КИЇВ (QHA) -

Майже два роки тому, у День пам'яті жертв депортації кримськотатарського народу — 18 травня 2016 року президент України Петро Порошенко заявив про необхідність внесення змін до статті 10 Конституції України, яка регламентує статус АР Крим. Тим самим, по суті, було оголошено, що український політикум готовий розглядати це складне і важливе питання.

А ось який саме це матиме вигляд, тобто безпосередньо проект змін, повинна була виробити робоча група, яка у травні 2017 року впритул зайнялася роботою. До її складу увійшли народні депутати, члени Меджлісу кримськотатарського народу, провідні експерти та представники громадських організацій. Уже найближчим часом конституційні комісії повинні надати проект змін. Але з'ясовується, не всі задоволені тим, що в проекті прописано.

У чому незгода?

24 січня кримськотатарські активісти Сінавер Кадиров та Ерфан Кудусов на прес-конференції у Києві оприлюднили відкритого листа до президента України, в якому вони пропонують свій варіант змін.

— Усі наші пропозиції щодо змін до Конституції, які були спрямовані до підгрупи, були відхилені, на наш погляд, необгрунтовано. Це призвело до вихолощення самого змісту змін. Не зовсім зрозуміло, навіщо у такому вигляді, в якому пропонує робоча підгрупа, зміни взагалі потрібні, — настільки мало вони змінюють суть, — сказав Кадиров.

Зокрема, за словами активістів, їхня пропозиція замінити слова "Автономна республіка Крим" словами "Кримськотатарська автономна республіка Крим", робоча підгрупа відхилила, мотивуючи своє рішення тим, що Україна — унітарна країна і, згідно з Конституцією, не може мати у своєму складі інше державне утворення. Крім того, наприкінці кримськотатарський статус автономії не сформульований як "національно-територіальний", що, у свою чергу, може трактуватися як "культурний".

— На наш погляд, ми знову зіткнулися з необгрунтованою недовірою до кримськотатарського народу, яка до цих пір, незважаючи ні на що, існує у частині української політичної та наукової еліти. На наш погляд, саме це не дозволило членам Робочої підгрупи усвідомити суть проблеми, яку вони розглядали, і ухвалити стратегічно важливе рішення для відновлення єдності України, — заявив Сінавер Кадиров, зачитуючи текст листа.

У своєму проекті змін до Конституції активісти пропонують встановити офіційною мовою автономії тільки кримськотатарську, без визнання статусу української та російської.

Крім того, Кадиров і Кудусов вважають, що в автономії повинен функціонувати двопалатний парламент — Курултай, верхня палата якого буде обиратися винятково з кримських татар, а депутати нижньої — на основі загального виборчого права. При цьому, верхня палата повинна мати право блокування усіх актів, ухвалених нижньою.

— Йдеться про отримання кримськотатарським народом квоти у майбутньому парламенті Криму. На нашу думку, арифметичний підхід до зрівнювання кримськотатарського народу тут не працює. Голосування не дозволить нам проводити блокування цих рішень. Ми хочемо зрівняти ту чисельну арифметичну нерівність можливістю блокування всередині палат кримського парламенту, — заявив Ерфан Кудусов.

Чи обгрунтована критика?

Голова Меджлісу кримськотатарського народу Рефат Чубаров, коментуючи для QHA заяви активістів, заявив, що робоча група брала до уваги всі пропозиції.

— Іноді люди вламуються у відчинені двері. З травня по листопад минулого року відбувалася дуже ретельна робота над підготовкою змін і доповнень у 10 розділ Конституції. З першого ж засідання робоча група зробила свою діяльність максимально публічною і доступною для всіх. До її складу були включені члени Меджлісу кримськотатарського народу, провідні експерти та представники громадських організацій. І Сінавер Кадиров, і Ерфан Кудусов виявили бажання брати участь у засіданнях робочої групи. Їм була надана така можливість, — сказав він.

За його словами, робоча група обговорила і встановила параметри, у рамках яких повинні готуватися зміни. А вже всередині її працювала вужча підгрупа, оскільки 25 осіб збирати дуже складно.

— Ми вислухали і прийняли до уваги всі варіанти, які надійшли. Я підкреслюю, всі, у тому числі і той варіант, який, як мені здається, розданий сьогодні журналістам. Хочу сказати, що сформульований підгрупою остаточний текст — це не якийсь із варіантів, а новосформульований текст, що складається з багатьох думок і пропозицій, які були в різних варіантах, майже у всіх, — заявив Чубаров.

Голова Меджлісу кримськотатарського народу вважає, що всі моменти, на які звернули увагу Кадиров і Кудусов, є у тексті змін, підготовленому підгрупою.

— У тих змінах, які ми пропонуємо, передбачається, що в Конституції України буде записано, що Курултай є вищим представницьким органом корінного народу Криму — кримськотатарського народу. Таким чином, вищий представницький орган кримських татар як інституція включається до Конституції України, а Конституція Криму схвалюється Кримською радою за погодженням з Курултаєм і потім вирушає до Верховної Ради, де ставиться остання крапка. Хіба це не суб'єктність кримськотатарського народу? — сказав він.

Щодо мовного питання, зміни до Конституції передбачають, що кримськотатарська, як мова корінного народу, використовується в усіх сферах життєдіяльності кримського суспільства, за винятком тих, які передбачені законом.

— Можуть і повинні бути такі сфери, в яких буде винятково державна мова: це армія, правоохоронні органи і т.д. Але зрозуміло, що мова корінного народу буде використовуватися поряд з державною. У нашій країні єдиною державною є українська, — упевнений Чубаров.

Щодо права блокування усіх рішень законодавчого органу Криму кримськотатарськими представниками, Чубаров вважає, що у цьому питанні потрібно пам'ятати про стандарти демократії.

— Не можна пропонувати такі механізми формування кримської ради, які б ставили під сумнів принципи демократії, які утвердилися в усьому світі. Готуючи ці зміни, ми виходили з того, що законом повинні бути встановлені такі сфери життєдіяльності кримського суспільства, де рішення повинні прийматися спеціальним способом. Тоді для вас немає різниці, складаєте ви 51% у Верховній раді Криму, або, скажімо, 33%.

За його словами, головне не допустити, щоб меншість, яка, видно з усього, ще довго буде корінним народ, не страждала від волі більшості, і у той же час, щоб меншість не висувала ультиматуми більшій частині населення.

— Цей механізм уже давно діє в багатьох країнах. Є кілька питань, де корінні народи, за погодженням з іншими, мають вирішальний голос: це питання землі, використання мови корінного народу і екології. У наших змінах ми передбачили, що в ряді питань без схвалення представників кримських татар в парламенті Автономної Республіки Крим не можна буде приймати рішення.

Найближчим часом у повному складі повинна зібратися робоча група, на якій планується затвердити напрацьований підгрупою проект змін до Конституції, після чого вже повинна зібратися Конституційна комісія.

— Про цей алгоритм знають всі, хто так чи інакше має відношення до її роботи, включаючи і тих, хто сьогодні організував цю прес-конференцію. Я особисто їм говорив, що у них буде можливість відстоювати свій варіант або конкретні пропозиції на робочій групі, коли буде відбуватися голосування, — вважає голова Меджлісу.

Будь-яка дискусія несе користь, головне, щоб вона велася на професійному рівні. Кадиров і Кудусов у коментарі QHA заявили, що не проводили ніякої юридичної експертизи свого варіанту змін до Конституції, у той же час навіть при поверхневому ознайомленні видно, що їхні пропозиції вимагають фахового доопрацювання.

Роман Кот

QHA