КИЇВ (QHA) -

Зведений Росією Кримський міст певним чином полегшить і здешевить ротацію російських військ між материком і окупованим півостровом, однак не вирішить базових проблем, зумовлених окупацією, зокрема з водо- та електропостачанням.

Таку думку в коментарі агентству QHA висловив заступник директора з міжнародних питань Центру дослідження армії, конверсії і роззброєнь (ЦДАКР) Михайло Самусь, коментуючи значення Кримського мосту для російської мілітаризації окупованого Криму.

Водночас експерт зауважив, що наразі навряд чи варто очікувати різкого збільшення військового контингенту і зброї в Криму, оскільки за чотири роки окупації Росія вже завезла до Криму значну кількість різноманітного озброєння.

— Міст — це логістично-комунікаційна ланка, яка полегшить, здешевить і пришвидшить перекидання військ на окупований півострів з Росії. Звичайна логістика, матеріально-технічне забезпечення буде переведено на більш дешевий спосіб через міст. Усе інше фактично не зміниться. Міст полегшить комунікацію, забезпечення російських військ, але це не вплине кардинально на якийсь склад угруповання, яке створено зараз росіянами в Криму. Насправді російськими військами Крим вже настільки насичений, що я не думаю, що там потрібні якісь масові перекидання. Єдине, що тепер цей міст буде використовуватися для того, щоб техніка постійно знаходилась в ротації і могла швидко перекидатися до місця дислокації.

На думку експерта, Крим сам по собі не має великого значення для ведення сухопутних операцій, оскільки все одно залишається островом для країни-окупанта. Крим має значення для військово-морського компоненту і військово-повітряного компоненту, а також для використання ракетної зброї проти України і в Чорноморському басейні, і для протидії турецькому контролю проток Босфору та Дарданелли.

Михайло Самусь також зауважив, що будівництво мосту не вирішить базові проблеми Криму, зумовлені російською окупацією, зокрема, з водо- та електропостачанням. Причому, ці проблеми не будуть вирішені ані для військових, ані для цивільних кримчан чи туристів, яких навіть полегшення дороги до Криму у зв’язку із введенням мосту, навряд чи привабить їхати на відпочинок до необлаштованого у побутовому плані півострова. Окрім того, міст відкрили тоді, коли решта інфраструктури ще не запущена, зокрема, траса Таврида.

— Залишається незрозумілим, яким чином вони возитимуть ту саму воду, наприклад, тому що питання забезпечення водою не вирішено і буде залишатися актуальною проблемою для усього Кримського півострова. Для Росії Крим лишається островом, окупованою територією, яка буде приєднана мостом до території Росії. Але ключові проблеми, як водо- чи електрозабезпечення, вони залишаються.

Михайло Самусь також припустив, що через певний час проявляться проблеми, зумовлені авральним будівництвом Кримського мосту, який будувався в радянських традиціях політичних пропагандистських проектів. Зокрема, під час проектування і зведення мосту все підганялося під потреби політичної доцільності і за дужки виводилися потенційні проблеми з його конструкцією, взагалі доцільністю будувати таку споруду в тому місці, а також питання фінансування робіт. На думку експерта, через певний час ми почуємо і побачимо відгомін тих проблем, на які наразі заплющуються очі, і які поки що не є очевидними (зокрема, у тому числі й російські фахівці говорили про недоцільність будівництва мосту в Керченській протоці через складні грунти та руйнівну силу зимових штормів — ред.).

— Вони гнали до дати певної відкрити цей міст, як в СРСР до Жовтневої революції чи Великої перемоги, а потім проявляються дуже великі проблеми і у самій конструкції, і особливо у фінансовій компоненті. Знаючи  радянську традицію і російську, я впевнений чомусь, що підрядникам за ці роботи ще не заплатили. І скоро ми дізнаємося, що величезна кількість буде і судових позовів і від підрядників, і від субпідрядників. Мені чомусь здається, що усі працювали там безкоштовно, це нормальна практика як в Росії, так і в Радянському Союзі — давайте виконаємо рішення Великого Путіна, а далі розберемося, це вже деталі. А ці деталі потім проявляються і стають головною проблемою — і як цей міст обслуговувати, і як його доводити до кондиції. У принципі вже нікому нецікаво — як залізницю там збудують. Головне, що Путін міст відкрив на КАМАЗі і все, питання закрито. Далі йде Чемпіонат світу з футболу, в авральному порядку облаштовуються стадіони, а за півроку і там, і тут почнуть розбирати завали — що вони там відкрили, і хто кому скільки винен за цей аврал. Я впевнений, що так і буде.

Раніше постійний представник президента України в АРК Борис Бабін висловив думку, що Кримський міст створить передумови для більш активного використання півострова як плацдарму російської агресії проти України, інших країн Європи і регіону Середземного та Чорного морів.

QHA