KIEV (QHA) -

Agenția de Știri Crimeană a pregătit raportul cu privire la tot ce s-a petrecut încă de la începutul ocupării rusești în Crimeea, a analizat cauzele și scopurile ce au determinat cenzura presei, limitarea libertății jurnaliștilor, obligarea acestora să coopereze cu agenții Serviciul Federal de Securitate din Rusia, reutilizarea metodelor lui Stalin în peninsula Crimeea toate acestea atrăgând nerespectarea drepturilor fundamentale ale omului.

Într-un articol publicat pe 10 aprilie, editorul șef al QHA, Gayana Yuksel, a explicat situația jurnaliștilor și a mediei tătare crimeene și ucrainene odată cu ocuparea Crimeii de către Rusia.

În cadrul unei declarații de presă din 8 aprilie, Gayana Yuksel a declarat:

„O dată cu ocuparea Crimeii din 2014, nu se mai permite circulația informației, totul este  controlat, sau „curățat”, conducerea rusă a folosit diferite metode de presiune și intimidare pentru a distruge mass-media. Așa numitul guvern rus al  Crimeii poate opri difuzarea oricărui canal de televiziune sau poate bloca activitatea oricărei publicații. Mass –media independentă nu a primit permisiunea de a participa la evenimente oficiale sau fotografierea și înregistrarea acestora, iar funcționarilor statului le este interzis să facă declarații pentru mass-media”.

Aceasta a mai adăugat: „Chiar și o analiză ocazională arată cum mass-media ce împarte un alt punct de vedere cu cei de la conducerea rusă este exclusă”.

Totodată, Gayana Yuksel este de părere că până și Autoritatea de Telecomunicații din Rusia , cea care oferă licențele de funcționare prin presiunile pe care le pun nu face nimic altceva decât în a transforma mass-media într-o scenă cu păpuși.

În prezent au fost detectate peste 200 de încălcări împotriva jurnaliștilor din Crimeea anexată de Rusia, iar această listă este în continuă actualizare pentru că pe zi ce trece apar alți jurnaliști.

Înainte de a fi ocupată, în Crimeea funcționau 15 instituții mass-media tătare crimeene.

În acordarea licențelor a contat foarte mult dacă instituția media acceptă sau critică noul guvern rus din Crimeea anexată.

După anexarea Crimeii de Rusia, în peninsulă au fost înființate o televiziune Millet și un radio Vetan ce nu sunt chiar obiective, ci mai mult prezintă ce vor alții. Acestea au un fel diferit de a prezenta informațiile, sunt cenzurați și prefără să tacă în anumite situații.

Cinismul cu care au trecut peste situațiile de percheziții și descinderi cu mascați în locuințele tătarilor crimeeni, cazurile ce sunt anchetate sunt ultimul punct.

Gayana Yuksel: „Astăzi  avem dificulăți în obținerea unor informații din peninsulă, iar asupra oamenilor ce nu au nicio reținere să își prezinte propriile păreri, se fac presiuni”.

Din luna aprilie 2016 mass-media crimeeană a fost obligată să își mute birourile în Ucraina.  Printre acestea amintim, canalul de televiziune ATR, Agenția de Știri Crimean QHA, site-ul de știri Black Sea News, site-ul Krim.Realii, proiect al radioului Azatlik, canalul de televiziune pentru copii Lale, radioul Meydan, site-ul Sobitiya Krima, societățile de radio și televiziune Cernomorskaya și altele.

10 aprilie  va reprezenta  ziua de jurnalism tătară crimeeană. În această zi a fost publicată primul număr al revistei Tercuman al marelui politician, scriitor, profesor și editor Ismail Bey Gaspirali. Primul număr al revistei a fost publicat în anul 1883 și timp de 35 de ani a continuat să apară devenind una dintre cele mai cunoscute reviste din lume.

QHA