КИЇВ (QHA) -

Для Криму туризм завжди був важливий не тільки з економічної точки зору, але і з соціальної. Податки з турбізнесу ніколи не були значущою статтею доходів бюджету Криму, адже переважна кількість туристів, близько 80%, завжди складали так звані "дикі відпочивальники". Вони, не приносячи прямого прибутку державі, залишають свої гроші простим кримчанам. Тому від негативних змін в цьому секторі страждають, перш за все, прості жителі Криму. QHA проаналізувало те, як змінилася туристична сфера Криму за 4 роки російської окупації.

Щоб було з чим порівнювати, спершу коротко нагадаємо ситуацію з туризмом у Криму напередодні окупації — 2013 року. За даними Міністерства курортів і туризму АРК Крим, в передокупаційний рік у Криму відпочило 5,89 млн осіб. При цьому з них 65,6% — українці, а 34,4% — іноземці, (РФ 24,1%; Білорусь 4%, інші 4,3%).

Більшість туристів прибували до Криму потягом — 66% всіх відпочиваючих, 10% авіатранспортом і 24% автотранспортом (в т.ч. через Керченську поромну переправу).

Дані окупантів

За даними так званого Міністерства курортів і туризму Республіки Крим, кількість туристів, які відпочили у Криму 2014 року, склала 3,8 млн осіб. Окупанти самі визнають, що таке різке падіння сталося переважно за рахунок українців. Найбільшу частку у структурі організованих відпочивальників склали громадяни РФ — 65,8%. Частка українців склала 30,6%, що майже вдвічі менше, ніж 2013 року, а іноземці не з СНД склали 3,6%.

Українці майже не бронюють відпочинок у Криму. Туди їдуть здебільшого до родичів або якщо мають там нерухомість. Крим перестав бути територією масового відпочинку, особливо для українців, констатує голова Всеукраїнської асоціації туроператорів Ігор Голубаха.

Далі більше. За даними російської статистики, 2015 рік показав зростання туристичного потоку на 21% до 4 млн 598 тис. туристів. А за результатами 2016 і 2017 років маріонетки Кремля і зовсім заявили, що вийшли мало не на доокупаційний рівень  5,573 і 5,395 млн туристів відповідно.

Але чи можна вірити цифрам кримської влади?

Методи перевірки

Існує кілька способів перевірки цієї інформації. Колись в СРСР кількість туристів визначали за споживанням хліба, виходячи з норми на одну людину, після скасування планової економіки і централізованого постачання продовольства вона стала неактуальною.

У деяких європейських країнах підрахунок туристів робиться на основі кількості банківських платежів за туристичні послуги. Застосовувати у Криму його також не можна, оскільки, по-перше, для оплати відпочинку використовуються переважно готівка, а по-друге, через санкції з Криму пішли майже всі великі російські банки, не кажучи вже про іноземні.

Ще один спосіб це облік туристів за допомогою мобільних операторів. За щільністю нових абонентів в тому чи іншому районі можна зробити висновки щодо турпотоку. Але це конфіденційна інформація, яку практично не можна отримати приватній особі. Крім того, таким чином можна дізнатися кількість відпочивальників у конкретний день, а простежити динаміку практично неможливо.

Залишається лише один спосіб перевірити реальну кількість відпочивальників, це методика НАПКБ, власне і розроблена кримською "Національною академією природоохоронного та курортного будівництва". В її основі облік туристів за кількістю проданих квитків на транспорт. Саме він в даному випадку найефективніший метод.

Крим це півострів, і туристи можуть туди потрапити лише кількома шляхами. Це авіатранспорт, раніше залізничний транспорт, автотранспорт через два КПП і Керченська поромна переправа, морський транспорт. Всі ці шляхи до Криму вимірювані, повідомив QHA колишній міністр курортів і туризму Криму Олександр Лієв.

Реальні цифри

За словами експерта, з близько 6 млн туристів, яких щорічно приймав Крим до окупації, майже 70% потрапляли на півострів потягом. Ще майже мільйон відпочивальників приїздили до Криму машинами і автобусами, і до 500 тис. — авіасполученням.

Сьогодні залізничного сполучення з Кримом немає. Щоб замінити його авіаційним, забезпечивши 5,5 мільйонів лише туристів, треба збільшити потужності аеропорту Сімферополь більше ніж у 20 разів. Додаткове навантаження на аеропорт створюють самі кримчани, які тепер не мають можливості взаємодіяти з материковою частиною України і змушені це робити через російську — по роботі та інших питаннях. Туристичний же потік через Керченську поромну переправу мінімальний, особливо після початку транспортної блокади Криму Україні, коли всі необхідні для життя півострова товари почали завозитися саме через неї, до того ж не забуваємо, що вона працює сезонно.

— Виходячи з цих міркувань, ми проаналізували кількість рейсів, які прибули до Криму 2017 року, а це відкриті дані. Ми брали за джерело інформацію близько 20 російських аеропортів, з яких приймав літаки Сімферополь, заявив Олександр Лієв.

За словами експерта, застосувавши методику НАПКБ, можна стверджувати, що 2017 року загальний авіапоток до Криму становив 3,2 млн польотів. Щоб визначити кількість людей, що відвідали Крим, цю цифру потрібно ділити на 2, оскільки переважна більшість купує квитки на літак туди і назад. Але і з цих 1,6 млн саме туристами можна вважати близько 1 мільйона людей.

Олександр Лієв вважає, що Керченська поромна переправа прийняла ще до 200 тис. російських туристів. Крім того, з 200 тис. українців, що побували на окупованому півострові, ще близько 100 тис. також можна вважати туристами.

— Виходить, що в цілому туристичний потік минулого року склав максимум 1,4 млн туристів, включаючи 100 тис. з України,  вважає Олександр Лієв.

Якщо дивитися на динаміку всіх років окупації, то до падіння Крим ішов поступово. У 2014 році на півострів приїхало 2,5 мільйона туристів. Така цифра пов'язана з тим, що Крим ще на початку року перебував під контролем України. Тобто майже півроку справно ходили потяги, літали літаки, зокрема і з-за кордону, а також повним ходом ішли поставки продовольства та інших товарів через адмінмежу з Херсонською областю.

Уже в 2016 та 2017 роках залізничне і авіасполучення були заморожені, а в результаті економічної блокади зупинилися і поставки товарів з України, що завантажила Керченську переправу. Тому 2015, 2016 і 2017 роки за кількістю туристів були приблизно однакові: близько 1,5 мільйона туристів, з яких в середньому від 100 до 200 тис. — українці, а решта росіяни.

Страхітливі перспективи

Найгірше те, що в доступному для огляду майбутньому, в першу чергу для кримчан, не передбачається покращень цієї сумної ситуації. Не допоможе ні будівництво Керченського мосту, ні розширення сімферопольського аеропорту, ні інші заходи.

Анексія Криму не створила жодних додаткових переваг для громадян Росії щодо відпочинку на півострові. У 2012, 2013, 2014 роках у Криму і так відпочивала максимальна кількість росіян, а після окупації жодних передумов для нарощування російського потоку не з'явилося.

Більшість російських туристів вибирали Крим, перш за все через те, що він був дуже дешевим у порівнянні з Сочі або з іншими країнами курортом, відомим в усьому колишньому Радянському Союзі, нехай навіть і з деякими проблемами в якості обслуговування.

Тепер же ситуація, скоріше, зворотна. При істотному відставанні у сервісі ціни на відпочинок зросли в рази.

— До Криму сьогодні дістатися не проблема. Проблема в тому, що Крим тепер не конкурентоспроможний. Ціни на відпочинок зросли вдвічі. Це тепер чисто каботажний внутрішньоросійський курорт, в якому майже не зустрінеш іноземців. До Криму зараз не потрапиш круїзним лайнером, там немає іноземних брендів і не всі навіть російські банки, уточнює Олександр Лієв.

Існує тільки один спосіб зробити Крим привабливим для туристів повернути його до складу України, відновивши таким чином потенціал півострова як курорту. В цьому випадку, звісно не відразу, але ситуація кардинально зміниться. Як мінімум за рахунок українців, сотні тисяч, а то і мільйони яких скучили за рідним Кримом або з патріотичних спонукань, але з нетерпінням чекають можливості відпочити на звільненому півострові.

Роман Кот

QHA