КИЇВ (QHA) -

Керівниця телерадіостудії Міністерства оборони України  Яна Холодна розповідає про ребрендинг і роботу військового радіо та телебачення України.

Радіо Hayat: Як починалося військове радіо і військове телебачення України? Як вони змінилися у 2014 році, коли відбулася анексія Криму?

Яна Холодна: Військова журналістика як така до 2014 року, до всіх цих трагічних подій у нашій державі фактично була забута, сплюндрована і нікому не потрібна. У нас цей напрямок був потрібен тій армії, яка була до 2014 року. Більше нікому. І то я маю сумніви, що цей напрямок був потрібен і тій армії.

Звісно, 2014 рік перевернув абсолютно все у нашій державі. І не тільки у сприйнятті того, що відбувається, а й у розумінні того, наскільки важлива безпека нашої держави, наскільки важлива в цьому контексті наша армія, наші Збройні сили України. Один з моїх інтерв’юерів сказав, що нарешті наше суспільство зрозуміло, що ЗСУ потрібні нам не тільки для того, щоб раз на рік виступати на параді, а й для того, щоб захищати кожного українця.

Така сама історія відбулася і з військовою журналістикою. Я очолила цей колектив, центральну телерадіостудію Міністерства оборони України, у січні 2015 року. 

Треба було щось говорити, якось інформувати суспільство про те, що відбувається. В рамках того, що було можливо, мої колеги, які працювали, служили на той час, це робили. Почалася війна, була деяка розгубленість. Військові журналісти до того висвітлювали конфлікти деінде.

Набагато страшніше, коли це відбувається за 700 кілометрів, коли це твій рідний дім. Всі консолідувалися і почали, не шкодуючи здоров’я, виїздити на Схід і знімати, говорити про те, що там відбувається. Почалося нове життя військового телебачення, бо до того це були якісь стандартні програми, якісь розповіді про армію. Саме 2014 рік дав нове дихання. Саме війна дала нове дихання військовій журналістиці, військовому телебаченню.

Коли я очолила цей колектив, ми зробили невеличкий ребрендинг. Ми почали створювати нові телевізійні проекти, зробили ставку на ролики, на кліпи. На той час сформувався архів з подій 2014 року. Ми вже мали пласт хорошого відео. 

На фронті в АТО не було хорошого українського контенту. Наші бійці слухали «сепарські» ресурси, де їм розповідають з ранку до вечора про те, яка сильна і могутня армія цих недореспублік «ЛНР» та «ДНР». Ми просто зрозуміли, що так не має бути, ми зрозуміли, що люди перебувають в інформаційному вакуумі, цей вакуум треба заповнювати.

Моя особиста думка, що таке радіо мало з’явитися ще у 2014 році. Дехто говорить, що тоді було трохи не до того. Потім, коли війна стала більш позиційною, все стало трохи зрозумілішим, прийшов час створювати таке радіо. Ми не відкрили Америку. Військове радіо, якщо брати міжнародний досвід, має американська армія, ізраїльська. Це був логічний крок, який ми просто вимушені були зробити. Американське радіо створене для того, щоб його слухали військові у місіях на інших континентах, для того, щоб солдат розумів, що відбувається у нього в державі. 

Ми поставили собі дедлайн, що 1 березня 2016 року в ефірі військового радіо скажемо: «Доброго ранку, Україно». Так і вийшло.

Радіо Hayat: Можливо, були якісь кумедні випадки щодо організації роботи журналістів або безпосереднього спілкування з військовими?

Яна Холодна: Проблем не виникає ні у кого ні з ким, незалежно від того, який це чин, чи це генерал чи звичайний солдат. Людські стосунки, усмішка і добре слово завжди творять дива.

Радіо Hayat: В нашому ефірі була ваша колишня начальниця, співслужбовиця, колишня очільниця прес-служби Міноборони України пані Оксана. Вона казала про початок інформаційної боротьби, про 30 січня, це було після подій в Авдіївці. Можете розповісти про формування прес-центру? 

Яна Холодна: Авдіївка – маленьке містечко. Там вирують бої, немає нормального інтернету. Від Авдіївки до, наприклад, Костянтинівки їхати добрих 30 – 40 кілометрів. Оксана тоді вийшла з пропозицією до міністра, вона запропонувала створити там прес-центр, який був би на місці, куди б могли приїздити журналісти, щоб скинути відео.

Там мав би бути інтернет, щоб і наша мобільна група могла би там перебувати, щоб постійно знімати це все і передавати нам на Київ. Ця ідея біла сприйнята позитивно. Оксана поїхала разом із оператором і ще з декількома людьми. Вони швиденько організували цей прес-центр в Авдіївці. Він існує до цього часу, там знаходиться спікер, тому що Авдіївка залишається однією з найгарячіших точок.

Радіо Hayat: Як формувалися ваші програми?

Яна Холодна: Перед тим, як запустити радіо, був великий мозковий штурм, збиралися люди, які мають досвід відкриття комерційних радіостанцій в Україні. На той момент ми до кінця не розуміли, що таке радіо, як це все працює, ми все це дізнавалися. Ми дійшли до того, що військове радіо має бути для військових.

Це наша основна цільова аудиторія. Ми на той момент навіть не розраховували, що отримаємо такий великий відсоток слухачів з цивільного населення. Я розуміла, що у солдата армія 24/7. Не можна його «пічкати» армією ще.

Людині треба дати можливість відпочити. Це музика, якісь ненав’язливі новини, цікаві проекти, які можуть бути корисні в плані соціального захисту. Ну, і щось легке для сприйняття, просвітницьке. Ми одразу сказали, що 70% музики і 30% інформації. Такого концепту ми намагаємося дотримуватися. 70% музики спрацювали на позитив. Радіо слухають таксисти, цивільні у торгівельних центрах, у кафе.

Радіо «Армія FM» можна почути у 17 містах. Це Маріуполь, Волноваха, Мар’їнка, Красногорівка, Гірник, Очеретине,  Краматорськ, Слов’янськ, Костянтинівка, Попасна, Станиця Луганська, Щастя.

З вересня ми запровадили «фішку»: раз на місяць ми їздимо в АТО і проводимо виїзні ефіри там. Ми робимо два дні. Перший день присвячуємо цивільним. Ми зустрічаємося або з місцевою владою, або з проукраїнською громадою.

Другий день ми присвячуємо бойовій бригаді, яка знаходиться в АТО. Ми робимо три виходи по годині і намагаємося якнайширше розкрити суть цієї бригади, показати її найкращих представників, розказати якісь цікаві історії, заздалегідь готуємо 12 фактів про бригаду. Наступного тижня будемо в гостях у 30-ї бригади. 

У нас є окрема програма – «Пісенник воїна». Коли ми запустилися, військові почали надсилати нам свої пісні. Ми створили окремий проект, де іде коротенька розповідь про самого героя, того, хто написав музику, а потім його пісня.  

Проект «Ветерано Бізнес» був одним з перших проектів. Ми дружимо з власником піцерії «Veterano Pizza» Леонідом Остальцевим. Ясно, що його приклад того, як потрібно повертатися до цивільного життя, як потрібно розвивати свою справу, є практично хрестоматійним посібником. На цей проект запрошують хлопців, які відкрили бізнес. Тут відбувається консультація, розповідь про проблеми, з якими стикалася людина. Можливо, хтось послухає і візьме щось корисне для себе. Також ми формуємо образ ветерана АТО.

Радіо Hayat: Ви казали, що у 2013 році були у Криму. Яким вам згадується Крим?

Яна Холодна: Це була приватна поїздка навесні. Я побачила абсолютно інший Крим, тому що завжди їздила туди влітку. Я впевнена, що Крим повернеться. Про це говорять військові. Вони свято вірять в те, що це так і буде, особливо ті військові, які вийшли звідти, які не зрадили Батьківщини. Крим завжди був для мене оазою чогось гарного, привітного. Я до цього часу сприймаю Крим українським. Все, що там зараз відбувається, тимчасове.

QHA