KİEV (QHA) -

Rusya tarafından işgal edilen Kırım’da 22’si Ukrayna merkezli haber sitesi olan 27 internet site kısmen veya tamamen erişime kapalı.
 
Temmuz atında araştırma yapan Kırım İnsan Hakları Grubu, araştırma çerçevesinde Kırım’daki 5 farklı internet sağlayıcısı üzerinden sitelerin erişime açık veya kapalı olduğunu denetledi. Araştırmada Karasupazar (Belogorsk) şehrindeki BelNet, Sivastopol’deki Sevstar, Akmescit’teki Triolan, Kerç’teki Bospor ve Yalta’daki Yaltanet internet sağlayıcıları denetlendi.
 
İnsan hakları savunucularının bahsi geçen şehirlerde erişime kısmen veya tamamen kapalı olduğunu denetleyen 27 site arasında liveam.tv, cenzor.net (Roskomnadzor tarafından erişime kapanmış), Kırım.Hakikat, blackseanews.net, 15 dakika (Roskomnadzor tarafından erişime kapanmış), QHA (Kırım Haber Ajansı), Avrupa Gerçeği, Krım.SOS, Hromadske radyo, gordon, rbc.ua (Roskomnadzor tarafından erişime kapanmış), Kırım Haberleri, glavnoe.ua, uainfo.org, STB televizyon kanalı, Espresso, Ukrinform, 5. Kanal, focus.ua, Enformasyon Direniş, Sivastopol meridyeni, sled.net.ua (Roskomnadzor tarafından erişime kapanmış), Toneto, linkedin.com (Roskomnadzor tarafından erişime kapanmış), Yeni Kanal, ICTV televizyon kanalı, Çernomorskaya televizyon kanalının sitesi yer aldı. 
 
Gözlemlemeye göre listedeki 12 sitenin denetlenen 5 internet sağlayıcısı tarafından bloke edildi. Söz siteler arasında yer alanlar: cenzor.net, 15 dakika, Avrupa Gerçeği, Krım.SOS, Hromadske radyo, rbc.ua, Ukrinform, 5. Kanal, focus.ua, enformasyon direniş, sled.net.ua, linkedin.com.

Bununla birlikte Rusya Telekomünikasyon Kontrol İdaresi'nin (Roskomnadzor) sitesinde, Rusya’da mahkeme kararı üzerine bloke edilen siteler olarak denetlenenler arasında sadece 5 site hakkında bilgi var. 
 
Yaltanet internet sağlayıcısı listedeki 26 siteye erişimi engelliyor. Bu sağlayıcının kullanıcıları sadece Kırım Haberleri sitesine erişebilir. 
 
Akmescit’in Triolan ve Karasupazar’daki BelNet internet sağlayıcıları 24 siteye erişimi engelliyor. Bu sağlayıcıların kullanıcıları Liveam.tv, toneto, glavnoe.ua ve Kırım Hakikat sitelerindeki bilgilere erişebiliyor. 
 
En çok siteye erişimi sağlayan internet sağlayıcılar Bospor ve Sevstar oldu. Liveam.tv, Kırım Hakikat, blackseanews.net, QHA, Gordon, styler.rbc.ua, glavnoe.ua, uainfo.org, STB, Espresso.tv, enformasyon direniş, Sivastopol meridyeni, Toneto, Yeni Kanal, ICTV, Çernomorskaya, Kırım Haberleri sitelerine erişimi olan söz konusu sağlayıcının kullanıcıları listedeki 11 siteye erişemiyor. 
 
Birkaç site Roskomnadzor’a atıf yapılarak bloke edildi. Ama genelde sitelere bağlantı kurulamıyor veya ekranda “403 Hatası” yazısı çıkıyor.
 
Denetim sonuçlarına göre, Rus işgali altındaki Kırım’da daha önce açıklanan site sayısına göre daha fazla internet sitesi bloke ediliyor. Erişime engellenen sitelerin çoğu Ukrayna televizyon kanallarının siteleri ve Ukrayna haberlerinin yer alabileceği siteler.

 

QHA