Millet TV Channel to broadcast Crimean Tatar ‘happy’ life in Russia

27 August 2015 11:16
Simferopol / Aqmescit (QHA) -

Crimean Tatar people’s life in Russia-occupied Crimea will be broadcast not only in Crimea, but also in Turkey, Central Asia and even Ukraine, reports RIA-Novosti, citing Zaur Smirnov, former Deputy Chairman of the Mejlis of the Crimean Tatar people, and currently Head of the Crimean government of the State Committee for International Relations and Deported Citizens of Crimea.

In mid-2015, the new Russian Crimean authorities under the invented pretext, or rather without any reason, banned the work of the ATR TV Channel, the only Crimean Tatar channel on the peninsula.

After that, some proxy Crimean Tatar organizations appealed to Head of Crimea Sergey Aksenov with a request to establish a national public broadcaster. As of September, Tatar Public TV and Radio Company, including Millet Channel and Vatan sedasy Radio (‘Voice of the Motherland) established on June, 9, is to operate on the peninsula. According to Smirnov, the government has already earmarked RUB 177 million from federal budget in its support.

The task of the new channel is to show the world how happily the Crimean Tatars live in Russia-annexed Crimea and how successfully the new government solves the Crimean Tatars’ problems.

In the best traditions of advocacy, it’s unlikely that the channel will broadcast the harassment and human rights violations occuring in Crimea.

The activity of the editorial body of ‘Crimea’ TV Channel is an example of such a policy since in its “Haberler” evening newscast it hasn’t even said a word about the searches of Crimean Tatars’ houses in various parts of the peninsula, made on the first day of the ATR Channel closure as of April 1, 2015.