КИЇВ (QHA) -

Всі дії Росії, спрямовані на створення транзитних перешкод для України, є політично вмотивованими і не містять під собою економічного підґрунтя, тож уряд не бачить сенсу проводити переговори на рівні економічних відомств. Так відповіла заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі — Торговий представник України Наталія Микольська в інтерв’ю корреспонденту QHA на питання: Чи є можливість розблокувати наступного року заблокований РФ транзит товарів походження з України до країн Середньої Азії та Кавказу і чи ведуться про це переговори?

— Треба розуміти, що всі дії Російської Федерації, пов’язані з торгівельною агресією, є політично вмотивовані, вони не містять під собою економічного підґрунтя, тому вести дискусію в контексті розмови двох органів, які відповідають за економічну політику або за міжнародну торгівлю, об’єктивно, напевно, я не бачу в цьому сенсу. І в цьому сенсу також не бачить уряд.

За словами заступника міністра економічного розвитку й торгівлі, обмеження транзиту є частиною плану РФ щодо фактичної агресії щодо України, який включає військову, торгівельну, а також транспортну, «транзитну»  агресію.

Наталя Микольська також акцентувала, що вдаючись до  транспортних обмежень, Росія намагається знищити транспортний потенціал України, оскільки транспортні обмеження  застосовуються не лише до українських товарів, але й до всіх товарів, які рухалися транзитом через територію України.

- З боку Росії  також є намагання знищити транспортний потенціал України і перевести всі транспортні потоки на інші русла.

За словами Наталі Микольської, Україна вдається до оскарження дискримінаційних дій РФ у рамках міжнародних організації, зокрема, СОТ, а також впливає на РФ за допомогою санкцій, які застосовують наші партнери. За її словами, консультації з РФ щодо скасування транзитних обмежень не дали очікуваного результату, оскільки позиція РФ полягає в тому що вони формально відповідають на питання, при цьому не готові обговорювати усунення цих заходів, як таких, що є.

Як один із методів нейтралізації шкоди від обмежувальних дій Росії вона назвала необхідність збільшувати ефективність використання вже наявних транспортних коридорів.

Довідка: Росія вже більше року веде «транзитну» війну проти України, забороняючи вантажні автомобільні та залізничні перевезення через свою територію до третіх країн. У зв’язку із набуттям чинності угоди про ЗСТ України з ЄС на початку 2016 року Росія заборонила транзит своєю територією українських вантажівок. Наприкінці лютого Україна і РФ відновили цей транзит, але на початку квітня транзит українських товарів був знову призупинений, а з квітня знов відновлений із встановленням додаткових пломб на фури.

У 2015 році Росія ввела обмеження на транзит товарів походження з України до Казахстану. А в липні 2016 року – розширила обмеження транзиту і на транзит до Киргизстану.

У вересні 2016 року Україна в рамках СОТ почала процедуру  оскарження  заборони Росії на транзит українських товарів через територію РФ до Казахстану та Киргизстану.

За даними України,  запровадження Росію заборони транзиту до цих країн призвело в першому півріччі п.р. до загального скорочення експорту українських товарів на ринки країн Центральної, Середньої Азії та Кавказу на  35,1% (зокрема, до Казахстану на 45,5%).

За оцінкою Мінекономрозвитку, втрати України лише у Казахстані та Киргизстані становлять близько 400 млн доларів.

QHA