КИЇВ (QHA) -

Сьогодні власний оборонно-промисловий комплекс України, незважаючи на нарощування співпраці з НАТО, є запорукою боєздатності ЗСУ. Успадкований від Радянського Союзу, він протягом десятиліть зберігав як усі переваги централізованої економіки, так і її недоліки.

— На сьогодні єдиний атавізм Радянського Союзу, який практично не змінився це військово-промисловий комплекс України. Ми повинні самі собі сказати, що в такому вигляді, як зараз, він існувати не може, заявив 2 листопада на слуханнях глава комітету Верховної Ради у справах національної безпеки і оборони Сергій Пашинський.

І якщо на рівні приватних компаній помітні деякі зрушення, які відбуваються часто всупереч, а не завдяки допомозі держави, то своєрідний монстр українського ОПК концерн Укроборонпром і надалі залишається одним з найбільш відсталих і неефективних суб'єктів господарювання в Україні. Частково це відбувається тому, що в багатьох сферах військового будівництва концерн є монополістом.

— Коли створена монополія на рівні окремих суб'єктів, це створює корупційні ризики, про які ми, на жаль, дуже часто читаємо у звітах правоохоронних органів, вважає секретар комітету ВРУ у справах національної безпеки і оборони Іван Винник.

З останнього 1 листопада генпрокурор Юрій Луценко заявив, що за підсумками обшуків у концерні була розкрита схема розкрадання бюджетних грошей через фіктивну структуру. За словами генпрокурора, мова йде про 200 млн грн.

Раніше, у серпні, в мережі з'явився лист Державної аудиторської служби на адресу Мінекономрозвитку, в якому говорилося про те, що за результатами аудитів 12 підприємств Укроборонпрому у 2014-2016 рр. були виявлені факти фінансових порушень та неефективного управління ресурсами на 557,8 млн грн.

Зрозуміло, що керівництво державного концерну має якось реагувати на ці корупційні скандали. Тому вже наступного дня після заяви Луценка керівництво Укроборонпрому заявило про реформування структури.

— Була розроблена концепція стратегії Укроборонпрому, яку ми послідовно реалізуємо. 2 листопада тендерний комітет прийняв рішення про початок процедури корпоративної трансформації, заявив заступник генерального директора концерну із зовнішньоекономічної діяльності Денис Гурак.

Для цього буде оголошено тендер, який найближчим часом з'явиться на Prozorro. Тендер передбачатиме обрання консультанта світового рівня, який допоможе провести корпоративну трансформацію і реструктуризацію згідно із затвердженими напрямами державної політики.

Чому саме корпоратизація?

Більшість заводів, що входять у концерн, є державними унітарними підприємствами. Така юридична форма не дозволяє ефективно керувати ними. Чи варто говорити, що чимало з них практично припинили роботу або оголошені банкрутами? Тому ключовою проблемою з управлінської точки зору є виробнича неефективність

— Як з юридичної точки зору, так і з управлінської, це не дозволяє Укроборонпрому системно і стабільно розвиватися, вважає Денис Гурак.

Виходом із ситуації, неодноразово перевіреним у світі, є часткова приватизація. Але така юридична форма, яка існує в концерні зараз, цього не дозволяє. Для хоча б часткової приватизації треба її змінити і зробити підприємства ефективними, тобто, об'єднати їх у холдинги або корпорації. У свою чергу, для цього треба реструктуризувати активи, щоб виділити профільні та непрофільні, і об'єднати те, що ще приносить прибуток.

У так званих компаній «великої четвірки» є комплекс можливостей для того, щоб здійснити цей процес від початку аналізу до створення холдингів, які, будучи акціонерними товариствами, зможуть продавати свої акції або навіть виводити їх на IPO, тобто здійснити первинне розміщення акцій на фондовій біржі.

Крім того, це забезпечить адекватні механізми контролю над оборонними підприємствами, адже корпоратизація передбачає створення наглядової ради. До того ж з'являться незалежні механізми контролю за діяльністю правління, не кажучи вже про обов'язкове оприлюднення результатів аудитів та ревізій у відкритому доступі.

Що важливо, в новому вигляді у концерну з'явиться можливість співпрацювати з приватними українськими компаніями, а також залучати інвестиції з-за кордону.

— Існує маса проблем, які на сьогодні унеможливлюють участь державних унітарних підприємств у проектах державно-приватного партнерства. Трансформація їх в акціонерні товариства зробить ситуацію практично протилежною, вважає заступник генерального директора Укроборонпрому Володимир Кострицький.

Платити нам з вами

При всіх очевидних і неодноразово перевірених плюсах корпоратизації оборонних підприємств те, в якому вигляді її збирається проводити Укроборонпром, насторожує. Перш за все, це питання оплати послуг іноземних консультантів. При вирішенні такого комплексного завдання мова може йти про десятки мільйонів доларів, які побічно або безпосередньо доведеться брати з державного бюджету.

— Ми раніше сподівалися на донорську підтримку міжнародної спільноти. На жаль, ні міжнародні фінансові інституції, ні інші грантодавці не можуть фінансувати ОПК, повідомив у коментарі QHA Денис Гурак.

При всій дорожнечі послуг міжнародних консультантів, їх залучення має сенс, впевнений директор консалтингової компанії Defence Еxpress Сергій Згурець.

— Вони вбачають логіку в тому, що без проведення аудиту світовими визнаними структурами, результат, який буде досягнутий без цього, викличе сумніви в іноземних компаній, що заходять на український ринок.

Наявність такого аудиту дозволить спростити подальшу взаємодію із закордонними підприємствами.

З іншого боку, наявність консультантів з «першої четвірки» не означає, що ці рекомендації будуть оптимальними. У світі немає двох однакових оборонно-промислових комплексів і двох однакових систем керування ними. Цю унікальність у процесі перетворення Укроборонпрому можна просто втратити.

Наприклад, власне авіабудування, наявністю якого можуть похвалитися лише окремі країни світу, може не пережити реструктуризації. Не секрет, що світовий ринок зброї надзвичайно перенасичений пропозицією, і з боку конкурентів України не виключено лобіювання тих чи інших «рекомендацій», що просуваються консультантами, для усунення України з того чи іншого сегмента ринку зброї. Хто забезпечуватиме баланс між потенціалом українського ОПК і конкуренцією на світовому ринку — відкрите питання.

Корпоратизація в тому вигляді, в якому її пропонує Укроборонпром, або ж в іншому, займе, за оцінками самих представників концерну, мінімум 2 роки, а можливо і більше. За цей час необхідно знайти правильну модель українського ОПК, яка задовольнятиме потреби ЗСУ і забезпечить конкурентні переваги України на світовому ринку зброї.

Роман Кот

QHA