КИЇВ (QHA) -

Дороги можна порівняти із судинами якими тече кров, а транспорт з еритроцитами, які розносять кисень. Хворіють судини, хворітиме увесь організм. Українські транспортні артерії давно за межею здорових. Не можна сказати, що державні структури не усвідомлювали цієї проблеми, але кардинальних рішень не пропонували. Лише цього року розуміння проблеми знайшло фінансове забезпечення. На ремонт і будівництво доріг, а також розвиток інфраструктури у 2018 році, виділено 86 млрд грн.

Українські транспортні артерії

Протяжність автодоріг в Україні становить 169,5 тис км. Мережа маршрутів з'єднує усі великі міста. Ще 250 тис км пролягають вулицями міст. Протяжність швидкісних доріг становить 0,28 тис кілометрів. Для прикладу в Німеччині — 12,5 тис кілометрів, у Франції — 7,1 тис кілометрів. Проте, майже усі автодороги України проходять через населені пункти, що обмежує швидкість руху транспорту.

Незадовільним є власне стан автошляхів. Більше половини не відповідають вимогам за рівністю і майже 40% за міцністю.

За оцінкою The World Economic Forum Україна займає 137 місце із 144 в рейтингу якості доріг.

Нагадаємо, що з 1 січня 2018 року 123,1 тис км доріг місцевого значення передано під відповідальність місцевої влади. Зараз «Укравтодор» відповідає за 47 тис км доріг міжнародного та місцевого значення.

Ситуацію виправлять за п’ятирічку

Проте 137 місце в рейтингу якості доріг не лякає «Укравтодор». Заступник голови компанії Олександр Харченко оптимістично запевняє, що відповідно до державної програми розвитку доріг на 2018 — 2022 рр. планується «за п'ять років з'єднати якісними дорогами усі регіональні центри країни».

Нам залишається лише вірити.

Де ремонтуватимуть існуючі та будуватимуть нові дороги

Відповідно до п’ятирічної програми, у поточному році «Укравтодор» продовжить ремонт основних коридорів.

На сході країни планується відремонтувати дороги Харків — Ахтирка, Харків — Слов’янськ — Краматорськ, Чугуїв — Меловоє.

На півдні ремонтуватимуть дороги Одеса — Рені, Кропивницький — Миколаїв, Дніпро — Кривий Ріг — Миколаїв, а також міст через Хаджибейський лиман.

На заході ремонт проводитимуть на дорогах Рівне — Луцьк — Устилуг, Житомир — Вінниця, Івано-Франківськ — Стрий, Житомир — Хмельницький — Чернівці.

Дорогу від Мукачево до Чопа також відремонтують.

За гроші МФО відремонтують північну об’їзну дорогу Житомира та Go Highway в Хмельницькій області. Також продовжать реконструкцію ділянки Лубни — Полтава.

Бетонні дороги

Очевидно, що перспектива дорожнього будівництва за бетоном. Стримуючим моментом розвитку цього напрямку по-перше, є недостатня кількість вільних коштів у бізнесу, по-друге відсутність політичної волі у влади (хоча картина починає змінюватися) і небажання усталеного бізнесу: тих, хто виробляє асфальт і тих, хто будує дороги з асфальту. Адже їм доведеться закрити свій бізнес, або скоротити виробництво, або перелаштуватися і перейти на бетон вкладаючи нові кошти.

Проте, у цьому випадку, держава має зіграти роль локомотива і розпочати будівництво доріг із бетону. Цифри говорять самі за себе. Цементно-бетонна дорога гарантовано прослужить 15 років, тоді як асфальтобетонна — лише 8 років.

Слід зупинити бездарне витрачання державних коштів. Неприпустимо, що у минулому році 80% відремонтованих доріг в Україні мають гарантію усього лише три роки.

Для прикладу, відрізок дороги Київ — Ковель довжиною 140 км побудованої з цементобетонну за три роки експлуатації ніде не був пошкоджений і жодного разу не ремонтувався.

На 2018 рік заплановано будівництво цементно-бетонних доріг на відрізку  Дніпро — Решетилівка і Кропивницький — Миколаїв.

Під час будівництва цементно-бетонних доріг виникає низка труднощів. Українські дорожні-експлуатаційні організації не мають досвіду в їхньому обслуговуванні та ремонті, а також відповідної техніки. Для масового переходу на цю технологію невистачає не лише техніки, обладнання, а й спеціалістів, зокрема, проектувальників. Переламати ситуацію «Укравтодор» планує до 2020 року. Проте, це конче необхідно зробити, адже в асфальтних дорогах 56% ціни складає бітум, а його в Україні виробляють лише 20% від потреби, а ту кількість, що не вистачає закуповують закордоном, що у свою чергу вимиває валюту, лихоманить стрибками курсу, здорожчує виробництво. Цементно–бетонні дороги дозволяють перейти повністю на українські складові.

Концесії

Вулична мудрість говорить: не можеш сам вирішити проблему — поділися нею з ближнім.

Концесії передбачають саме такий підхід. Співпраця держави та інвестора піде всім на користь. Лише підкреслимо: чесна співпраця без корупції.

Що означає на практиці концесія? У законопроекті, який розглядає Верховна Рада, йдеться, що держава передає інвестору землю і на ній він будує дорогу та бере плату за проїзд, а також заробляє на придорожній інфраструктурі: АЗС, кафе, СТО, готелях, магазинах і т. п. За обумовлений проміжок часу (25 – 50 років — ред.) ця дорога переходить у власність держави. Держава також бере на себе зобов’язання забезпечити необхідний для самоокупності трафік приватною дорогою. У випадку, коли дорога себе не окуповує, держава зобов’язується доплачувати інвестору необхідну суму.

На наш погляд, відповідь на запитання чому цей процес так гальмується, криється у корупційній складовій. Жоден інвестор не крастиме у себе під час будівництва дороги асфальт, не покладе менше норми бетонну подушку, не дозволить порушити технологію робіт і т. д. Він не дозволить собі непродуктивний ямковий ремонт і поганої якості покриття.

З чого ж жити чиновнику-корупціонеру та компаніям, які нечесно ведуть дорожньо-будівельний бізнес?

А ще поява якісних доріг, рівнозначних за ціною з неякісними, породить питання професійної придатності такої компанії, як «Укравтодор». Це у свою чергу призведе до реорганізації та втрати можливості розпоряджатися десятками мільярдів державних коштів.

Противники платних доріг, як аргумент, використовують сам факт плати за проїзд дорогою та недостовірну інформацію, що усі дороги стануть платними.

По-перше, збудувати дорогу коштує сотні мільйонів доларів, а це означає, що потрібно знайти інвестора, який готовий вкладати в Україну кошти. Державу з високим корупційним рейтингом, лежачою економікою та військовими ризиками.

Щодо аргументу, що усі дороги стануть платними, то світова статистика показує, що приблизно 1% доріг належить приватному капіталу, а все інше, майже все — це тягар держави.

Оцінка шведів

В Україні працювала шведська експертна група, яка визначала якість доріг. На початку квітня 2018 року вони провели прес – конференцію у Києві.

Представник компанії «Блумгвіст Стокгольм АВ» Кристер Мелін повідомив, що оцінку доріг вони робили в Одеській області проїхавши більше 1000 км.

— Українські дороги жахливої якості. Ми зробили аналіз і дійшли висновку, що їх потрібно повністю переробляти. Потрібно змінити схему будівництва доріг. Ми хочемо показати, який дороги повинні мати вигляд, — сказав він.

Його колега зі Швеції, експерт з будівництва доріг Коні Седерхольм зазначив, що для того, щоб зробити якісну дорогу потрібно багато працювати. Коні виступав стримано, але досить критично.

— За 35 років моєї роботи я не бачив таких поганих доріг, як в Україні. Асфальт на дорозі не відповідає стандарту. У ньому дуже мало бітуму і невистачає інших складових. Покриття не відповідає нормам. Також бетонна подушка, на яку кладуть асфальтне покриття, зроблена неякісно, а сама бетонна основа часто покладена на м’який ґрунт, що неприпустимо. Уздовж доріг відсутні інженерні спорудження, які відводять воду. У Швеції дорожньо-будівельні компанії дають гарантію на асфальтне покриття 8 років і на бетонну основу 50 років.

Представник компанії «Блумгвіст Стокгольм АВ» Кристер Мелін наголосив, що вони готові негайно приступити до роботи і покласти 100 км дороги найвищої якості «за ті ж самі гроші, що витрачає українська компанія».

— Проте влада чомусь нас не чує. Хочу відзначити, що ми в Україну приїхали тому, що ваш президент півтора роки тому був у Швеції і звернувся за допомогою до нашої влади. Однак дивно, коли ми тут, то нас чомусь ігнорують.

Також шведи зазначили, що українські компанії, з якими їм доводиться брати участь у тендері, ведуть нечесну гру занижуючи вартість робіт. Відповідно, наслідком такої ситуації стає неякісна дорога з коротким терміном експлуатації.

Сергій Огін

QHA