КИЇВ (QHA) -

Цього тижня Верховна Рада планує ухвалити в другому читанні законопроект щодо удосконалення діяльності Державного бюро розслідувань. Хоч суттєвих змін у профільний закон, ухвалений ще у 2015 році, цей проект не вносить, проте без нього Бюро не зможе повноцінно почати працювати. Щоправда, у експертів є зауваження до законопроекту і вони наголошують на необхідності його доопрацювання у стислі терміни.

ТОП-корупціонери під прицілом

Згідно з профільним законом, ДБР — слідчий орган, повноваження якого поширюються на злочини, вчинені високопосадовцями і працівниками правоохоронних органів, включаючи розслідування катувань, а також військові злочини. Звісно, окрім злочинів, підслідних Національному антикорупційному бюро. Усі злочини, які зараз розслідуються слідчими Генеральної та обласних прокуратур перейдуть до ДБР.

Цей орган буде унікальним в своєму роді.

— У Європі немає органів з такими ж повноваженнями, які передбачено для ДБР. Там подібні злочини розслідують органи поліції, — пояснює експерт StateWath Олександр Лємєнов.

У ЗМІ часто порівнюють ДБР із американським ФБР. Проте це некоректно: ФБР — контррозвідувальний орган, на відміну від Бюро. Якщо й шукати український відповідник американського ФБР, то це, швидше, СБУ. Такого висновку дійшли експерти, аналізуючи повноваження правоохоронних органів.

Кому потрібно Бюро

В Україні не всі розуміють, навіщо створювати ще й Бюро за наявності НАЗК, НАБУ, САП, СБУ?

Відповідь на це питання надає Основний закон. Ще у 1996 році до Конституції внесли зміни, згідно з якими функція досудового слідства передається прокуратурі лише на перехідний період. Щоправда, прокуратура й досі виконує цю не властиву для неї функцію, а перехідний період дещо затягнувся.

— Коли Україна стала незалежною, органи правопорядку залишилися суто радянськими. А вступаючи в Раду Європи у 1996 році, ми взяли на себе зобов’язання, яке було записано у Конституції — створити орган, що візьме на себе повноваження слідчих прокуратури. Відповідно, ДБР мали б створити ще тоді, щоб прокуратура займалася лише процесуальним керівництвом. Слідчі підрозділи від неї мають перейти до Державного бюро розслідувань, — впевнений Лємєнов.

За відсутності складу злочину

На користь створення органу з вищеназваними повноваженнями свідчать і дані досліджень. Згідно зі статистикою, дотепер розглядалися лише 3–5% скарг на незаконні дії правоохоронців. Усі інші відхилялися прокурорами з формулюванням «за відсутності складу злочину». Хоча, згідно з опитуванням Amnesty international, до 33% українців опосередковано чи напряму зустрічалися з катуваннями з боку правоохоронних органів. Людей могли незаконно затримувати, бити, вибивати зізнання, знущатися. Подібні випадки не розслідувалися, бо прокурори пов`язані круговою порукою.

«Прослушка» для Бюро

На думку опитаних QHA експертів, повноцінний запуск ДБР можливий до кінця поточного року.

Однак по справжньому дієве Бюро — це немілітаризований орган. Тобто, у слідчих і оперативників не має бути спеціальних звань. За винятком співробітників оперативно-технічних і підрозділів швидкого реагування.

— На наш погляд, оперативним працівникам варто надати статус державних службовців. Це дозволить зменшити їхню залежність від ієрархічного підпорядкування і зробить їх менш залежними від спеціальних звань, які впливають на підвищення та фінансове забезпечення, — зазначає експерт Центру політико-правових реформ Олександр Банчук.

Логічно надати ДБР право на проведення самостійного прослуховування. Якщо новостворений орган не матиме автономної «прослушки», тоді його співробітникам доведеться звертатися до поліції чи СБУ. Це створює ризик зниження ефективності роботи. ДБР здійснюватиме розслідування стосовно співробітників органів правопорядку, СБУ, поліції, тому останні зможуть змовитися і не дозволити ефективно проводити розслідування. Знову ж таки, кругова порука в дії.  

Пришвидшити роботу

Викликає певні застереження у експертів й наявність двох конкурсних комісій, створених для обрання співробітників Бюро. Це зовнішня комісія, до складу якої входять представники президента у ВРУ, уряду (обирає керівний склад), а також внутрішня — зосереджена на доборі штатних співробітників (слідчі, оперативники та інші). 

— Наша ключова вимога — повністю відсторонити зовнішню комісію від подальшої участі в конкурсному доборі. Наразі у законі передбачено, що зовнішня конкурсна комісія обирає всіх керівників підрозділів центрального апарату і керівників територіальних управлінь, а також корпус внутрішнього контролю. Однак проблема комісії у тому, що вона складається з політично залежних гравців, відповідно, у своїй роботі керується не конкретними раціональними аргументами, а винятково політичним розкладом, — переконує Олександр Банчук. 

До того ж, вищезгадана комісія дуже повільно працює. Може скластися ситуація, коли внутрішня комісія обере слідчих і оперативників, а зовнішня не зможе відібрати керівників. У підсумку роботу бюро буде заблоковано: згідно з законом, слідчий зможе виконувати свої професійні обов’язки лише після обрання керівника.

На низькому старті

Раніше керівник Бюро Роман Труба припускав, що цей орган зможе почати працювати вже у вересні цього року. А на думку члена конкурсної комісії Дениса Монастирського більш реалістичним сценарієм є його запуск ближче до кінця року. До цього часу має відбутися додатковий набір оперативників, розгортання територіальних управлінь, пошук приміщень тощо.

Водночас, порушувати перші кримінальні провадження орган зможе вже у вересні цього року. Але лише якщо на конкурсі встигнуть обрати фахівців на 27 керівних посад.

— У парламенті є люді, які нізащо не проголосують за ДБР. Вони сподіваються, що до другого читання цей законопроект ніколи не дійде. А якщо й дійде, то це буде абсолютно контрольований орган. Водночас, є великі шанси, що законопроект ухвалять, бо є серйозна позиція громадянського суспільства і наших міжнародних партнерів, — наголошує народний депутат від фракції «Народний фронт» Леонід Ємець.

Експерти вірять — запуск ДБР сприятиме пришвидшенню боротьби з тими, хто полюбляє привласнювати державні кошти і майно. Лише поборовши кругову поруку в правоохоронних органах, Україна зможе вирватися з лап корупції.

QHA