КИЕВ (QHA) -

Громадське життя в окупованому Криму, попри усі спроби його обмежити, знову й знову відроджується. Навіть після незаконної заборони Меджлісу кримськотатарського народу, примусового припинення діяльності низки громадських організацій та знищення незалежних ЗМІ, постають нові й нові ініціативи. 29 липня у Білогірську відбулися збори новоствореного громадського руху “Кримська ідея”. Хоча офіційно він був створений ще у травні, тільки зараз було визначено мету — відродження на окупованому півострові кримськотатарського національного руху.

Що і як

Аби з’ясувати, чим займатиметься новостворений рух, QHA поспілкувалося з одним із засновників “Кримської ідеї”, правозахисником Абдурешитом Джеппаровим. За його словами, активісти приділятимуть увагу перш за все тим проблемам, які хвилюють людей в Криму. Це правозахисна діяльність, але члени руху не будуть обмежуватися лише цим напрямом.

— Сфери можуть бути найрізноманітніші, пріоритетною залишається правозахисна, далі це і соціальна політика, якісь повсякденні проблеми, ситуативні. Усе перерахувати неможливо, — розповів Абдурешит Джеппаров.

До прикладу, однією з ключових тем для обговорення на зібранні руху 29 липня у Білогірську була проблема водозабезпечення.

Для цього планується налагодити роботу мережі активістів, які діятимуть по всьому Криму. Щоправда, ініціатори досі не визначилися за якою моделлю вона функціонуватиме: чи з опорою на єдиний керівний орган, якому підпорядковуватимуться осередки, чи у більш децентралізованому вигляді з великою самостійністю на місцях. За словами, Абдурешита Джеппарова, “все покаже динаміка”, але зараз ініціатори схиляються до більшої незалежності активістів.

Важливо, що “Кримська ідея” планує діяти не лише в кримськотатарському середовищі, а й співпрацювати з українцями та представниками інших спільнот, які мешкають в Криму. При цьому, про офіційну діяльність не йдеться.

— Реєструвати рух в планах немає, та й потреби такої теж не бачимо, — розповів Абдурешит Джеппаров.

Таким чином, нова ініціатива має потенціал перетворитися на потужний рух, подібний до “Кримської солідарності”, однак з більш широким функціоналом. Ініціатори руху самі чітко проводять лінію розмежування між “Кримською солідарністю” і “Кримською ідеєю”, за ключовими пунктами.

— "Солідарність" здебільшого займається проблемами в'язнів, яких переслідують за політичними мотивами на підставі звинувачень у належності ніби-то до екстремістських і терористичних організацій. Зокрема, вони займаються так званими справами "Хізб ут-Тахрір". "Кримська ідея" ж має широке коло питань, що нам цікаві ... , і що не завжди стоять на порядку денному "Кримської солідарності", — підкреслив Джеппаров.

Заповнення вакууму

Якої б форми не набув новостворений рух, сам факт того, що він може заповнити утворений після заборони Меджлісу вакуум, та принаймні частково пожвавити національний рух кримських татар, є позитивним.

— Ми абсолютно підтримуємо всі ініціативи кримських татар, які спрямовані на активізацію громадянського руху, — повідомив у коментарі QHA Голова Меджлісу кримськотатарського народу Рефат Чубаров.

За його словами, “Кримська ідея” може стати помітною структурою, яка підтримуватиме політичну активність кримських татар в Криму.

— Меджліс кримськотатарського народу визнаний окупаційною владою екстремістською організацією і тому будь-який кримський татарин, який зараз в Криму якщо він голосно та ще при свідках скаже, що він є членом Меджлісу кримськотатарського народу, це передбачає величезні грошові штрафи або терміни позбавлення волі від 4 до 8 років. В умовах, коли саме позиціювання до Меджлісу загрожує позбавленням волі, активізація громадського життя в інші способи — це певні способи збереження політичної активності кримськими татарами та її демонстрацій у відкритий спосіб  — вважає Рефат Чубаров.

При цьому важливо, що рух не претендує на ту роль, що відіграють Курултай та Меджліс, які є єдиними представницькими органами кримськотатарського народу.

— Усі громадські організації, які організують життя кримських татар в умовах окупованого Криму, виходять з того, що Курултай і Меджліс є вищим представницьким органом кримськотатарського народу. Ці організації, які організують суспільне життя кримських татар в тимчасово окупованому Криму не претендують і не претендуватимуть на представництво від імені кримськотатарського народу. Вони чудово розуміють, більш того, підкреслюють, що ці функції є за Курултаєм та обраним Курултаєм Меджлісом, — підкреслив Рефат Чубаров.

Напоготові

Реалізація цілей, які поставили перед собою ініціатори “Кримської ідеї”, у будь-якій демократичній державі не була б проблемою. Але в умовах окупації це буде зробити важче. В ситуації, коли Кремль тільки нарощує репресії проти українців і кримських татар незадоволених діями окупаційної влади, “Кримська ідея” може опинитися в зоні ризику, навіть не роблячи нічого незаконного з точки зору окупаційної влади.

— Можливості громадських утворень, які спрямовані на організацію суспільного життя, формально передбачаються і законодавством окупантів. Тут нібито немає нічого загрозливого для активістів. Але не забуваймо, що у кримінальному кодексі Російської Федерації є статті, які передбачають переслідування людей, якщо вони «задіяні в діяльності екстремістських організацій». Тим більше в Росії, вже не кажучи про окупований  нею Крим, будь-яка неугодна організація в одну мить може опинитися в списку заборонених. Отже, у Росії формальний закон і реальне життя є часто протилежними. Тому її закони спрямовані зазвичай проти прав людини, — вважає Рефат Чубаров.

За збігом обставин, буквально за лічені хвилини після спілкування кореспондента QHA з Абдурешитом Джеппаровим, в його дім зі спробою допитати навідалися працівники російської поліції. Хоча цього разу в них нічого не вийшло, правозахисник відмовився говорити без адвоката, немає сумніву, що тиск на ініціаторів Кримської ідеї зросте. Висловимо сподівання, що можливі труднощі не завадять реалізації їх планів.

Роман Кот

QHA