КИЇВ (QHA) -

У середу, 14 червня за сприяння «Фонду української політичної культури» пройшов круглий стіл, на якому були обговорені аспекти законопроекту Петра Порошенка № 6175 від 13.03.2017 про внесення змін до Закону України «Про громадянство України» щодо реалізації права змінити громадянство (далі — законопроект).

Думки експертів щодо проекту даного Закону України загалом були єдині, хоча кожен з фахівців акцентував увагу журналістів на особливостях свого бачення ситуації. Зокрема на тому, що документ досить сирий, не проходив такого необхідного для демократичного суспільства громадського обговорення і містить певні ризики для іміджу нашої країни.

Експерт «Фонду громадської безпеки» Юрій Гаврилечко повідомив, що ЗМІ розглядають даний Законопроект як інструмент тиску на опозицію, яка, у свою чергу, може вплинути на територіальну нестабільність у східних і прикордонних регіонах України.

 Також зазначу, що на сьогодні існує правова колізія між 25-ю статтею Конституції і чинним Законом України про громадянство. Конституція передбачає, що ніхто не може позбавити українця громадянства, а в ЗУ прописано, що українець сам себе може позбавити громадянства в разі отримання іноземного громадянства, — поінформував він.

Професор, експерт Українсько-Ізраїльського інституту стратегічних досліджень імені Голди Меїр Валерій Самсонкін висловив дещо інше бачення даної проблеми.

— Я не поділяю думку тих політологів, які вважають, що це тиск на опозицію. Думаю, що це політично недалекоглядний крок, спрямований проти тих людей, яких президенту треба покарати. Законопроект є не тільки несвоєчасним, а й шкідливим для України і незрозуміло, на кого він спрямований.

Як приклад він навів Ізраїль, де немає заборони подвійного громадянства для простих громадян. Ця заборона стосується тільки керівництва держави, і діє стосовно президента, керівників силових міністерств, депутатів Кнесету (парламенту, — ред.). Для того, щоб нівелювати негативні наслідки законопроекту, Самсонкін запропонував внести правки і обмежити дію майбутнього закону для виборних і тих, що обіймають відповідальні пости громадян України.

Мені здається, що ті, хто спровокували і порекомендували Порошенку саме в цей момент виступити з цим (законопроектом) для того, щоб налякати окремих чиновників, які мають подвійне громадянство, розуміють, що авторитет Конституції у державі вищий за будь-який закон і розгляд на суді подібних справ, швидше за все, закінчиться нічим,  вважає Валерій Самсонкін.

На його думку, в результаті прийняття законопроекту і надання йому статусу ЗУ з України поїде 4-5 мільйонів її громадян. Крім того, це дасть можливість отримати польське або угорське громадянство тим, хто раніше не хотів цього робити.

У свою чергу політолог, директор Українського інституту аналізу та менеджменту політики Руслан Бортник навів ще більш кричущі цифри:

Як мінімум 10% населення України на сьогодні вже має подвійне громадянство. Адже ми, в першу чергу, маємо справу з більш ніж 2 млн кримчан. За даними російської перепису 2014 року, 97,5% кримчан мають громадянство Росії, але з інших джерел можна зробити висновок, що практично всі з них зберегли українські паспорти.

Він також нагадав про 1 млн українських громадян наших гастарбайтерів, які працюють в Росії, і біженців, які мають російське громадянство. А також повідомив, що РФ останнім часом значно спростила отримання російського громадянства, причому при отриманні паспорта ввели таке поняття як "носій російської мови".

Більше того, РФ збирається йти далі, у Держдумі лежить законопроект, який спростить отримання громадянства РФ окремо для громадян України. Це така собі асиметрична відповідь Російської Федерації на можливість введення візового режиму з Україною та безвізового режиму України з країнами ЄС.

За інформацією Бортника, як мінімум 1 млн гастарбайтерів і біженців з Донбасу вже сьогодні або мають громадянство РФ, або перебувають на стадії його отримання.

— У західних регіонах України від 200 до 500 тисяч жителів Закарпаття мають громадянство Угорщини. 80-150 тисяч українців мають румунське громадянство. У Молдові близько 70% громадян мають румунські паспорти. Крім того, багато бізнесменів мають словацькі, чеські, португальські, панамські паспорти. Це рівень еліт і дуже багато політиків і бізнесменів мають такі громадянства,  наголосив він.

Директор Українського інституту аналізу та менеджменту політики також нагадав про ситуацію, коли минулого року українського громадянина, бізнесмена Платона Бесєдіна протягом тижня позбавили громадянства України і видали другу Порошенка  бізнесменові Плахотнюку. Причому підставою видачі молдавській стороні стало відсутність в архівах МВС України заяви про отримання Бесєдіним українського громадянства 1996 року.

Подібний сценарій може бути розіграний в будь-який момент, оскільки ми розуміємо, що таке українська влада і який рівень її судів. Потенційно, якщо цей закон запрацює, то проти будь-якого з громадян України цей механізм може бути застосований лише на тій підставі, що в архіві МВС України немає якогось документа, зазначив Бортник.

Небезпека правової неврегульованості питання з українським громадянством, підбиваючи підсумки, відзначили всі експерти. І основною причиною даної тези став той факт, що сама держава системно порушує ключові положення про громадянство.

Про це, зокрема, свідчить наявність так званих легіонерів (людей з декількома громадянствами) у складі українського уряду. І особливо процес призначення даних держслужбовців на високі державні посади. І якщо наводити лад із громадянством, то, на думку Руслана Бортника, треба починати з себе, і оприлюднити те, скільки громадянств має президент Петро Порошенко, прем'єр-міністр Володимир Гройсман та голова парламенту Андрій Парубій.

ФОТО: інтернет

QHA