КИЇВ (QHA) -

Увечері в середу, 14 червня, Виконком Соціал-демократичної партії Румунії у своїй оцінці діяльності уряду звинуватив його у зриві термінів виконання урядової програми. Після цього призначений лише півроку тому румунський уряд на чолі з Соріном Гріндяну припинив роботу. Увечері 14 червня всі міністри, що входять до його складу і в той же час належать до лав правлячої Соціал-демократичної партії (СДП), колективно подали у відставку на знак недовіри прем'єру країни Соріну Гріндяну.

Парламентська коаліція двох партій у складі СДП та Союзу демократів і лібералів висуває звинувачення прем'єр-міністру у затягуванні термінів реалізації економічних реформ. У той же час глава СДП Лівіу Драгня повідомив, що його партія разом із партнерами по коаліції готова сформувати новий Кабінет міністрів.

Сам же прем'єр-міністр Румунії Сорін Гріндяну здаватися не збирається, і попередив міністрів, що відставку повинен затвердити президент Клаус Йоханніс і закликав їх до відповідальності. Сам він у відставку йти не збирається.

— Я не подам у відставку. Я маю поводитися відповідально. Це уряд Румунії, а не уряд виконкому СДП. Подам у відставку, коли Клаус Йоханніс після консультацій з партіями призначить прем'єра від СДП. Я не тримаюся за крісло і сподіваюся, що ця криза закінчиться найближчим часом, — прокоментував ситуацію Гріндяну.

QHA поспілкувалося з експертом Ради зовнішньої політики «Українська призма» Сергієм Герасимчуком про те, куди може привести Румунію криза, що несподівано спалахнула.

QHA: Пане Сергію, що саме у діях уряду викликало невдоволення виконкому соціал-демократів?

Сергій Герасимчук: Тут треба розрізняти причини і привід. Приводом стала негативна оцінка стану виконання урядової програми. Причиною, як на мене, є те, що Сорін Гріндяну поставив під сумнів лідерство у партії Лівіу Драгні, а Драгня, який сам мав прем'єрські амбіції, дуже ревниво ставиться до цього.

Характерно, що Гріндяну був компромісною фігурою, яка задовольнила президента Румунії Йоханніса — у нього доволі чиста репутація порівняно з іншими соціал-демократами: його найбільше правопорушення — куріння у публічних місцях, і Гріндяну успішно використовує цей факт.

Гріндяну також публічно відмежувався від спроб соціал-демократів запровадити амністію для корупціонерів у Румунії, наголосивши, що саме він підписав урядове рішення про скасування цієї ініціативи. Тепер він використовуватиме цей аргумент, протиставляючи себе верхівці соціал-демократів, щодо якої відкриті справи щодо корупції або вже є відповідні судові рішення.

Я припускаю, що на спроби Драгні взагалі усунути Гріндяну з політики той, апелюючи до електорату соціал-демократів, спробує поборотися за зміну облич у партії, а у крайньому випадку навіть піде на її розкол.

У свою чергу Драгні не дають спокою лаври Качинського у Польщі, коли останній має майже повну владу не обіймаючи посади президента чи прем'єра, а лишень посідаючи місце лідера правлячої партії, і він прагнув запровадити таку модель і в Румунії.

QHA: Чи достатньо у Гріндяну ресурсів і прихильників для того, щоб, розірвавши відносини з соціал-демократами, створити власну політичну силу? Як його сприймають прості румуни?

Сергій Герасимчук: У випадку розколу соціал-демократів їхнє електоральне ядро опиниться у ситуації фрустрації. Проте, беручи до уваги «підмочену репутацію» Драгні, а також те, що нині до нього в жорсткій опозиції президент та ліберал-демократи, не виключаю, що шанси у Гріндяну непогані. Проте, мені здається, він свідомий, що розкол соціал-демократів позбавить їх влади, тож скоріше намагатиметься перехопити лідерство у партії, а вже якщо це не складеться, то спробує «втопити» Драгню навіть ціною втрати влади соціал-демократами.

QHA: Яке ставлення до всього цього партнера соціал-демократів по парламентській коаліції ALDE (Альянсу демократів і лібералів, — ред.)? Як вони можуть використати розбрат у лавах союзників?

Сергій Герасимчук: Наразі ALDE йде у фарватері команди Лівіу Драгні. Гіпотетично у разі кризи в лавах соціал-демократів ALDE могла б спробувати номінувати свого компромісного кандидата. Проте не думаю, що це станеться. Калін Попеску-Тарічану (лідер ALDE, — ред.) надто обережний і доволі неповороткий аби активно грати власну гру під час поточної урядової кризи.

QHA: І останнє запитання. Яким чином політична криза в Румунії може вплинути на українсько-румунські відносини?

Сергій Герасимчук: Негатив у тому, що перманентні політичні кризи у Румунії, як і ротації в уряді України гальмують міжурядову співпрацю навіть на рівні контактів середньої ланки. Позитив — усі впливові політичні сили в Румунії наразі посідають проукраїнські позиції, тож зміна уряду чи навіть зміна складу коаліції не матиме негативного впливу на позитивний дух двосторонніх відносин.

Спілкувався Роман Кот

QHA