КИЇВ (QHA) -

До тексту законопроекту про деокупацію Донбасу, який підготовлений до другого читання, включене положення, що передбачає скасування вільної економічної зони «Крим».

Про це йдеться в тексті законопроекту «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», розміщеному на сайті ВРУ. Сьогодні у парламенті триває розгляд цього законопроекту 

Так, у Прикінцевих і перехідних положеннях (ст.11) зазначається, що цей закон діє без шкоди для невіддільного суверенного права України на тимчасово окуповану Російською Федерацією територію Автономної Республіки Крим і міста Севастополя та заходів, спрямованих на відновлення територіальної цілісності України у межах її міжнародно визнаного державного кордону.

А в наступному п.4 пропонується скасувати закон, яким запроваджено ВЕЗ «Крим»:

— Визнати таким, що втратив чинність, Закон України «Про створення вільної економічної зони "Крим" та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» (Відомості Верховної Ради України, 2014 р., №43, ст. 2030; 2015 р., №1, ст. 1, №46, ст.417).

Згідно Порівняльної таблиці на друге читання, авторами цієї пропозиції вказані народні депутати Іван Вінник (БПП), Сергій Пашинський та Андрій Левус (обидва Народний фронт) і позафракційна Надія Савченко.

Слід зазначити, що в законопроекті пропонується лише скасування закону про створення ВЕЗ «Крим», однак нічого не пропонується на заміну, що дає підстави побоюватись створення певного вакууму в питаннях економічної взаємодії з окупованим півостровом.

До речі, в тексті законопроекту №7163, який був внесений президентом і проголосований парламентом у першому читанні в жовтні минулого року, норми про скасування ВЕЗ «Крим» не було. Та й загалом закон був чітко спрямований на деокупацію і реінтеграцію окремих районів Донецької та Луганської областей, окупованих Росією, а також на законодавче визначення в українському правовому полі статусу Росії як країни-агресора і окупанта на Донбасі та заміни терміну "АТО" на "зовнішня збройна агресія РФ". Окупований Крим згадувався лише один раз у тому контексті, що закон про деокупацію Донбасу не зашкодить відновленню українського суверенітету над Кримом.

Однак через широкий резонанс законопроекту, в ході доопрацювання до другого читання, згадування Криму було суттєво збільшене — в доопрацьованому тексті Крим згадується вже 16 разів. Прихильники цього вважають, що таким чином Україна підтверджує, що «про Крим не забули» і вкотре акцентує намір відновити свій суверенітет також і над АРК. Водночас багато хто вважає, що змішування Криму і Донбасу в законопроекті, який присвячений врегулюванню конкретних питань щодо ОРДЛО, розмиває цей закон, затушовує його основний зміст.

Як повідомляло QHA, скасування вільної економічної зони «Крим» восени 2015 року було однією з вимог організаторів громадянської блокади окупованого Росією Криму. Згодом з'явилось кілька законопроектів на схожу тему. Один із законопроектів підготувало Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньопереміщених осіб, ще два законопроекти є продуктом депутатської ініціативи.

Експерти вважають, що, крім закону про скасування ВЕЗ «Крим», треба додатково й одночасно приймати закон, який врегулює питання економічної взаємодії з окупованими територіями, оподаткування, ввезення і вивезення товарів тощо, оскільки просте скасування закону може «відкрити шлюзи» для економічного підживлення ворога.

Довідка: Закон «Про створення вільної економічної зони "Крим"» був прийнятий на виконання статті 13 закону «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» у серпні 2014 року. Закон про ВЕЗ встановлює правовий режим ввезення та вивезення товарів з тимчасово окупованої території, а також особливості оподаткування таких операцій.

Закон передбачає цілу низку пільг в оподаткуванні у зв'язку із введенням вільної економічної зони. Так, звільняються від оподаткування доходи, отримані юридичними особами та їхніми відокремленими підрозділами на тимчасово окупованій території, а також операції з інших об'єктів оподаткування на цій території.

Поставка товарів з території ВЕЗ "Крим" на іншу територію України з метою їхнього вільного обігу здійснюється у митному режимі імпорту. Поставка товарів, що мають митний статус українських товарів, з іншої території України на територію ВЕЗ "Крим" прирівнюється до митного режиму експорту.

Згідно з підпунктом 6.6 статті 6 закону, товари, випущені для вільного обігу на тимчасово окупованій території України, вважаються товарами походженням з України та вільно переміщуються на іншу територію України без накладання будь-якого мита за умови подання сертифікату про походження товару з України, що видається торгово-промисловими палатами на іншій території України.

QHA