КИЇВ (QHA) -

У міжнародних договорах Російська Федерація завжди намагається закладати положення, які можна буде двояко трактувати, чи використовувати на свою користь. Так сталося і з Договором між Україною і РФ про співробітництво у використанні Азовського моря і Керченської протоки, зазначив QHA керівник міжнародних програм Центру глобалістики "Стратегія ХХ" Віталій Мартинюк.

За словами експерта, спільне використання акваторії моря чітко не прописано у договорі.

— Згідно з угодою, Азовське море вважається внутрішнім морем двох країн, що суперечить Міжнародній Конвенції з морського права. У результаті, контролюючи Керченську протоку, Росія, фактично, отримує контроль над Азовським морем. Його спільне використання чітко не прописано у згаданому договорі, — повідомив він.

На думку Мартинюка, відсутність демілітаризованого і демаркованого кордону сприяє провокаціям російської сторони в Азовському морі. У результаті — кораблі РФ, у тому числі — військові, можуть вільно пересуватися акваторією моря і підходити безпосередньо до українських берегів.

— Хоча українська сторона в односторонньому порядку провела демаркацію кордону по Азовському морю і Керченській протоці, про що повідомила РФ, але Росія не хоче визнавати це рішення. Тому Україна змушена оголосити райони Азовського моря, які безпосередньо прилягають до українського берега, районами проведення навчань і, відповідно, "закрити" їх, щоб не допустити там появи російських військових кораблів, — сказав він.

Однак, як попереджає експерт, РФ може у будь-який момент перекрити Керченську протоку і не допустити українські військові кораблі для захисту українських інтересів на морі.

— Як вона це буде робити, РФ вже демонструє на цивільних суднах, — пояснив він.

Ще одним негативним фактором "спільного використання" Азовського моря є недопуск іноземних військових кораблів. Так, військові кораблі інших країн можуть заходити в акваторію моря на запрошення або дозволу однієї зі сторін учасниць Договору, але це має бути узгоджено з іншою стороною.

— Тобто, варіант постійного, на ротаційній основі, перебування в Азовському морі кораблів НАТО, за прикладом Чорного моря, повністю виключається, навіть для проведення навчань, — констатував він.

Як писало QHA, міністр інфраструктури України Володимир Омелян пропонував запровадити дзеркальні санкції та ініціювати міжнародні санкції проти Росії за створення перешкод суднам, які проходитимуть в українські порти Азовського моря. Міністр підкреслив, що Київ з квітня 2018 року фіксує регулярні огляди суден з боку російських військових.

Нагадаємо, 10 липня у Верховній Раді зареєстровано проект постанови № 8583 "Про звернення Верховної Ради України до Президента України, Міністра оборони України щодо Договору між Україною і Російською Федерацією про співробітництво у використанні Азовського моря". Текст документа розміщений на сайті парламенту.

У свою чергу директор Агентства з розвитку Приазов'я Костянтин Батозський заявив QHA, що питання денонсації договору вимагає комплексного підходу.

QHA