КИЇВ (QHA) -

15 травня Путін провівши колону вантажівок, відкрив один з найбільших довгобудів, що здійснювала російська влада за останні роки — міст між окупованим Кримом і Кубанню. Не пристебнувшись, без необхідної для керування вантажівок “категорії С”, навіть у такій простій ситуації президент РФ зневажив правилами дорожнього руху своєї країни, не кажучи вже про українське законодавство і норми міжнародного права під час спорудження мосту. Це найпростіший приклад недолугості російської пропаганди. Реакція в Україні та світі на відкриття мосту її тільки підтверджує.

Реакція в Україні

За словами заступника міністра закордонних справ України Олени Зеркаль, без згоди Києва міст не можна було будувати і його спорудження є черговим порушенням суверенітету України.

— Острів Тузла, Керченська протока, Керч-Єнікальский канал, Крим — це наша територія і міст всупереч нашій волі зведено на нашій території. Негативний вплив на довкілля, судноплавство і рибальство лише додаток до головного  без згоди України цей міст не можна було бувати взагалі, — заявила Зеркаль на своїй сторінці у Фейсбуці.

У свою чергу, сам Павло Клімкін назвав російську магістраль “шляхом в нікуди”.

— Насправді міст через Керченську протоку  це міст між окупованим Кримом, де люди залякані і зникають, і Росією, де можуть за один день заарештувати 1600 осіб за мирний протест. Обидва кінці мосту — це шлях в нікуди, — вважає Клімкін.

За словами міністра інфраструктури України Володимира Омеляна, спорудження мосту вже завдало значних економічних збитків Україні, адже таким чином Росія обмежила сполучення з українськими портами на Азовському морі, перш за все з Маріуполем.

— Ми орієнтовно оцінюємо збитки у півмільярда гривень на рік — це прямі збитки від того, що було скорочено тоннаж судів по заходу в наші два порти на Азовському морі.

Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман заявив, за усі заподіяні збитки Росія понесе відповідальність в судах.

— Зараз ми готуємо відповідь: ми навчилися захищати свої інтереси, у тому числі, в міжнародних судах. Будемо вживати усі необхідні заходи, доб’ємося справедливості і верховенства закону.

Підтримка з Заходу

Держдепартамент США 15 травня заявив, що відкриття Керченського мосту означає готовність Росії й надалі порушувати міжнародне право.

— США засуджують будівництво Росією і часткове відкриття мосту через Керченську протоку між Росією і окупованим Кримом, що було зроблено без дозволу уряду України. Крим — частина України.

Не менш різкою є позиція Об’єднаного королівства.

— Крим — це частина України, і його анексія Росією є порушенням міжнародного права. Відкриття цього мосту уособлює ще одне порушення суверенітету України і є ще одним прикладом зухвалої поведінки Росії, — заявив міністр Великобританії у справах Європи і Америки Алан Данкан.

Європейський союз же вважає, що будівництво мосту має на меті подальшу вимушену інтеграцію незаконно анексованого півострова з Росією і його ізоляцію від України, і обмежує судноплавство в Азовському морі.

Провідні світові гравці вкотре продемонстрували, що не визнають дій Росії в окупованому Криму.

Втопити мільярди у затоці

Хоча політичні наслідки за спорудження мосту ще чекають Росію, факт залишається фактом. РФ спромоглася зосередити усі свої ресурси і прокласти рекордно дорогий (близько 5 млрд дол) транспортний коридор в Крим. Як мінімум для пропаганди він згодиться, принаймні внутрішньої. Жодних інших фундаментальних проблем, окрім деякого зменшення часу на перекидання військ, міст не вирішує.

Єдиним “покращенням вже сьогодні” буде відсутність заторів, які раніше утворювалися через очікування на переправі. Ключова проблема Криму — водопостачання, яка з’явилася після того, як у квітні 2015 року було перекрито Північно-Кримський канал, так і не була вирішена. Використання підземних вод, якими окупаційна влада намагається закрити водний дефіцит, вже призвело до екологічної катастрофи.

Кремль розраховує, що зі створенням стабільного автомобільного і залізничного сполучення, значно зросте кількість туристів. Нагадаємо, що за роки окупації кількість відпочивальників на окупованому півострові впала у 4 рази. Однак, мрії Кремля про Крим як курорт, судячи з усього, так і залишаться мріями. Вже давно далеко не транспортні проблеми є ключовими під час вибору російських туристів між Кримом та іншими курортами. Раніше туристи обирали між дешевим з поганим сервісом Кримом і дорогими західними курортами. Тепер же вони обирають між дорогими та якісними західними готелями і таким же дорогим і все ще неякісним Кримом.

Відкриття мосту не вплине і на ціни споживчих товарів на окупованому півострові, які подекуди в рази дорожчі, ніж по той бік Керченської протоки. Вартість їхньої доставки в Крим є мінімальною і може лише скоротити час їхньої доставки.

Таким чином, Кримський міст — це суто політичний проект, який має продемонструвати велич Росії. Однак, враховуючи складний геологічний ландшафт Керченської протоки і відоме російське нехлюйство, не виключено, що міст зникне раніше, ніж очікують в Кремлі.

Роман Кот

QHA