КИЇВ (QHA) -

Єдиний державний реєстр декларацій осіб, який запрацював у серпні 2016 року, уповноважений на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в завдання якого входило підвищення прозорості діяльності держчиновників, все частіше стає об'єктом критики з боку влади, а то і відвертої іронії та народної творчості.

Яка на сьогодні ситуація з подачею е-декларацій?

Електронна онлайн-система, що дозволяє перевіряти і оприлюднити майнові декларації держслужбовців та інших осіб, які згідно із законом зобов'язані це робити, запрацювала згідно ЗУ «Про запобігання корупції» та повинна була стати простим, сервісним інструментом підвищення прозорості діяльності українських чиновників.

Для того, щоб мінімізувати вплив на ці процеси, забезпечення функціонування цього реєстру віднесли до повноважень центрального органу виконавчої влади із спеціальним статусом, який забезпечує формування та реалізує державну антикорупційну політику — НАПК.

Згідно з інформацією на офіційному сайті НАПК, на 1 квітня 2017 зареєстровано понад 1 млн користувачів, до реєстру подані дані більш 1 млн 188 осіб. Всього за 2016 рік дані подали майже 136 тис осіб. Є на сайті НАПК і ранжування зп статусом чиновників, які подали документи.

Так, у категорії президент України, прем'єр-міністр України, член Кабінету Міністрів України, перший заступник або заступник міністра подано 117 документів. Об'єктом досліджень слідчих НАПК також стали народні депутати, які подали 11 тисяч документів, і керівники органів влади АР Крим, юрисдикція яких поширюється на територію однієї або кількох областей, а також Києва або Севастополя, які подали 1753 документа. Крім того, свої дані подали 2215 військових посадових осіб вищого офіцерського складу.

До слова, саме декларації президента, прем'єра і голови НБУ стали об'єктом пильного вивчення громадськості. Так, згідно з поданими даними, керівник регулятора Валерія Гонтарєва заробила в 2016 році 57 млн ​​грн ($ 2,1 млн). Значно менше заробив прем'єр-міністр України Володимир Гройсман — згідно даних його електронної декларації за 2016 рік, він заробив 15,8 млн грн доходів. Крім того, глава уряду має 18 млн грн, $ 802 тис і € 477 тис на рахунках у банківських установах. Для порівняння, президент Петро Порошенко задекларував всього лише 12 млн гривень заробітку в минулому році.

Таким чином, рекорд 2015 року, коли колишній командир батальйону "Айдар", депутат ВРУ — Сергій Мельничук зазначив в електронній декларації про доходи за 2015-й суму 1 трильйон гривень (38,7 мільярда доларів), залишився неперевершеним. Відзначимо, що зарплата Мельничука на момент подачі декларації становила близько 3 тисяч доларів і існують підозри, що, завищивши суму свого заробітку, нардеп просто хотів продемонструвати недосконалість системи е-декларування.

Канада, США та ЄС кваплять з прозорістю

Ще в грудні 2016 року посольства Канади, США та представництво ЄС закликали провести незалежну перевірку електронних декларацій. Про це вони повідомили в заяві з нагоди Міжнародного дня протидії корупції 9 грудня, помістивши інформацію на сторінці представництва ЄС в соцмережі Facebook.

Однак бути почутими Канаді, США та ЄС довелося тільки через три місяці, а саме 28 березня 2017 року. Причому, відповідна реакція послідувала вже після того, як глава уряду прямо на засіданні КМУ запропонував голові Національного агентства з протидії корупції Наталії Корчак написати заяву і подати у відставку. Корчак у відповідь заявила, що у відставку не піде.

Причому, пікантність ситуації полягає в тому, що, згідно з регламентуючими діяльність НАПК документами, повноважень зняти її з посади Гройсман не має, і звільнити крісло глави НАПК можна, тільки якщо Корчак напише заяву про звільнення за власним бажанням.

Через деякий час на засіданні уряду прозвучала інформація про те, що Мін'юст України готовий звернутися до Кабміну щодо проведення незалежної оцінки системи електронного декларування та реєстру електронних декларацій, якими займається Нацагентство з попередження корупції.

За словами заступника міністра юстиції Наталії Севостьянова, це пов'язано з тим, що сотні тисяч осіб не можуть подати електронні декларації, як того вимагає законодавство, через нездатність системи обробити всі дані, і це загрожує їм кримінальною відповідальністю. При цьому, саме декларування для тих чиновників, які вперше подають дані, перенесене на 1 травня 2017 року.

На той час 700 тисяч нових декларантів, зневірившись внести свої дані, називали існуючу онлайн систему «національною технічною ганьбою, символом абсурду, непрофесіоналізму і безвідповідальності».

— Система просто не працює. При цьому системи з набагато більшим навантаженням, як «Приват24» та інші, можуть працювати без вереску, скрипу і скиглення, — писала на своїй сторінці в соцмережі Фейсбук заступник мера Дніпра Яника Мірило.

Причому, система електронного декларування з самого початку демонструвала свою ущербність, коли її спочатку відмовилися сертифікувати. Не змінилася ситуація і після її перезапуску — вона все одно не працювала. Якщо ж проаналізувати всі неполадки з 1 вересня 2016 року, то виникає резонне питання — чи здатні розробники системи налагодити безперебійну роботу механізму, важливість якого в справі боротьби з корупцією та підвищення інвестиційної привабливості важко переоцінити?

Українці ставляться до техпроблеми е-декларацій з гумором

На початку листопада 2016 талановитий житель міста Сарни, що неподалік від Рівного, написав міні-п'єсу «Декларації для еліти», в якій висміяв зусилля влади України в перевірці майнових декларацій наших чиновників.

Сюжет комедії простий — у ресторані сидять депутати і обговорюють е-декларування. Дехто з них хвалиться: «Я схитрував неабияк, зумів-таки. Маю 61-у квартиру, а задекларував 9! НАБУ не причепиться. Скажу, не з того боку дивіться. Деякі журяться: «... потрібно щось вирішувати. У мене тільки п'ятдесят компаній зареєстровано, з іншими що робити?» Отримавши пораду переписати всі компанії на родичів, жартує:« Які родичі?! У мене вже й так шість рідних бабусь і тридцять чотири дідусів. І це тільки за маминою лінією».

У розпал обговорення хтось пропонує? «А давайте приймемо закон, щоб всі люди і свої доходи декларували б? Продав кіло картоплі або літр молока — Задекларуй, будь законослухняним, як і ми! Мовляв, нехай люди "паряться", як корову, десяток курей і коні з возом туди вписати! А ще у них по кілька сорочок і майок, куплених на «секонд-хенді» є. Нехай піднімають історію їх походження". І тоді, може, не тільки на депутатів буде компромат.

Свою п'єсу Василь Тітечко розмістив у соцмережі Фейсбук. У простих словах художнього твору викладені і недовіра народу до нової системи, і думки про її недосконалість, причому не тільки технічну. Обмани депутатами простих українців, схеми, які існують.

Висновок, який робить автор, простий — по-справжньому ніхто не хоче боротися з корупцією, влада займається імітацією реформ, а в цей час все залишається по-старому. Крім того, з потенційного інструменту боротьби з корупцією е-декларування може стати ще одним механізмом підвищення влади бюрократів у нашому суспільстві.

Проректор з наукової роботи та міжнародних відносин Українського державного університету фінансів та міжнародної торгівлі, кандидат економічних наук Ігор Гужва, коментуючи ситуацію з е-декларуванням, зазначив:

— Мені здається це питання занадто заполітизоване. При цьому, не видно і не чутно про реальні дії компетентних органів щодо тих декларантів, які подали дані. Мені здається, сьогодні боротьба з корупцією в Україні нагадує імітацію. Ми ловимо корупціонерів, показуємо їх суспільству, а потім відпускаємо, і вони не несуть заслуженого покарання.

Аналізуючи історію боротьби з корупцією, можна згадати безліч прикладів. Наприклад, в Італії уряд Джуліано Амато намагався замінити кримінальну відповідальність за корупцію адміністративною. У результаті, у 1993 році це вилилося в хвилю протестів і вето президента Італії. У 2017 році аналогічні дії намагалися зробити в Румунії, але проти корупції на вулиці цієї країни вийшли 250 тис осіб.

На сьогодні найбільш результативною вважається сінгапурська стратегія боротьби з корупцією, яка відрізняється суворісчю і послідовністю. Вона ґрунтується на «логіці контролю за корупцією». Основне кредо сінгапурських борців полягає в тому, що «спроби викорінити корупцію повинні ґрунтуватися на прагненні мінімізувати або виключити умови, що створюють як стимул, так і можливість відміни особистості до скоєння корумпованих дій».

На даний момент Сінгапур займає лідируючі місця в світі за відсутності корупції, економічної свободи та розвитку, що зумовило приголомшливі успіхи цієї країни в розвитку національної економіки. Українцям варто взяти приклад з Сінгапуру, суворо і послідовно усуваючи причини корупції та караючи тих, хто піддався посадовим спокусам.

Тільки при дотриманні цих умов до України будуть прагнути потрапити інвестори, і буде давати чергові транші не тільки Міжнародний валютний фонд, а й інші впливові європейські фінансові інститути. Адже в цих умовах з'являться гарантії того, що виділені капітали не будуть у черговий раз "розпиляні" чиновниками. Їм не дадуть це зробити не тільки чесні суди, а й громадянське суспільство, яке буде строго захищати своє майбутнє, що не розмінюючись на одномоментні спокуси.

Едуард Солодовник

ФОТО: інтернет

QHA