КИЇВ (QHA) -

Історична драма «Урожай Диявола»/«Гіркі жнива»/«Bitter Harvest» канадського режисера українського походження Джорджа Менделюка, безумовно, може стати не просто ще однією стрічкою про трагічні події в історії одного народу, а й мало не документальною картиною для людей, які нічого не знають про Голодомор.

Маючи великий, що складається з понад 70-ти фільмів, режисерський досвід, (здебільшого на телебаченні) Джордж Менделюк, на великому метрі був не таким успішним. Однак його бажання поділитися зі світом своїм баченням історичної катастрофи, мабуть, і особистими переживаннями, переданими режисерові його матір'ю, яка пережила Голодомор, гідні похвали.

Чи впорався Меделюк з поставленою планкою? І чи вдалося «ситому» зняти фільм про «голодних»?

Сюжет

Радянський режим, знищивши під час громадянської війни всіх своїх опонентів, НЕПом спочатку різко послабивши контроль над народом, а потім, з приходом Сталіна різко закрутивши гайки, влаштував масові репресії, партійні чистки та геноцид українського народу, заморивши мільйони ні в чому не винних людей голодом .

Хоча режисер досить правдоподібно показує страждання людей, приречених на смерть Йосипом Сталіним, картина набагато ширша і глибша за змістом. Тут є і другорядна, показана пунктиром сюжетна лінія про тих, хто спочатку повірив радянському режиму, пішовши до нього на службу і загинувши від його ж руки. Але, звичайно ж, головною залишається історія кохання головних героїв, які змушені долати перешкоди долі.

Через таку багатоплановость фільм насправді поглинає глядача, навіть незважаючи на деякі сюжетні діри, які таким чином не дуже кидаються в очі. Недоліком картини є і погане опрацювання деяких другорядних персонажів, мотивація та дії яких залишаються загадкою.

Актори

Незважаючи на відсутність гучних імен, акторам, які грають головні ролі, вдалося передати не тільки ідеї, закладені режисером і сценаристами, але і всі необхідні душевні переживання та емоції. Добре впоралися зі своїми ролями Саманта Баркс («Знедолені») і легендарний Теренс Стемп («Колекціонер»). Ну а Макс Айронс («Театр», «Жінка в золотом») в особі головного героя всієї історії досить переконливо розкрив еволюцію свого персонажа, який пройшов шлях від випещеного художника-інтелігента до воїна, готового зі зброєю в руках боротися за свої ідеали.

На їх фоні блідо виглядає хіба що головний антагоніст в особі Тамера Хассана (Розплата»), якому не вдалося в повній мірі розкрити свого персонажа. Другорядні ж актори грають рівно на тому рівні, на якому від них вимагається, і особливо виділити за будь-які заслуги когось одного не виходить.

Так само як і акторська гра, виділяється під оцінку і ще одна важлива деталь будь-якого фільму, а особливо такого, що розповідає реальні події з минулого, — це операторська робота. І робота Дугласа Мілсома («Легіонер») у фільмі на рівні. Не можна сказати, що він вражав глядача якимись небаченими оригінальними ходами, але в цілому знято все досить професійно.

І, звичайно ж, музичний аспект фільму «Урожай Диявола». Бенджамін Уоллфісч, який відзначився в якості композитора для таких фільмів, як «Танцюючий у пустелі» і «Приховані фігури», вдало підкреслив кожним написаним саундтреком всі емоційні деталі фільму: трагізм того, що відбувається, душевного метання або ж супровід до батальних сцен.

У цілому, Bitter Harvest — фільм із хорошим багатоплановим сюжетом, який рухають детально прописані персонажі. За їх розвитком по ходу розповіді цікаво спостерігати, що останнім часом велика рідкість у кінематографі. Проте місцями позначається невеликий бюджет фільму, через що створюється відчуття деякої камерності та локальності, що позначається, у першу чергу, на батальних сценах і зображенні страждань голодуючих мирних жителів. Незважаючи на всі недоліки картини, глибокий психологізм, що спостерігається, навряд чи залишить когось байдужим.

Завдяки фільму «Урожай Диявола» світ дізнається не просто ще одну трагічну сторінку в історії українського народу, а й той героїзм і бажання свободи, якими прошита вся історія українців.

Роман Кот

ФОТО: інтернет

QHA