільки статус АР Крим та м. Севастополь як невід’ємної складової суверенної території України не є і не може бути предметом для обговорення. У зверненні також наголошувалося, що вибори до Державної думи РФ були проведені на території іноземної держави (в АР Крим та Севастополі), на яку не поширюється суверенітет РФ, однак Остаточний звіт Місії ОБСЄ/БДІПЛ щодо виборів до Державної думи РФ 2016 року не містить жодної юридичної оцінки впливу проведення голосування у Криму та м. Севастополі на результати цих виборів. Верховна Рада закликала ОБСЄ/БДІПЛ оперативно розробити стандарти реагування та оцінювання викликів для виборчих стандартів, пов'язаних із агресивними діями одних держав-учасниць ОБСЄ на території інших, однак наразі нічого не відомо про розробку і затвердження таких стандартів реагування.

Довідка. Бюро з демократичних інститутів і прав людини БДІПЛ одна з регіональних інституцій ОБСЄ зі штаб-квартирою у Варшаві, що займається просуванням демократичних виборів, поваги до прав людини, толерантності та недискримінації.

Згідно із п. 8 Копенгагенського документу 1990 року всі держави-учасниці ОБСЄ мають політичне зобов’язання запрошувати спостерігачів від ОБСЄ та держав-учасниць Організації брати участь у спостереженні за національними виборами.

QHA