КИЇВ (QHA) -

Довкола Керченського мосту постійно відбуваються скандали. Ще у процесі будівництва споруда отримала десятки акаунтів практично в усіх соціальних мережах — Фейсбуці, Твіттері, Одноклассниках, Інстаграмі, на каналі Ютуб, міст має кілька сайтів, про нього написана стаття в російськомовній Вікіпедії. Йому навіть придумують ім'я.

В інтернеті розміщено десятки вакансій для потенційних будівельників мосту, хоча в інших ЗМІ з'являються дані про те, що його будуть безкоштовно будувати студенти Московського держуніверситету. Недобудований міст знімають з космосу, його зображення пропонують розмістити на російських грошах.

Будівництво мосту пов'язують із давнім бізнес-партнером Володимира Путіна, а його кошторис за час будівництва зріс більш ніж в 10 разів. Періодично з'являється інформація про те, що грошей на фінансування «будівництва століття» більше немає.

При цьому компанії, які займаються зведенням Керченського мосту, періодично потрапляють в санкційні списки.

В майбутньому мосту приписуютьвластивості залучити до Криму 14 млн туристів і вистояти у 8-бальному штормі.

Однак QHA більше цікавила практична сторона питання. А саме — чи відповідають очікування, пов'язані з будівництвом Керченського мосту, з його потенційними можливостями? Наскільки готова до запуску споруди супутня інфраструктура, чи реально провести залізницю і чи здадуть міст у заявлені терміни  2018 року?

Голова експертної ради ГО «Всеукраїнський центр реформ транспортної інфраструктури», екс-глава «Укрзалізниці» Олександр Завгородній розповів про підводні камені у будівництві мосту, який за три роки обріс масою міфів.

Мостовий перехід через Тузлу ускладнений через формування підходів

— Характеризуючи будівництво мосту Керч Тамань у березні 2017 року, хочу сказати, що будівництво цього об'єкта за обсягом і категорією складності можна сміливо віднести до будівництв найвищого класу. І багато будівельників та інженерів були б горді брати участь у цьому будівництві, якби не одне але: дуже шкода, що будівництво мосту проходить на тлі серйозних геополітичних змін, обумовлених агресією Росії щодо українського народу. Однак я пропоную розглянути професійні питання, що стосуються проекту будівництва мосту і втілення його у життя, зазначив Олександр Завгородній.

Фахівець вважає, що обране проектне рішення будівництва мостового переходу довжиною близько 19 км через острів Тузла є оптимальним з інженерної точки зору.

У той же час дане рішення ускладнене з точки зору формування підходів до мостового переходу, в першу чергу залізницею і з боку Керчі, і з боку Тамані, повідомив Завгородній.

На його думку, міст запроектований зі значним запасом пропускної спроможності як для автомобільного, так і для залізничного транспорту. Передбачено, що 2019 року по Керченському мосту за добу буде проходитиме 47 пар поїздів: 12 вантажних і 35 пасажирських, зокрема приміських, а чотири смуги дорожнього полотна володітимуть пропускною спроможністю у 12,8 тисяч транспортних засобів.

До 2025 року інтенсивність руху, згідно з планом, перевищить 50 пар поїздів, що дозволить перевозити 16 млн тонн вантажів та понад 15 млн пасажирів щорічно.

А через 20 років після відкриття переходу по ньому пройдуть вже 65 пар поїздів, здатних перевезти між Кримом і Кубанню понад 26 млн тонн вантажів та понад 17 млн ​​пасажирів на рік.

Параметри пропускної здатності мосту перебільшені

Зазначені параметри пропускної здатності занадто оптимістичні з дуже простої причини. На даний момент Керч пов'язана з основними містами півострова автомобільною дорогою з однією смугою в кожному напрямку і малим ваговим навантаженням, а також однопутною, неелектрифікованою залізницею,  наголосив Завгородній.

При цьому, як зазначив експерт, на даному етапі з боку Тамані все виглядає дещо прогресивніше: електрифікована залізниця і місцями чотирьохсмугова траса «Дон», реконструкція якої передбачена проектом 2018 року.

Будівництво швидкісної траси «Таврида» не спряжений з особливими складнощами при належному рівні фінансування, хоча моніторинг показує відставання від запланованих термінів початку і закінчення будівництва вже мінімум на рік.

— А ось питання розвитку пропускної спроможності залізниці перебуває під великим питанням, в першу чергу через високу складність з електрифікацією ділянки через відсутність вільних потужностей на території півострова. Додана схема чітко показує, що є проблеми з обох боків переправи для організації повноцінного залізничного сполучення, з огляду на значне навантаження від порту Новоросійськ,  пояснив Завгородній.

Відставання у будівництві очевидне: міст здадуть не раніше 2020 року

Експерт прокоментував темпи будівництва основного об'єкта:

— На початок березня 2017 року навантажено понад 4100 паль трьох типів з понад 7000, передбачених проектом. Також готові більше 300 опор з 595, ведеться складання прольотів на сухопутних ділянках і аркових прогонових будов, йдуть роботи з бетонування плити проїжджої частини.

Але відставання від первинного графіку вже явно проглядається, про що може свідчити той факт, що з сайтів об'єктів будівництва мостового переходу і траси «Таврида» прибрані графіки виробничих робіт.

На підставі даних моніторингу можна підбити проміжний підсумок. Незважаючи на всі складнощі будівництва об'єкта такого класу, роботи ведуться. Відставання від первинного графіку значне, і на даному етапі не має тенденції до скорочення. Тому за умови достатнього фінансування завершення будівництва мостового переходу можна очікувати не раніше 2020 року.

ФОТО: інтернет

QHA